کد خبر: ۱۷۲۷۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۱۸ مهر ۱۳۹۲

به گزارش 598، دست‌اندازهای تجاری ایران این بار به تجارت طلا با کشور ترکیه رسیده است. به گفته معاون نخست وزیر ترکیه، به دلیل انتقادات ایالات متحده از روند تهاتر طلا میان ایران و ترکیه، تجارت طلای ترکیه با ایران به زودی متوقف می‌شود یا به حداقل خواهد رسید.

 

پس از لغو امتیاز تجاری ایران به کشور هند که طبق آن هند می‌توانست در مقابل نفت‌ ایران روپیه(پول هند) پرداخت کند، چند روزی به دلیل مشکلات بیمه‌ای مبادلات کالای ایران و هند متوقف شد.

 

از سوی دیگر به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و امارات میزان مبادلات تجاری ایران و امارات طی چند وقت اخیر روند نزولی به خود گرفته است. آخرین آمارهای گمرک ایران نیز نشان می‌دهد همچنان روند تجارت ایران چه در صادرات و چه در واردات نزولی شده است. در عین حال روز گذشته نیز اعلام شد که در مبادلات طلای ایران و ترکیه نیز مشکلاتی رخ داده است.

 

معاون نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به توقف تجارت طلای ترکیه با ایران در آینده نزدیک گفت: تجارت طلای ترکیه با ایران به زودی متوقف می‌شود یا به حداقل خواهد رسید. به گزارش تسنیم به نقل از ورلد بولتین، معاون نخست وزیر ترکیه عنوان کرد که کشورش تجارت طلا با ایران را یا متوقف خواهد کرد یا از سطح آن خواهد کاست.

 

علی بابکان که در یک کنفرانسی خبری سخن می‌گفت افزود: در آینده نزدیک هیچ تجارت طلایی بین ایران و ترکیه نخواهد بود و اگر باشد در سطح بسیار حداقلی خواهد بود. ایسنا نیز این سخنان وی را این طور گزارش داده که معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به انتقادات آمریکا از تهاتر طلا میان ترکیه و ایران، گفته است: این معامله دیگر انجام نمی‌شود.

 

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر ترکیه در تشریح سیاست‌های بلندمدت ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تهاتر طلا میان ترکیه و ایران گفت: پس از این دوران تهاتر طلا با ایران به اتمام رسیده یا بسیار محدود می‌شود. او ادامه داد: این کاهش به دلیل انتقادات ایالات‌متحده از روند تهاتر طلا میان ایران و ترکیه است. آمریکا خواستار توقف این معامله بود.

 

این در حالی است که اکنون ترکیه به یکی از واردکنندگان اصلی نفت و گاز ایران تبدیل شده که حتی پس از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران به واردات خود ادامه داده و به دلیل تحریم‌های بانکی ایران، بخشی از پول نفت و گاز وارداتی خود را به طلا پرداخت می‌کرد. قبل از این هم دولت آمریکا از اول جولای امسال تجارت طلا با ایران را ممنوع و اعلام کرده بود کشورهایی که به این کار ادامه دهند مورد مجازات آمریکا قرار می گیرند.

 

تا پیش از اجرای این تحریم‌ها،‌ ترکیه پول نفت و گاز وارداتی از ایران را به طلا پرداخت می‌کرد. به گفته برخی منابع،‌ ایران پول نفت و گاز صادراتی خود به ترکیه را به لیره دریافت کرده و با توجه به بی‌ثباتی این ارز آن را به طلا تبدیل کرده و در ترکیه نگهداری می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها