کد خبر: ۱۷۶۳۲۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
دیپلمات های سازمان ملل اعلام کردند که پس از افشای برنامه های جاسوسی آمریکا، اکنون برزیل و آلمان در حال آماده کردن پیش نویس قطعنامه ضد جاسوسی و ارائه آن در مجمع عمومی سازمان ملل هستند.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ پس از افشای برنامه های جاسوسی و شنود تلفنی دولت آمریکا که توسط ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا فاش شده است، این مساله با واکنش تند و منفی کشورهای مختلف روبرو شده و برزیل و آلمان قصد دارند تا پیش نویس قطعنامه ضد جاسوسی را در سازمان ملل مطرح کنند.

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا در جاسوسی سایبری و شنود مکالمات تلفنی را به شدت محکوم کرده اند.اتهامات مربوط به اقدام سازمان امنیت ملی آمریکا در شنود ده ها هزار مکالمه تلفنی مردم فرانسه و شنود مکالمات آنگلا مرکل از طریق تلفن همراه موجب نارضایتی های زیادی در سطح اروپا شده است. آلمان روز گذشته اعلام کرد که مقام های ارشد اطلاعاتی خود را طی هفته آینده به واشنگتن خواهد فرستاد تا توضیحات کاخ سفید در این خصوص را دریافت کند.

هیات های آلمانی و برزیلی در سازمان ملل کار بر روی تهیه پیش نویس قطعنامه ضد جاسوسی را برای طرح در نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرده اند.

یک دیپلمات غربی سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود در این باره تاکید کرد، این قطعنامه احتمالا با حمایت قاطع مجمع عمومی سازمان ملل روبرو خواهد شد چرا که هیچ کسی دوست ندارد سازمان امنیت ملی آمریکا از او جاسوسی کند.

البته قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت غیر الزام آور است ولی به هر حال این قطعنامه ها نیز از نظر اخلاقی و سیاسی مهم ارزیابی می شود.

مرکل روز پنج شنبه خواستار امضای توافقنامه "بدون جاسوسی" بین برلین و پاریس با واشنگتن تا پایان امسال شد. مرکل تاکید کرد، خواستار اقدام جدی و فوری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است و نمی خواهد تنها عذرخواهی وی را بشنود.رئیس جمهور برزیل نیز ماه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دولت آمریکا را به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی از طریق اقدامات جاسوسی و نظارتی متهم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها