کد خبر: ۱۷۳۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
معاون فرهنگی وزبر علوم از برگزاری یک‌هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها از زمان ابلاغ آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد و گفت: هیئت‌های مجری و ناظر کرسی‌های آزاداندیشی از شهریور ماه در دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌‌شوند.
به گزارش 598 ،غلامرضا خواجه‌سروی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها موجب می‌شود که محیط تضارب افکار در دانشگاه‌ها ایجاد شود و نه تضارب افراد. تلاش شد برای منطقی‌تر شدن، با نشاط‌ ‌تر شدن و توسعه یافتن فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرند البته الزامی ندارد که این کرسیها صرفاً به مسائل سیاسی اختصاص پیدا کند بلکه موضوعات فرهنگی، اجتماعی و علمی نیز می‌تواند محور کرسیهای آزاداندیشی باشند.
 
معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: انتظار داریم دانشگاه‌ها با نظر موسع به آیین‌نامه کرسیهای آزاداندیشی نگاه کنند تا با اجرای این آیین‌نامه با روی گشاده و دستی باز شاهد شکل‌گیری فضای تضارب آرا در دانشگاهها در شان نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.
 
وی درباره خروجی مورد انتظار از کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: مهمترین خروجی کرسیهای آزاداندیشی باید این باشد که در دانشگاه فضایی برای رشد نیروهایی ایجاد شود که احساس می‌کنند حرفی دارند و در سایه فعالیت‌شان کادرسازی برای نظام صورت می‌گیرد.
 
خواجه‌سروی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کرسیهای آزاداندیشی تا حدود زیادی تامین شده است، گفت:  مدیران دانشگاه باید در زمینه برگزاری کرسیهای آزاداندیشی سعه صدر بالایی داشته باشند لذا از مدیران دانشگاه‌ها می‌خواهیم دانشجویان را فرزندان خود بدانند و فرض را بر این می‌گذاریم که همه دانشجویان این کشور را دوست دارند و دغدغه دارند.
 
به گزارش مهر، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 11 آبان ماه 89 آئین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور را ابلاغ کرد. اکنون حدود 9 ماه از ابلاغ آئین‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها می‌گذرد اما هنوز شیوه‌نامه آن به تصویب نرسیده است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از تصویب شیوه‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در جلسه‌ای که قرار است در ماه مبارک رمضان برگزار شود، خبر داد. تصویب شیوه‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در واقع مکمل آئین‌نامه این کرسی‌ها است.
 
آئین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها با اشاره به فضای حاکم بر نشست‌هایی که با عنوان "کرسی‌‌های نظریه‌پردازی" در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، به چهار اصل آزاد بودن، نظام‌مند بودن، منطقی و عالمانه بودن اظهارنظرها در کرسی‌ها اشاره کرده است.
 
نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفتگو، ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آراء، دیدگاه‌ها و سئوالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و آگاهی از نظرات دیگران، تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی، سامان‌دهی مباحثات و گفتگوها با صبغه علمی و ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور به عنوان اهداف آئین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها عنوان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها