کد خبر: ۱۸۱۰۷۲
زمان انتشار: ۲۰:۳۸     ۱۹ آبان ۱۳۹۲

نخست‌وزیر انگلیس در حالی که برای شرکت در نشست کشورهای مشترک‌المنافع در سریلانکا آماده می‌شود، گفت که دولت کلمبو باید به پرسش‌های مهمی در خصوص جنایاتی که در جریان جنگ داخلی مرتکب شده است، پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با رد درخواست‌ها برای تحریم این نشست، عنوان کرد که در دیدار هفته آینده‌اش با ماهیندا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سریلانکا او را به بررسی در خصوص ماه‌های آخر جنگ داخلی سریلانکا ترغیب می‌کند.

منتقدان معتقدند که هرگونه ارتباط با دولت سریلانکا در نشست رهبران کشورهای مشترک‌المنافع، به همکاری منتهی می‌شود، اما کامرون تاکید کرد که حضورش در این نشست، کور سوی امیدی را در قبال نگرانی‌های حقوق بشر پدید می‌آورد.

کامرون پس از مشاهده یک مستند در خصوص درگیری‌های داخلی سریلانکا که در سال 2009 رخ داد، گفت: «این یکی از ترسناک‌ترین مستندهایی بود که تا به حال دیده‌ام.»

طبق آمار سازمان ملل، حدود 40 هزار تن در چند ماه آخر جنگ داخلی 26 ساله با گروه چریک ببرهای جدایی‌طلب تامیل، کشته شدند. دولت سری‌لانکا این اتهامات را رد می‌کند.

کامرون گفت که کسی جنایت‌های وحشتناک ببرهای تامیل را نادیده نمی‌گیرد اما این پرسش هم مطرح می‌شود که دولت سریلانکا برای محافظت از غیرنظامیان چه کاری انجام داد؟

وی گفت که اقدامات لازم در جهت روشن نمودن واقعیت این ماجرا همچون تحقیق در خصوص ناپدید شدن ده‌ها هزار تن، بی‌نتیجه ماند.

این در حالی است که استفن‌ هارپر، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که این نشست را تحریم خواهد کرد. از سوی دیگر مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند نیز اعلام کرده است که به دلیل ملاحظات سیاسی به این نشست نمی‌رود.

ناوی پیلای، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که سریلانکا در حال حرکت به سوی حکومت استبدادی است.

(عکس از راست: دیوید کامرون،‌ نخست‌وزیر انگلیس و ماهیندا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سریلانکا)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها