کد خبر: ۱۷۵۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
دومين جلسه دادگاه مبارك درحالي امروز برگزار مي‌شود كه روز گذشته دومين جلسه محاكمه وزير سابق كشور مصر بدون نتيحه به 5 سپتامبر موكول شد و آمريكا و عربستان طي لشگري از وكلاي مدافع در تلاشند، مانع افشاگري‌هاي مبارك شوند.
به گزارش فارس، امروز دادگاه جنايي قاهره در دانشكده پليس به رياست "احمد رفعت " دومين جلسه محاكمه حسني مبارك، رئيس جمهور مخلوع مصر و دو پسرش جمال و علاء مبارك و حسين سالم، سرمايه‌دار بزرگ و فراري مصر و از دوستان نزديك مبارك را تشكيل مي‌دهد.

* اتهامات مبارك و پسرانش و حسين سالم

عبد المجيد محمود، دادستان عمومي مصر حكم معرفي حسني مبارك و همچنين دو پسرش كه در بازداشت بسر مي‌برند و حسين سالم را كه فراري است، به اتهام كشتار عمدي تظاهرات‌كنندگان مصري و سوء استفاده از نفوذ خود و وارد آوردن زيان عمد به اموال دولت و دست يافتن بر منافع و درآمدي‌هاي غيرقانوني و نامشروع صادر كرد.

* نگاهي بر ليست اتهامات مبارك

دادستاني مصر متهم رديف اول محمد حسني مبارك را با مشاركت حبيب العادلي، وزير سابق داخلي و برخي از فرمانده‌هان نيروي پليس به ارتكاب جنايت قتل عمد در كنار كشتار شركت‌كنندگان در تظاهرات مسالمت‌آميز در ديگر استانه‌هاي مصر متهم و تاكيد كرد، مبارك برخي از افسران و نيروهاي پليس را وادار به شليك گلوله مستقيم و زير گرفتن عمدي تظاهرات‌كنندگان با هدف كشتن آنها و ايجاد رعب و وحشت در ميان ديگر تظاهرات‌كنندگان و واداشتن آنها به چشم پوشي از خواسته‌هايشان و حمايت از مقامات و مسئولان رژيمش و باقي ماندن برمسند قدرت نمود كه رهاورد تمام اتهامات فوق افزايش تعداد كشته‌ها و مجروحان از ميان انقلابيون بود.

* نگاهي بر ليست اتهامات علاء و جمال مبارك

همچنين دادستاني مبارك و دو پسرش علاء و جمال مبارك را به كسب درآمد نامشروع و غيرقانوني متهم كرد كه يك كاخ بسيار بزرگ و مجلل و 4 ويلا در شرم الشيخ به ارزش 40 ميليون جينه را دربرمي‌گيرد و اين جداي از اتهام سوء استفاده از قدرت توسط ايشان است كه به حسين سالم اين اجازه را داد ميليون‌ها متر از اراضي بسيار حاصلخيز و از مناطق مهم شرم الشرم الشيخ در استان جنوب سينا را خريداري و به خود اختصاص دهد.

* قضيه صدور گاز

اما اتهام سوم وارده مربوط به قضيه صدور گاز است كه با قيمتي پايين‌تر از قيمت جهاني به رژيم صهيونيستي صادر مي‌شد و در اين قضيه مشاركت سامح امين فهمي، وزير سابق نفت مصر و برخي از روساي سابق اين وزارتخانه به اثبات رسيده و اين امر موجب شده تا حسين سالم بر بيش از 2 ميليارد دلار سود غيرمجاز از صدور گاز مصر دست يابد، در حالي‌كه زيان وارده از صدور گاز مصر به رژيم صهيونيستي 714 ميليون جينه برآورد شده كه بالطبع بار آن بر دوش ملت مصر بوده است.

* موكول شدن جلسه اول محاكمه به 24 مرداد

اولين جلسه دادگاه محاكمه حسني مبارك و همراهانش درحالي 12 مرداد ماه به پايان رسيد كه هيچ نتيجه قابل ملموسي از آن عايد نشد و دادگاه مقرر كرد، جلسه دوم دادگاه مبارك و پسرانش امروز 24 مرداد برگزار شود درحالي كه دومين جلسه دادگاه حبيب العادلي، وزير داخلي با 6 همراهش را به 14شهريور موكول كرد.

*دومين جلسه بي‌نتيجه محاكمه حبيب العادلي

دومين جلسه دادگاه العادلي روز گذشته برگزار شد و احمد رفعت قاضي دادگاه پس از چهار نوبت تنفس دادگاه، جلسه را ادامه داد اما زمانيكه جلسه دادگاه با سخنان يكي از وكلاي مدافع يك شهروند مصري قطع شد، مقامات دادگاه، جلسه را تا 5 سپتامبر به تعويق انداختند.

* تدارك گسترده حاميان مبارك در جلسه دوم

حال بايد ديد دومين جلسه محاكمه مبارك و پسرانش و حسين سالم امروز چگونه برگزار مي‌شود، درحالي كه به ظاهر همزمان با آمادگي مصر براي برگزاري دومين جلسه محاكمه حسني مبارك، آمريكا و عربستان سعودي نيز تلاش‌هاي خود را براي جلوگيري از افشاگري‌هاي مبارك بيشتر كرده و در اين راستا يك‌هزار و 700 وكيل براي دفاع از وي اعلام آمادگي كردند.

هيئت وكلاي حقوقي داوطلب دفاع از مبارك تصميم دارند يكي از سالن‌هاي اختصاصي مناسبت‌ها در مسجد "الحامديه الشاذليه " را براي برگزاري نشست‌هايي به منظور بررسي روند محاكمه مبارك انتخاب كنند و هواداران مبارك نيز تصميم گرفته‌اند، مجهز به كلاهخود و سپر در دومين دادگاه رسيدگي به اتهامات مبارك حضور يابند تا به اين ترتيب خود را در برابر پرتاب سنگ از سوي مخالفان حفظ كنند.

اين درحالي است كه يك منبع نظامي مصري خبر داد كه دادگاه امروز نيازي به شنيدن شهادت‌هاي المشير الطنطاوي رئيس شوراي عالي نظامي مصر و عمر سليمان، معاون سابق مبارك نمي‌بيند و آنها در دادگاه حضور نمي‌يابند و حال مبارك نيز خوب و مساعد براي حضور در دادگاه عنوان شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها