کد خبر: ۱۷۶۸۶۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۰۶ آبان ۱۳۹۲
پروژه خودروهای خانواده ایکس 100 مجهز به سیستم AMT باهدف تنوع سبدمحصولات وافزایش رضایت مشتریان چندی است که دردستورکارگروه خودروسازی سایپا قرارگرفته است .
به گزارش ارتباطات شرکت سازه گسترسایپا، تامین قطعات وتوجه جدی به ارتقاء کیفی خودروهای جدید یکی ازوظایف اصلی شرکت سازه گسترسایپا محسوب می گردد. مدیرپروژه AMT شرکت سازه گسترسایپادرتوضیح این سیستم بیان داشت:سیستم AMT با استفاده ازگیربکس معمولی و تحریک آن با یک سیستم برقی با هماهنگی بین کلاچ و گاز به صورت خودکار به یک گیربکس و انتقال قدرت ترکیبی دستی - خودکار عمل می کند که به اختصار به آن AMT گفته می شود Automated Manual Transmission مهندس کزازی درخصوص مزایای این پروژه گفت: حفظ خواص گیربکس های دستی و وجود دو حالت دستی و خودکار در تعویض دنده به افزایش طول عمرسیستم کلاچ ، گیربکس به دلیل تعویض مناسب سیستم دنده ، قیمت ارزانتر ، عدم پیچیدگیهای فراوان از مزایای این مدل در مقایسه با نوع تمام اتوماتیک آن می باشد . وی با اشاره به روند اجرای پروژه وشرکتهای همکارخاطرنشان کرد: در سال 1387 با همکاری شرکتهای سازه گستر ، سایپا ، شرکت طراح قطعات اصلیAMT ) و مگاموتور این پروژه در فاز تحقیقاتی آن آغاز و سال 1391 با تغییر طرح به فاز صنعتی در برنامه تولید گروه خودروسازی سایپا سایپا قرارگرفت . کزازی افزود: از عواملی که در فازصنعتی این پروژه لحاظ گردید می توان به مواردی از قبیل: رعایت یکنواختی در ساخت عملکرد و بهبود دوام قطعات ، ارتقاء وضعیت عملکردی ومناسب سازی قطعات جهت خودروی یورو4 و لحاظ نمودن مباحث مربوط به نمایش وضعیت دنده و همچنین توجه به ارگونومی وضعیت دسته دنده و زیر پایی (foot rest) اشاره نمود . وی با اشاره به نقش وماموریت سازه گستردراین پروژه تصریح کرد: پس از نهایی شدن کانسپت قطعات حدود 30 شماره فنی در دستورکار سازه گسترسایپا قرار گرفت که از این میان می توان به مجموعه هایی چون مجموعه باطری ، جلو آمپر ، مجموعه دسته سیم ها ، پدال ترمز و کابل گاز ،شلنگهای بخاری و اقلام دسته دنده و زیر پایی یا foot rest اشاره نمود وگفت: با مشخص شدن کانسپتها، کار طراحی برخی از قطعات دروهله نخست و ساخت نمونه تمامی قطعات درمراحل بعد آغاز گردید . وی افزود: مجموعه پدال ترمز از جمله اولین قطعاتی بود که کار طراحی آن توسط سازه گستر انجام و نمونه های اولیه آن ساخته شد در این طرح پدال کلاچ حذف و متناسب با ارگونومی پای راننده پدال ترمز با افزایش طولی پد آن طراحی و ساخته شد . کزازی ادامه داد: مجموعه نشان دهنده یا جلو آمپر از جمله قطعات دیگری بود که کار طراحی و ساخت آن توسط سازه گستر انجام گرفت در این طرح صفحه نمایش تغیرات دنده و همچنین نمایش کد های خطای سیستم برای اولین بار با پروتکل کن ، طراحی و ساخته شد مدیرپروژه AMT شرکت سازه گسترسایپا افزود: از دیگر مجموعه های این خودرو که قابلیت توسعه به سایر مدلهای محصولات سایپا را دارد مجموعه زیر پایی یا foot rest می باشد ، با توجه به پایین بودن تیراژ این مدل خودرو ، برای ساخت و طراحی قطعات محدودیت عدم تغییر بدنه خودرو جهت یکسان ماندن بدنه خودروها، از طرف گروه خودروسازی سایپا اعلام گردید لذا تلاش شد که با شرایط بدنه فعلی جهت زیر پایی راننده قطعه ای طراحی که به راحتی در خودرو مونتاژ گردد . کزازی درخصوص مشکلات پروژه گفت : به تناسب همه طرحها که مشکلاتی درپیدایش آن احساس می شود از چالشهای اساسی درزمینه طراحی انتخاب مواد مورد مصرف در تولید بود زیرا موادی را باید انتخاب می کردیم که بتواند در عین اینکه نیروهای ناشی از فشار پای راننده را تحمل کند مقاومت لازم در مقابل نیروهای برشی جانبی و همچنین نیروهای ناشی از شکل هندسی پین های موقعیت دهنده را در بر داشته باشد . وی از شرکتهای - ژرفا پژوه- الکتریک خورو شرق - صبوران پلیمر-کروز- نیروساز - آریا افزار- فن ور - ایفا افزون -قطعات لاستیکی تهران - شاخص صنعت پویا - بابل موکت که در کار ساخت و طراحی قطعات در حوزه زنجیره تامین سازه گستر نقش اساسی داشته اند قدردانی نمود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها