کد خبر: ۱۷۶۰۴۳
زمان انتشار: ۲۲:۴۹     ۰۱ آبان ۱۳۹۲

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی امروز اعلام کرد که احتمالا دمشق تا 24 ساعت آینده برنامه انهدام ناوگان شیمیایی خود را ارائه کند که به این ترتیب چند روز پیش از موعد مقرر این کار را انجام داده است.

مایکل لوهان سخنگوی این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در لاهه تصریح کرد که ارائه این برنامه در راستای اجرای بندهای توافق روسیه و آمریکا در مورد انهدام ناوگان شیمیایی سوریه در نیمه سال 2014 میلادی است.

وی گفت که با پایان دوره اول از این تلاش‌ها دیگر سوریه توان تولید سلاح های شیمیایی را نخواهد داشت. وی از کاهش تعداد بازرسان سازمان در سوریه به صورت موقت خبر داد که هفته آینده از 28 نفر به 15 نفر کاهش پیدا می کند. این کاهش برای آماده سازی جهت پایان مرحله اول از مأموریت انهدام تاسیسات و تسلیحات شیمیایی در سوریه خواهد بود.

دمشق پیشتر فهرست اماکن تولید و ذخیره سازی سلاح های شیمایی خود را ارائه کرده است؛ این مراکز هم اکنون از سوی بازرسان تحت نظارت کامل قرار دارد.

سوریه نهایتا اولین اعلامیه خود در مورد برنامه انهدام تسلیحات شیمیایی را تا روز یک شنبه ارائه خواهد کرد، شورای اجرایی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از این اعلامیه استفاده خواهد کرد تا زمان‌های نهایی انهدام ناوگان شیمیایی سوریه را تعیین کند.

سخنگوی سازمان همچنین اعلام کرد که بازرسان مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی 18 مرکز از 23 مرکز مورد نظر که باید تا روز یک‌شنبه تفتیش کنند، را بازرسی کرده‌اند. آنها در این بازرسی ها تجهیزات تولید سلاح‌های شیمیایی را به استثنای یک مرکز تخریب کرده اند. هیئت مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمایی در سوریه 60 نفر است.

رئیس تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سوریه نیز دیروز تأکید کرد دمشق تاکنون برای نابودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش با این تیم «همکاری کامل» داشته است.

دولت سوریه ماه گذشته جزئیات مربوط به تسلیحات شیمیایی این کشور را در اختیار سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار داد. این کشور همچنین اخیرا به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها