کد خبر: ۱۷۴۸۷۱
زمان انتشار: ۱۸:۳۰     ۲۸ مهر ۱۳۹۲
برخی کارشناسان گمانه زنی می‌کنند که روحانی می‌خواهد در برخی وزارتخانه‌ها و نهادها از تاکتیک احمدی‌نژادی استفاده کند؛ یعنی یک فرد خنثی را در رأس گذاشته و نفر دوم با اختیار تام و به دور از هرگونه مخالفت به کارش بپردازد.

به گزارش 598 به نقل از فارس, به نقل از سایت دانا، بعد از اینکه میلی منفرد به عنوان اولین وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم نتوانست رأی اعتماد مجلس را بگیرد حسن روحانی رئیس جمهور، جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.

 * موج انتقادات به توفیقی

همزمان با معرفی توفیقی به عنوان سرپرست وزارت خانه حساس علوم و تحقیقات موج انتقادات سیاسیون و فعالین دانشجویی نسبت به این مسئله آغاز شد و البته توفیقی هم با اقدامات جنجالی همچون عزل و نصب های بی مورد و بی منطق به این موضوع دامن زد.

توفیقی در دوران سرپرستی اش رئیس دو دانشگاه را تغییر داد و در مدت دو ماه گذشته رایزنی‌های بسیاری را با نمایندگان برای کسب رای اعتماد انجام داد، اما در پایان رئیس جمهور رضا فرجی دانا را بجای وی برای تصدی وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد.

همزمان با افزایش انتقادات نسبت به توفیقی گمانه زنی ها برای معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات هم قوت گرفت.

در این بین نمایندگان مجلس نیز به صراحت اعلام کردند که در صورت اعلام معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، به وی رأی اعتماد نخواهند داد و بر همین اساس بود که از رئیس جمهور می خواستند تا فرد دیگری را برای این پست کلیدی انتخاب کند.

 * روحانی تسلیم شد/فرجی دانا به مجلس معرفی شد

ظاهرا اظهار نظرها و موضع گیری های مجلسی ها در مدت اخیر مثمر ثمر واقع شد و در نهایت رئیس جمهور قانع شد که فرجی دانا را به جای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات به مجلس معرفی کند.

البته سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم که این روزها تلاشهای بسیاری برای کسب رای مثبت از توفیقی در مجلس انجام داده بود، در همین رابطه گفته وقتی فردی به عنوان سرپرست منصوب می شود حتماً به معنای معرفی وی به مجلس نیست، با این حال برداشت این بود که توفیقی به عنوان گزینه نهایی هم معرفی می شود و این برداشت را اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مجید انصاری - معاون پارلمانی نهاد ریاست جمهوری و بنده به عنوان معاون پارلمانی وزارت علوم در ذهن خود داشتیم.

 نصیری قیداری با اشاره به برداشتی که اکثریت از معرفی توفیقی به مجلس داشتند، گفت: با سخت کوشی‌هایی که توفیقی داشت برداشت همه این بود که وی به مجلس هم معرفی می شود، ولی سرپرست، سرپرست است و به معنای گزینه نهایی نیست همانطور که وزارت علوم در گذشته هم چندین سرپرست داشت اما به مجلس معرفی نشدند، به عنوان مثال در زمان استعفای معین، میلی منفرد به عنوان سرپرست معرفی شد اما در نهایت توفیقی بر کرسی وزارت علوم نشست.

 * معاون پارلمانی: دلایل عدم معرفی توفیقی را نمی‌دانیم

معاون پارلمانی وزارت علوم تاکید کرد: به هر حال رئیس جمهور به این جمع بندی می رسد که فرد دیگری را معرفی کند و این اختیار را دارد؛ ما هم دلائل وی را برای این اقدام نمی دانیم.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه زمان سرپرست وزارت علوم به این نتیجه رسید که معرفی نمی شود، گفت: کسی به ما اعلام نکرده بود فرد دیگری به جای توفیقی به مجلس معرفی می شود ولی ما در روزهای آخر به این برداشت رسیده بودیم که احتمال اینکه توفیقی معرفی نشود وجود دارد و دیشب هم اعلام شد توفیقی گزینه نهایی نیست.

نصیری قیداری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سخنرانی توفیقی در خرداد ۸۸ یکی از اصلی ترین دلائل رئیس جمهور برای عدم معرفی وی به مجلس باشد تا توفیقی هم به سرنوشتی مشابه میلی منفرد در جلسه رای گیری دچار نشود، اظهار داشت: من پاسخی برای این سوال شما ندارم، این مواضع روزهای اول در مجلس بود اما مدتی بعد که توفیقی در مجلس حاضر شد و درباره سخنرانی خود روشنگری کرد و از سوابق کاری، مبارزاتی و عملکرد چهل ساله خود اعلام کرد، تعداد قابل توجهی از نمایندگان درباره سخنرانی توفیقی که پیش از سخنرانی مقام معظم رهبری بود و هنوز بحث فتنه مطرح نشده بود، قانع شدند.

وی ادامه داد: به هر حال شاید این گونه از دلائل هم تاثیر گذار بوده و ما نمی توانیم آنچه را در ذهن رئیس جمهور می گذرد، بخوانیم.

معاون پارلمانی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان معاون پارلمانی وزارت علوم برای گزینه بعدی هم تلاش خواهد کرد که رای بیاورد، گفت: وظیفه قانونی ما این است که وقتی رئیس جمهور به یک گزینه می رسد، آن فرد را به نمایندگان معرفی و تلاش کنیم رای بیاورد.

 * پشت پرده معرفی فرجی دانا به مجلس

با وجود اظهار نظر معاون پارلمانی وزارت علوم اما برخی ها معتقدند که در پشت پرده معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

برخی کارشناسان گمانه زنی میکنند که روحانی می‌خواهد در برخی وزارتخانه ها و نهادها از تاکتیک احمدی نژادی استفاده کند و یک فرد خنثی را در راس گذاشته و نفر دوم با اختیار تام و بدور از هرگونه مخالفت به کارش بپردازد.

بدین‌گونه که فردی خنثی وزیر علوم شود اما سیاستها و خط مشی ها را جعفر توفیقی که همانا قائم مقام وزارتخانه است ترسیم کند.

شنیده می شود چندی قبل همین مدل در دانشگاه آزاد اجرا شد بطوری که میرزاده بعنوان سرپرست دانشگاه آزاد معرفی شد و خط و ربط ها را یاسر هاشمی رفسنجانی ترسیم میکند.

 * فضای مساعدتر در مجلس برای فرجی دانا

البته عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خصوص معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس اظهار داشت: همان زمان که محمد جعفرتوفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد بنده در تذکری اعلام کرده بودم که توفیقی شانس کمتری از جعفر میلی منفرد دارد.

وی در ادامه افزود: توفیقی از نظر سیاسی افراطی تر و تندرو تر از میلی منفرد بوده و همین امر موجب شد تا توفیقی مورد اقبال مجلس واقع نشود و از رأی اعتماد نمایندگان سودی نبرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رئیس جمهور نیز با توجه به ظرفیت های مجلس از معرفی توفیقی به مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم صرف نظر کرد و به این نتیجه رسید که وی را به مجلس معرفی نکند  که عمل رئیس جمهور در این زمینه قابل تحسین است.

فیاضی با اشاره به اینکه تعاملی بین مجلس و رئیس جمهور برای عدم معرفی توفیقی به مجلس نبوده، عنوان کرد: در زمینه عدم معرفی توفیقی تعامل خاصی بین رئیس جمهور و نمایندگان مجلس وجود نداشته چرا که روحانی با توجه به وضعیت مجلس از معرفی محمد جعفر توفیقی خودداری کرده و به جای وی رضا فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.

وی بیان داشت: فرجی دانا امروز به مجلس معرفی شده و هنوز برنامه های خود را به مجلس ارائه نکرده است و به همین دلیل نمی توان به این سرعت در مورد وی قضاوت کرد چرا کمه ارائه برنامه ها از سوی وزاری پیشنهادی در کسب رأی اعتماد آنها موثر است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من فضایی که در معرفی فرجی دانا در مجلس به وجود آمده به نسبت بهتر از فضای معرفی توفیقی است و ضعف هایی که درتوفیقی وجود داشته را فرجی دانا ندارد، در این میان ممکن است نقاط قوت توفیقی را فرجی نداشته باشد اما در نهایت معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس قابل قبول تر از معرفی توفیقی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها