کد خبر: ۱۷۴۳۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۲۵ مهر ۱۳۹۲
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم مفسر ارشد خود مدعی جاسوسی اطلاعات ترکیه برای ایران شد.



به گزارش بولتن نیوز، مفسر ارشد واشنگتن پست ، دیوید ایگناتیوس روز پنجشنبه گزارش داد : دولت رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه سال گذشته، هویت 10 تبعۀ ایرانی را برای ایران افشا کرده که گویا با افسران موساد اسرائیل کار می کردند و در ترکیه با آنها ملاقات کرده اند.

ایگناتیوس از قول منابعی این خبر را نقل کرده که خسارات ناشی از این نشت اطلاعاتی را برای  سازمان های اطلاعاتی اسرائیل"مهم" توصیف کرده اند و این حرکت را "تلاشی برای تو دهنی زدن به اسرائیلی ها " دانسته اند.
با توجه به گزارش واشنگتن پست ، این نشت اطلاعاتی یکی از دلایل امتناع نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای عذرخواهی از ترکیه در مورد حادثه ناوچۀ غزه در سال 2010 بوده است. و تنها پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده ، در ماه مارس 2013 از اسرائیل بازدید کرد، نتانیاهو متقاعد شد تا به خاطر این حادثه از اردوغان عذرخواهی کند.
ایگناتیوس گفته حتی با وجود عذرخواهی اسرائیل از مقامات ترکیه، روابط میان دو این کشور همچنان تیره و تار باقی مانده است. وی می افزاید مقامات اسرائیلی به رئیس اطلاعاتی ترکیه ، هاکان فیدان مشکوک هستند ، و او را برای مقامات سازمان سیا به عنوان عامل اطلاعاتی ایران توصیف می کنند ، چرا که به اعتقاد آنها " رئیس ایستگاه وزارت اطلاعات ترکیه در آنکارا" به مرجعی برای وزارت اطلاعات و امنیت ایران تبدیل شده است.
به گزارش ایگناتیوس ، با وجود شکایات اسرائیل ، ایالات متحده هنوز در مورد افشای عوامل اسرائیل با ترکیه برخورد نکرده است. او همچنین نوشته که مقامات ارشد ایالات متحده می گویند تا امروز،  هنوز مطمئن نیستند که این نشت اطلاعاتی، بخشی از واکنش ترکیه نسبت به حادثۀ حمله به کشتی غزه باشد و یا اینکه این موضوع اصولا ارتباطی به روند تیرگی گسترده، روابط میان اسرائیل و ترکیه دارد یا خیر.
بر اساس این گزارش، مقامات ایالات متحده گفته اند، بیش از 50 سال است که موساد با ترکیه همکاری می کند و به همین دلیل تصور نمی کنند که ترک ها عوامل اسرائیلی را به یک کشور متخاصم " بفروشند".
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها