به گزارش 598 به نقل از ایسنا، زمانی که «پرنده سیاه SR-71» در سال 1998 بازنشسته شد، نه تنها یکی از پیشرفتهترین هواپیماها بلکه یکی از زیباترین سامانههای هوانوردی تا آن زمان به شمار میآمد.
هماکنون تجهیزات Skunk Works متعلق به لاکهید مارتین از نسل بعدی این پرنده سیاه به نام SR-72 رونمایی کرده است.
با استفاده از طراحی موتور مافوقصوت جدید که توربینها و رمجتها را ترکیب میکند، این شرکت اعلام کرده که SR-72 بدون سرنشین با سرعت کروز شش ماخ، دو برابر سریعتر از نسل ماقبل خود است.
پرنده سیاه SR-71 یکی از بهترین هواپیماهای تاریخ بود و اوایل دهه 1960 و طی جنگ سرد، توسط لاکهید مارتین و در تجهیزات سری آن به نام Skunk Works ساخته شد.
این سامانه از سال 1966 تا سال 1998 پرواز کرد و پوشش سایهرنگ آن بدنه تیتانیومی بیسابقهاش را میپوشاند.
تکنولوژی مزبور به عنوان پلتفرمی طراحی شد که قادر بود پنج هزار و 400 کیلومتر را با سرعتهای مافوقصوت ثابت و در ارتفاع 24 هزار متری طی کند.
پرنده سیاه میتوانست با سرعت و در ارتفاع بالا پرواز کند و از موشکهای دشمن بگریزد.
فناوری موردبحث طی سالها پیشرفت کرد، زیرا گرمای تولیدشده در پرواز به اندازهای زیاد بود که بدنه تیتانیومی آن حرارت داده میشد.
پرنده SR-71 همچنین به خاطر رکوردزنیهایش شهره خاص و عام بود و سریعترین هواپیمای سرنشیندار عملیاتی بود که با پرواز ثابت به ارتفاع 25 هزار و 929 متری میرسید و هنوز هم این رکورد سرعت را در اختیار دارد.
در تاریخ یکم سپتامبر سال 1976، یک فروند پرنده سیاه SR-71 متعلق به نیروی هوایی امریکا ظرف یک ساعت و 54 دقیقه و 56.4 ثانیه با سرعت اوج حدود 3.2 ماخ از نیویورک به لندن سفر کرد و تا به امروز هیچ هواپیمایی با این عملکرد رقابت نکرده است.
این پرنده سیاه رکوردهای دیگری از خود به جا گذاشت و پس از جنگ سرد، بسیاری از نمونههای آن به موزهها منتقل شدند، زیرا برنامه استفاده از آنها به پایان رسیده بود.
سال 1990 و زمانی که SR-71 به موسسه اسمیتسونیان تحویل داده شد، چهار رکورد سرعت را با پرواز از لسآنجلس به اوهایو به نام خود ثبت کرده بود.
گفته میشود، یک هواپیمای نمایشی SR-72 تا سال 2018 پرواز میکند و نمونه عملیاتی آن نیز در سال 2030 اوج میگیرد.