کد خبر: ۱۷۸۹۱۹
زمان انتشار: ۲۰:۵۴     ۱۲ آبان ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه مصر با اشاره به روابط ناآرام و آشفته قاهره - واشنگتن گفت که مصر باید به توسعه و گسترش انتخاب‌ها و گزینه‌های چندگانه برای مشخص کردن راه خود به سوی جلو بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر در پیامی به آمریکا گفت: اگر به دنبال منافعی در خاورمیانه هستید، باید با مصر روابط خوبی داشته باشید یا حداقل روابطی با مدیریت و سازماندهی بهتری با قاهره برقرار کنید.

وی با اشاره به دیدارش با جان کری، همتای آمریکایی خود که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود، افزود: این یک مکالمه ساده، رک و صادقانه میان دو دوست است. ما بر روی یک رویکرد سازنده به منظور تحول در روابط میان دو کشور کار می‌کنیم. همچنین در این گفت‌وگو ما به این مساله می‌پردازیم که تحقق و تکمیل ضرورت‌های امنیت ملی در مصر نیازمند تامین تسهیلات از منابع مختلف است.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد: پیامی که قاهره قرار است به جان کری ارسال کند این است که روابط میان دو کشور بسیار مهم هستند و این روابط بسیار عمیق‌تر از ارسال کمک یا عدم ارسال آن به مصر بوده و بیش از آنکه تاکتیکی باشد، استراتژیک است.

نبیل فهمی در ادامه تاکید کرد: مصر دیگر تنها به روسیه تکیه نمی‌کند. من نمی‌خواهم روسیه را با آمریکا بسنجم و تلاش می‌کنم تا شرکای جدیدی را برای مصر در نظر بگیریم. دولت قاهره متعهد شده که روابط خود را بسط دهد. نه در سطح دوستان بلکه فراتر از آن. این رویکردی در مقابل سیاست آمریکا نیست، بلکه موقعیتی بر طبق منافع مصر است.

وزیر امور خارجه مصر گفت، قاهره دومین دریافت کننده کمک‌های نظامی آمریکا و جایی که یک چهارم جمعیت خاورمیانه در آن ساکن هستند، به واسطه بی‌نظمی و وقفه در دریافت‌ کمک‌های آمریکا، به‌ویژه در زمینه توقف کمک‌های نظامی دچار بی‌نظمی و آشفتگی شده است.

وی افزود: مصر در حال گذار از یک دوره انتقال چالش برانگیز است و تنها راه پیش رفتن به سمت جلو دموکراسی است. شکست یا پیروزی مدل انقلاب مصر، خاورمیانه را شکل می‌دهد به ویژه کشورهایی که خواهان استفاده از قیام‌های مردمی مشابه برای سرنگونی دیکتاتورهایشان هستند. ما در تلاشیم تا هویت سیاسی خود را مشخص کرده و این یک روند سخت و دشوار است. سختی‌ها و دشواری‌هایی در این راه وجود دارد و ممکن است اشتباهاتی رخ دهد و این مساله زمان‌بر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر همچنین گفت: قاهره برای داشتن یک دموکراسی کامل به حداکثر پنج سال زمان نیاز دارد. دولت قاهره در حال آماده‌سازی یک انتخابات پارلمانی و ریاست‌ جمهوری جدید، رای دادن به قانون اساسی جدید براساس یک رفراندوم، آغاز روند سازش و ایجاد موسسات دموکراتیک برای مصر مدرن است. هر گام بیشتری که ما برای تحقق این نقشه راه برمی‌داریم، می‌بینیم که غیر نظامیان با این روند روبرو می‌شوند. دموکراسی در مصر تغییر ناپذیر است. قدرتمندترین صدای امروز مصر، مردم این کشور هستند و ما بار دیگر به مساله بی‌اعتنایی به مردم مصر هشدار می‌دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها