کد خبر: ۱۷۶۷۷۴
زمان انتشار: ۱۹:۵۵     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه پیشین مکزیک و مشاور رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد، رهبران دولت‌هایی که آمریکا از آن‌ها جاسوسی کرده است باید بخواهند که در جریان ارتباطات رهگیری شده، قرار بگیرند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «روزاریو گرین» که از سال 1998 تا 2000 وزیر امور خارجه مکزیک بود، گفت: افرادی که تحت جاسوسی‌های آمریکا قرار گرفته‌اند حق دارند که علاوه بر عذرخواهی از سوی مقامات آمریکایی، از کاخ سفید بخواهند تا مدارکی که از آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، ارائه کنند.

افشای نظارت گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از هم‌پیمانانش جنجالی بین‌المللی به راه انداخته و رهبران اروپا و ‌آمریکای لاتین خواستار پاسخگویی آمریکا شده‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، با استناد به اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن، تحلیلگر اطلاعاتی پیشین آمریکا، آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی بیش از 35 رهبر دنیا را استراق سمع کرده است.

«انریکه پنانیتو» رئیس‌جمهوری مکزیک، «دیلما روسف» رئیس‌جمهوری برزیل و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز در میان اهداف گزارش شده بودند.

«خوزه آنتونیو مئاده»، وزیر امور خارجه مکزیک روز جمعه برای دومین بار «آنتونی وین»، سفیر آمریکا را احضار کرد تا در خصوص گزارشات افشا شده با وی گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه اسبق مکزیک ادامه داد: پاسخ ما باید فراتر از شکایت باشد و به سازمان ملل برده شود و در آنجا تنظیم قوانین برای این موارد را مورد بررسی قرار دهند.

روزاریو گرین توضیحات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ‌اوت مبنی بر اینکه هدف از نظارت، محافظت و ممانعت از حملات تروریستی بوده را "منفعت طلبی بزرگ" خواند و آن را رد کرد.

وی پرسید: آیا مرکل یک تروریست است یا اولاند که دستش را برای حمله به سوریه بالا برد؟ آیا او تروریست است؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها