کد خبر: ۱۷۶۵۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

بولتن نیوز : اگرچه دولت باراک اوباما تاکنون هیچگونه مخالفتی را با طرح روسیه بصورت علنی اعلام نکرده است اما خبرهای رسیده از کاخ سفید بیانگر این است که آمریکا مخالف این رویکرد نیست اما اعتقاد دارد روس ها خیلی زود امتیازهای زیاد در ازای کار کم به ایران می در حالی که ایران به هیچ عنوان حاضر به متوقف کردن غنی سازی نیست و آمریکا نیز در این شرایط حاضر نیست تحریم های بر علیه ایران را لغو کند .

 به گزارش خبرنگار ما روسیه ماه هاست طرحی به نام گام به گام را برای پایان دادن به گفت و گو های تهران و گروه 1+5 پیشنهاد داده است که بر مبنای این طرح در قبال هر حرکت ایران در قبال اعتماد سازی جامعه بین الملل نسبت به برنامه های هسته ای خود آمریکا و متحدانش یک گام در برداشتن تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی بردارند . اما در این میان مقامات واشنگتن علاقه زیادی به این طرح نشان ندادند و هرگونه رفع تحریم ها را منوط به توقف کامل غنی سازی اورانیوم در سایت های هسته ای ایران کردند . امری که به شدت از سوی مقامات کشورمان رد شده است .

 البته در این میان ظاهرا کاخ سفید تنها مخالف جدی این طرح بین المللی است چرا که روسیه ، ایران و چند کشور دیگر گروه مذاکرات از اجرای این طرح حمایت کرده اند اما در حال حاضر آمریکا به عنوان جدی ترین مخالف اجرای طرح گام به گام اصرار زیادی برای منصرف کردن مقامات روسی از این طرح دارد .این درحالیست که سفر هفته گذشته رابرت انرون مشاور هسته ای کاخ سفید به همراه پنج تن از مقامات ارشد امریکایی به روسیه و مذاکرات با طرف های روسی در ارتباط با طرح گام به گام بوده است اما در حقیقت این اقدام امریکا حرکتی است که این کشور به صورت سمبلیک از خود نشان داده که به نحوی به اثبات برساند که به دنبال حل و فصل موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکرات چند جانبه می باشد.


 در همین حال سفر نیکلای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت روسیه و معاون دیمتری مدودوف رئیس جمهور روسیه که عالی ترین مقام امنیتی روسیه و هماهنگ کننده ارشد سیاست های کلان مسکو در امور اطلاعاتی و امنیتی است و ملاقات او با آقای سعید جلیلی در بردارنده مواضع سیاسی طرف روسی در چهارچوب پیشنهاد گام به گام خواهد بود. این مقام ارشد روسی که دیروز به تهران آمده است و در مذاکرات فشرده ای با مقامات کشورمان به دنبال بررسی راه کارهای مختلف طرح گام به گام است . روسیه بعد از شنیدن اظهارات آمریکا قصد دارد موازنه ای برای دو طرف ایجاد کند تا از این طریق بتواند طرح را به اجرا در آورد اما نکته ای که در این میان مهم است این است که پافشاری به حق مسئولین کشورمان در حق استفاده از انرژی هسته ای و متوقف نساختن غنی سازی اورانیوم نکته ای است که پتروشف باید دقت نظر کافی به آن داشته باشد و مقامات آمریکا را از این اصرار بی جای خود منصرف کند .


خروج از بن بست مذاکرات هسته ای ایران تنها با به رسمیت شناختن برنامه غنی سازی ایران حادث خواهد شد برنامه ای که می توان در آن ماهیتا تمامی اهداف صلح آمیز هسته ای را مشاهده کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ثابت کرده است برای اعتماد سازی جامعه بین المللی در قبال این موضوع گام های اساسی و مثبتی برداشته است و هگز تسلیم زیاده خواهی های آمریکا نخواهد شد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها