کد خبر: ۱۷۶۲۱۳
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
عضو کمیته رهبری حزب بعث سوریه تاکید کرد، بحران سوریه در ریاست جمهوری آن خلاصه نمی‌شود، سرنوشت «بشار اسد» و منصب ریاست جمهوری در سوریه یک مسئله داخلی است و این تنها حق مردم سوریه است که در این باره تصمیم گیری کنند.

«خلف المفتاح»، معاون سابق وزیر و عضو کمیته رهبری حزب بعث سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، گفت: غیر منطقی است که موضوع سوریه را در ریاست جمهوری خلاصه کنیم، این یک برداشت مغرضانه از بحران سوریه و تلاش برای منحرف کردن موضوع از اصول اولیه خود است.

المفتاح ادامه داد: موضوع سوریه کشتار، ویرانی، تخریب، سرسپردگی، ویرانی زیر ساخت‌ های اقتصادی، آوارگی و بازداشت است. موضوعی انسانی و اخلاقی و پیچیده است، حال آیا می‌توان آن را تنها در مسئله ریاست جمهوری خلاصه کرد؟

وی افزود: موضوع سوریه، تروریسم علیه کشور، قتل‌ و کشتار سازمان یافته مردم و تخریب زیر ساخت‌های سوریه است، در نتیجه خلاصه کردن موضوع سوریه در مقام ریاست جمهوری غیرمنطقی و غیرعقلانی است.

عضو کمیته رهبری حزب بعث سوریه گفت: مهمترین مسئله این است که چگونه کشتار، ویرانی و خونریزی را در سوریه متوقف کنیم؟ چگونه آوارگان را به خانه و کاشانه خود بازگردانیم؟ چگونه زندانیان و ربوده شدگان را آزاد کنیم؟ اینها عوامل اصلی در بحران سوریه هستند و امور سیاسی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

المفتاح گفت: مقدم شمردن مسائل سیاسی بر مسائل اصلی باعث طولانی‌تر شدن بحران سوریه خواهد شد، همه به خوبی می‌دانند که ریاست جمهوری یک مسئله ملی و مربوط به حاکمیت این کشور و خارج از حیطه اختیارات کنفرانس ژنو است، این موضوع باید برای همه طرف‌ها روشن شود.

وی اظهار داشت: تعیین سرنوشت ریاست جمهوری در سوریه یک مسئله داخلی و حق منحصر به مردم سوریه است و این مردم سوریه هستند که در این مورد تصمیم گیری می‌کنند و ما هرگز درباره این مسئله سازش را نمی‌پذیریم.

عضو کمیته رهبری حزب بعث سوریه تاکید کرد که این ملت سوریه است که رئیس جمهور سوریه را انتخاب می‌کند و نه کس دیگر. نه کنفرانس ژنو 2 و هیچ کنفرانس و طرف دیگری حق تصمیم گیری در این‌باره را ندارد. ملت سوریه ملیی آزاده و کشور سوریه کشوری مستقل و دارای حاکمیت است، در سوریه قانون اساسی وجود دارد که مشخص می‌کند چه کسی باید رئیس جهور شود و چه کسی حق کاندیداتوری دارد.

المفتاح ادامه داد: مسئله دیگر این است که بحران سوریه یک بحران چند جانبه و دارای ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین المللی است. بعد داخلی آن تعیین سرنوشت رئیس جمهور آینده است و هیچ کس حق دخالت در این امر را ندارد.

وی بعد منطقه‌ای و بین الملی بحران سوریه را فراهم آوردن مقدمات لازم برای حل و فصل بحران سوریه دانست و توضیح داد: بحران سوریه و مسئله ترورسیم در این کشور نشأت گرفته از عوامل خارجی است و طرف‌های بین الملی و منطقه‌ای باید ورود سلاح و عناصر تروریسی به سوریه را متوقف کنند و اگر این دو عامل متوقف شود، بحران سوریه هرچه سریع‌تر به پایان می‌رسد، چراکه عنصر اصلی و تاثیرگذار در این بحران خارجی است و نه داخلی.

المفتاح افزود: در سوریه یک اپوزیسون ملی وجود دارد که موافق با حل و فصل سیاسی است و ما آن را به رسمیت می‌شناسیم و ماورای آن با اپوزیسیون‌هایی که تحت عنوان ائتلاف ملی یا دیگر عناوین در پس کشورهای دیگر مخفی شده‌اند، مخالفیم.

وی گفت: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که موضوع رئیس جمهوری آینده سوریه صرفا یک موضوع  داخلی و خارج از موضوع مناقشات بین المللی است؛ چون اظهاراتی درباره دولت انتقالی به گوش می‌رسد که مدعی است، می‌خواهد سوریه را از وضعیت ناآرام فعلی به سمت ثبات و آرامش سوق دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها