کد خبر: ۱۷۶۴۷
زمان انتشار: ۰۴:۵۲     ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
ایسنا: دکتر مجید حاجی فرجی درباره نوشیدنی ماء الشعیر اظهار کرد: ماءالشعیر یک نوشیدنی تولید شده از مالت یا جوانه جو است که با رازک، آب آشامیدنی و مخمر‌ها همراه است و دو نوع الکلی و بدون الکل دارد که در کشور ما نوع غیرالکلی آن تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: مقبولیت این نوشیدنی به علت گازدار بودن آن است و بویژه در میان کودکان و جوانان محبوب‌تر است.

این متخصص تغذیه درباره ترکیبات ماء الشعیر توضیح داد: در ماءالشعیر علاوه بر ترکیباتی چون قند مالتوز و مخمر‌ها، ویتامین‌های B۱، B۲، B۵ نیز وجود دارد. پس از تولید مالت از جو، مالت را خیس کرده، آسیاب می‌کنند و به آن رازک و شکر می‌افزایند. این نوشیدنی پس از طی این مرحله با آب گازدار که‌‌ همان اسید فسفریک و دی اکسید کربن است مخلوط می‌شود.

وی ادامه داد: ماءالشعیر‌ها به لحاظ وجود ویتامینهای گروه B، می‌توانند به عنوان یک نوشیدنی مفرح، رفع خستگی کننده و آرامش دهنده مورد استفاده قرار بگیرند و چون حاوی مقادیری آنتی اکسیدان هستند به سلامتی فرد کمک کنند اما نباید فراموش کرد که میزان قند در ماءالشعیر‌ها بالاست و به اندازه ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.

دکتر حاجی فرجی مصرف ماءالشعیر در افراد دیابتی را مناسب ندانسته و گفت: اگر مصرف این نوشیدنی به یک عادت تبدیل شود می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. ضمن آنکه استفاده از ماءالشعیر‌ها به دلیل دارا بودن مواد قندی، برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود.

به گفته وی کاهش جذب مواد مغذی چون کلسیم به دلیل وجود گاز در ماءالشعیر‌ها اتفاق می‌افتد، هرچند خود این نوشیدنی به همراه مواد مغذی مصرف شود.

این متخصص تغذیه درباره مصرف ماءالشعیر در کودکان عنوان کرد: پوسیدگی دندان در کودکان نیز به علت وجود مواد قندی و اسیدی اتفاق می‌افتد و باعث آسیب به مینای دندان می‌شود. خارج کردن گاز با تکان دستی نیز باعث خارج شدن کامل گاز نمی‌شود و مواد اسیدی موجود در آن همچنان باقی می‌ماند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه امروز بحث حلال بودن و شرعی بودن ماءالشعیرهای غیرالکلی که از منابع مختلف وارد کشور می‌شوند مطرح است، گفت: در کارخانه‌های داخلی، فرآیند زدودن الکل با شیوه تخمیر الکلی انجام می‌شود که معمولا باز هم زیر نیم درصد الکل در ماءالشعیرباقی می‌ماند. اما اگر بالا‌تر از این میزان باشد به لحاظ شرعی مشکل پیدا می‌کند. این میزان در کارخانجات داخلی، توسط مراجع نظارتی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: صحیح است که تولیدکنندگان خارجی در کارخانه‌هایشان الکل را به کمک فرآیند تخمیر خارج می‌کنند اما میزان آن گا‌ها بالا‌تر از ۰. ۵ درصد است و تولید در شرایطی صورت می‌گیرد که معمولا عملیات الکل زدایی در پروسه تولید مالت و پس از آن به درستی انجام نمی‌ شود.

دکتر حاجی فرجی ضمن بیان این مطلب که در تولید ماءالشعیرهای بدون الکل از‌‌ همان دستگاههایی استفاده می‌کنند که نوشیدنی‌های الکلی را در آن تولید می‌ کنند، مجموعه سیستم تولید در این کارخانه‌ها نیز پاک نبوده و بحث در مورد حلال بودن یا نبودن آن وجود دارد.

دکتر حاجی فرجی توصیه کرد: کسانی که به رعایت مسائل شرعی تقید دارند از مصرف نوشابه‌های غیرالکلی وارداتی خودداری کنند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اضافه کرد: سازمان غذا و دارو بحث سلامتی و بهداشت ماءالشعیر‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند در زمینه واردات این نوشیدنی‌ها تصمیم بگیرد. اما اخیرا در سازمان جلساتی در حال برگزاری است تا شبهات مربوط به این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و مردم بدانند چه چیزی را باید مصرف ‌کنند. هنوز هیچ حکمی درباره مصرف ماءالشعیرهای وارداتی وجود ندارد، امیدواریم با بررسی‌های کار‌شناسی و روشن شدن مسئله، روند واردات آن متوقف شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها