کد خبر: ۱۷۳۵۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۲۱ مهر ۱۳۹۲
شاخص بورس امروز با فتح قله 70 هزار واحد برای اولین بار، سی و دومین رکورد خود را در تاریخ بورس به ثبت رساند.

به گزارش 598 به نقل از شبكه ايران، شاخص کل بورس امروز در اولین ساعات آغاز معاملات توانست از مرز 70 هزار واحد عبور کند و رکورد تازه ای را در تاریخ بورس به ثبت برساند.

شاخص کل بورس دیروز شنبه در پایان معاملات از نیمه 69 هزار واحد عبور کرده بود.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران امسال را از 38 هزار واحد آغاز کرده بود و امروز با عبور از قله 70 هزار واحد سی و دومین رکورد هزاری را به ثبت رساند.

نمودار تغییرات شاخص بورس در یک ماه گذشته

 

 

نمودار شاخص بورس در سه ماه گذشته

شاخص بورس در سه ماه گذشته در ادامه روند صعودی خود با اینکه کمتر از ۵۵ هزار واحدی بود خود را به ۷۰ هزار واحد رساند و تنها در یک برهه کوتاه چند روزه به دلیل احتمال جنگ میان آمریکا و سوریه و دخالت نظامی این کشور مسیر بازگشت را در پیش گرفت.

این مساله با توافق روسیه و آمریکا برای خلع سلاح شیمیایی روسیه موقتا منتفی شد که موجب بازگشت قطار شاخص به ریل صعود شد.

در حالیکه بازدهی بیش از ۷۰ درصدی برای شاخص در حالی رقم خورده که دیگر بازارها در رکود به سر می‌برند، کارشناسان نگرانی‌هایی را نسبت به این رشدهای پی‌درپی شاخص اعلام کرده اند.

هر چند به گفته آن‌ها مهم‌ترین شاخص برای تشخیص حبابی بودن بازار بورس شاخص نسبت «پی بر ای» است و بنابر برخی آمار هنوز بیانگر ۵.۷ دهم است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که رشد شاخص یکپارچه در تمام گروه‌های صنعتی و کالایی نیست و تنها در برخی‌ از آنان رخ داده است و این مساله نمی‌تواند حکایت از واقعیت‌های اقتصادی باشد بنابر این باید نگران این اتفاق بود.

این مساله را مسوولان تالار شیشه‌ای رد کرده‌اند اما واقعیت این است که با رشد‌های بیش از بعضا ۱۰۰۰ واحدی در روز باید نگران این بخش از اظهارنظرهای کارشناسان بود چرا که بنابر آمار روز به روز بر تعداد فعالان بازار سرمایه به دلیل همین رشدهای پی‌درپی افزوده می‌شود و حدود ۶ میلیون نفر سهامدار چشم به راه بازدهی از این بازارند نه حبابی که دارایی آن‌ها را یکشبه به باد دهد.

پیش از این و زمانی‌که شاخص روی ۶۰ هزار واحدی ایستاده بود، برخی از تحلیل‌گران از خیز بازار سرمایه برای رسیدن به ۷۰ هزار واحد خبر دادند اکنون که این گفته‌ها و پیش‌بینی‌ها محقق شده است، مسوولان و تحلیل‌گران بازار سرمایه باید چشم‌انداز روشنی از روزها و ماه‌های آینده بورس ارائه دهند.

بدون شک، مذاکرات پیش‌روی تیم دیپلماسی کشور در ژنو بی تاثیر در این رشدها نیست اما این خروجی نشست است که می تواند شاخص را دستخوش تغییراتی اساسی کند.

توصیه‌هایی از جانب مسوولان برای رعایت احتیاط‌های سرمایه گذاری از سوی سهامداران به عمل آمده اما در این میان تنها سهامداران حرفه‌ای شاید معنی و مفهوم این کلمات را دریابند و سهامدار عام و آماتور شاید از درک توصیه‌ها و برخی واقعیت‌های بازار سرمایه عاجز باشد.

روی هم رفته، این روزها بازار سرمایه با اما و اگرهای زیادی همراه است که نیاز است به آن‌ها پاسخ داده شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها