کد خبر: ۱۸۲۱۱۷
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۲۵ آبان ۱۳۹۲
رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، مذاکره‌کنندگان افغانستان و آمریکا پیش‌نویس نهایی معاهده امنیتی را طراحی کرده‌اند و قرار است هفته آتی به شورای لویه جرگه ارائه شود.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری گفت، بدون موافقت شورای قانونگذاری "لویه جرگه" افغانستان، احتمالا وی این معاهده را که بر حضور مداوم نیروهای آمریکایی در این کشور نظارت می‌کند، امضا نخواهد کرد.

هر دو طرف ماه گذشته میلادی اعلام کردند که به یک توافقنامه کلی در مورد کلیات این معاهده رسیده‌اند؛ توافقنامه‌ای که بدون آن هیچ عضو خدماتی آمریکا پس از عقب نشینی نهایی نیروهای بین‌المللی در سال 2014 در افغانستان باقی نخواهد ماند.

اگر لویه جرگه که قرار است اعضای آن روز پنج‌شنبه گردهم آیند، این موافقتنامه را تصویب کند، این معاهده برای تصویب نهایی به پارلمان افغانستان فرستاده خواهد شد.

پیشتر آمریکا و افغانستان با پیش‌نویش معاهده‌ای در خصوص سرنوشت نیروهای آمریکایی در این کشور جنگ زده طی سال آتی به توافق اولیه دست یافتند، اما این توافق به موافقت رهبران سیاسی و قبیله‌ای افغانستان با درخواست کلیدی آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی مشروط شد.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت، هر دیدگاهی را که لویه جرگه مشورتی در مورد قرارداد امنیتی با آمریکا ارائه کند، دیدگاه ملت افغانستان است.

بیش از ۲۵۰۰ تن برای مشورت درباره امضای این قرارداد در این جرگه دعوت شده‎اند و وضعیت حقوقی سربازان آمریکایی که ممکن است پس از ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند، از موضوع‎های اصلی مذاکرات جرگه خواهد بود.

پیش از این گفته می‎شد که این جرگه "مشورتی" است و تصمیم‌های آن از نظر حقوقی الزام‎آور نیست، چرا که این مجلس مطابق تعریف قانون اساسی نیست بلکه مطابق عرف و سنت برگزار شده است.

اما کرزای امروز شنبه در صحبتی با خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری در آستانه برگزاری این جرگه گفت که جرات نمی‎کند که تصمیم‌های جرگه را رد کند.

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: هر تصمیمی که جرگه افغانستان اتخاذ کند، نشانگر تصمیم ملت افغانستان است و ما به آن احترام می‌گذاریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها