کد خبر: ۱۷۹۵۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
یکی از افراد با نفوذ در پارلمان اتحادیه اروپا از سفر هیئتی از پارلمان اروپا به ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت ایران در نظر اتحادیه اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است.
ماتئوس پیرکورسکی بنیان‌گذار و رئیس کنونی مرکز تحلیل ژئوپولتیک اروپا و عضو سابق پارلمان لهستان است. این مرکز متشکل از چندین اندیشکده است که در کشورهای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و همچنین کشورهای تشکیل شده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فعالیت می‌کنند. هدف اصلی مرکز تحلیل ژئوپولتیک اروپا ارائه تحلیل در زمینه مسائل سیاسی و صلح‌آمیز و تنش‌های مرتبط به درگیری‌های نظامی در جهان است.  
پیرکورسکی در خصوص اهمیت ایران برای پارلمان اتحادیه اروپا به خبرنگار ندای انقلاب گفت:



پارلمان اروپا نقش مستقیمی در سیاست‌های اتحادیه اروپا ندارد؛ اما می‌تواند بر تصمیمات کمیسیون اروپا تأثیر بگذارد زیرا اعضای این کمیسیون را پارلمان اروپا انتخاب می‌کند. همکاری با اعضای پارلمان اروپا در شرایط حاضر از آن جهت اهمیت ویژه‌ای دارد که انتخابات کمیسیون اروپا چند ماه دیگر (می ۲۰۱۴ – اردیبهشت ۱۳۹۳) برگزار می‌شود و می‌تواند شرایط سیاسی اروپا و به تبع دنیا را تغییر دهد.کمیسیون جدید اروپا پس از انتخابات باید مورد تأیید نیز قرار بگیرد. بنابراین، به ویژه برای ایران اهمیت دارد که فضای آینده برای نقطه عطف در روابط ایران و اروپا آماده شود. 



 البته اتحادیه اروپا تنها یکی مراکز قدرت در جهان امروز است و می‌تواند از آن نوع قدرتی استفاده کند که «جوزف نای» آن را «قدرت نرم» می‌نامد. ایران در نظر اتحادیه اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا این کشور در جامعه جهانی تأثیرگذارتر از بسیاری کشورها و حتی اتحادیه‌ها و بلوک‌های دیگر است. از سوی دیگر، رسوایی‌های اخیر درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سران ارشد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تنش‌ها بین این اتحادیه و واشینگتن نیز رو به افزایش است. در چنین شرایطی هم ایران می‌تواند جای پای خود را در اتحادیه اروپا باز کند و هم اتحادیه اروپا می‌تواند با جمهوری اسلامی به عنوان یک شریک بالقوه در خاورمیانه با روی گشاده‌تر برخورد کند. به علاوه، اتحادیه اروپا از طرفداران پر و پا قرص واردات منابع انرژی نظیر نفت و گاز از ایران است؛ زیرا می‌کوشد تا وابستگی خود به روسیه را در این زمینه پایان دهد.



گروهی دو جانبه بین اتحادیه اروپا و مجلس ایران تشکیل شده؛ هرچند فعالیت‌های آن اخیراً کاملاً متوقف شده است. گروه مذکور متشکل از بیش از ۳۰ عضو پارلمان اروپا است. این افراد از احزاب مختلف سیاسی و دارای دیدگاه‌های متفاوتی درباره ایران هستند. با این حال، امیدوارم برخی از اعضای این گروه متوجه باشند که جمهوری اسلامی را باید یک شریک بسیار مهم برای اروپا دانست. امیدوارم این گروه در ماه دسامبر (آذر) از ایران دیدن و به این ترتیب روابط رسمی با این کشور را آغاز کند. 


مسلماً متخصصین در ایران هم باید درباره دیدگاه‌های اعضای اتحادیه اروپا به دقت مطالعه کنند تا بتوانند تشخیص دهند که کدام یک از این اعضا در روابط آینده دوست و شریک صادقی برای جمهوری اسلامی خواهد بود. ما هم در مرکز خود تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا به دوستان و شریکان ایرانی خود کمک کنیم؛ زیرا از نظر ما ایران نه تنها یک کشور قابل احترام، بلکه ابرقدرتی منطقه‌ای است که می‌تواند به یک شریک منطقه‌ای بسیار تأثیرگذار برای اتحادیه اروپا تبدیل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها