به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، در ادامه انتشار مجموعه جزوات آموزش مستندسازی، جزوه جدید از سیر «تکنیکهای تصویربرداری و عکاسی» با موضوع «نمای دور» منتشر گردید. مخاطبان میتوانند نسخه PDF این جزوه را از انتهای همین خبر تهیه نمایند.
لازم به ذکر است بخش آموزش مجازی مستندسازی سفیر در راستای پژوهش در حوزۀ تخصصی سینما و مستند و آموزش نیروی انسانی، بصورت هفتگی مطالب آموزشی گردآوری و تولیدشدۀ این موسسه را برای استفاده مخاطبان در شاخههای مختلف مستندسازی و سینما در سایت منتشر می کند.
درس پنجم- نمای دور
همان طور که در درس هفته گذشته گفته شد، نماها به سه دسته باز، میانی و بسته تقسیم میشوند. در این درس به بررسی نمای دور میپردازیم.
تعریف نمای دور:
نمای دور به نمایی گفته میشود که حضور سوژه در آن کمرنگتر از محیط است. بدین صورت که سوژه بسیار کوچک بوده و حجم بیشتر تصویر را محیط اطراف اشغال کرده میکند.
نمای دور از نظر ابعاد، مجدداً به سه نمای دیگر تقسیم میشود.
مثال:
کاربردهای نمای دور:
از نمای دور معمولا وقتی استفاده می کنیم که می خواهیم:
۱. دنبال کردن کنشی گسترده یا سریع را به نمایش بگذاریم.
۲. سوژهها در منطقهای وسیع پخش هستند.
۳. مکان وقوع کنش را نشان بدهیم.
۴. بر فاصله سوژهها، بزرگی، شلوغی یا وسعت منطقه (مثلا فرودگاه شلوغ) تاکید کنیم.
۵. پیشرفت چیزی را نمایش دهیم، مثلا نمایش مقدار مسافتی که یک کوهنورد طی کرده است.
۶. اثرگذاری محیط را نشان دهیم. مثلاً یک فضای داخلی با شکوه و یا ترسناک را نشان دهیم.
۷. زمان و فصل را معرفی کینم. مثلا بارش برف در دشت را نشان دهیم.
۸. ارتباط موقعیت یک سوژه با سوژههای دیگر را نشان دهیم.
اما یکی از مهمترین کاربرد نمای بسیار باز در آغاز فیلم و معرفی آن است. نمای ابتدای فیلم برای بیننده مشخص کننده ابعاد فیلم است. اگر این نما، نمایی متوسط از یک کافه باشد، بیننده به اندازه یک کافه به فیلم ما در ذهنش فضا می دهد و اگر این نما یک نمای بسیار دور از شهر باشد، وسعت فیلم ما برای او به اندازه همان شهر میشود.
دریافت نسخه PDF – تکنیکهای تصویربرداری و عکاسی- درس پنجم: نمای دور [حجم فایل: ۸۰ کیلوبایت]