کد خبر: ۱۷۲۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۹ مرداد ۱۳۹۰
بولتن نیوز: مدلِ رسانه‌ای مطلوب و کارا برای جامعه‌ای با مختصات و ویژگی های ایران چیست؟ رسانه‌های ایرانی به چه میزان توانسته‌اند افکار عمومی را در شناخت گره‌های بنیانی جامعه و یافتن راهی برای گشودنشان کمک کنند؟ رسانه‌های ایرانی در ارائه تصویری واقع‌بینانه از ایران و جهانِ پیرامونی، تا چه اندازه توفیق داشته‌اند؟

پرسش‌هایی از این دست بسیار است؛ پرسش‌هایی که اگر اصحاب رسانه پاسخی درخور به آن نداشته باشند راه را گم کرده، هم مخاطب را از خود رنجانده و دور می‌کنند و هم خود، گرهی می‌شوند بر انبوه گره‌های موجود در جامعه.

امسال، یک روز پیش از روز خبرنگار، مقام معظم رهبری نکاتی مهم در تحلیل وضع رسانه‌ای کشور ابراز فرمودند که نشان می‌دهد جریان رسانه‌ای کشور آنگونه که باید نتوانسته کارایی لازم را در کمک به حل معضلات موجود در کشور داشته باشد. ایشان ضمن اشاره به "کار غلط" برخی مطبوعات که "به دليل بعضي اغراض فقط تيتر منفي مي‌زنند"،  بر لزوم "ارزیابی واقع‌بینانه از شرایط کشور" و "پرهیز از یک‌سونگری" تاکید کرده و فرمودند: "بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ديد و از نگاه منفي و يا نگاه مثبت مطلق پرهيز كرد."

اجماع رسانه‌ای؛ یک ضرورت
برای تبیینی صحیح از رسالت رسانه‌های وفادار به نظام جمهوری اسلامی، پیش از هر چیز بایستی اصحاب رسانه‌، تصویری روشن از مسائل جامعه امروز ایران داشته و فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی به تعریفی مشترک از مسائل کلان جامعه برسند. در غیر اینصورت بدیهی است که نمی‌توانند افکار عمومی را در دستیابی به ارزیابی واقعبینانه‌ای از شرایطِ حال و تصویری قریب به صحت از آینده کشور کمک کنند.

فعالیت رسانه‌ای در ذات خود، درگیر شدن در مباحث روزمره و بعضا حاشیه‌ای را به دنبال دارد. لذا اگر فعالان رسانه‌ای نگاهی بسیط به مسائل و اولویت‌های کلان جامعه نداشته باشند، در فرآیند ایجاد جذابیت‌های رسانه‌ای در پوشش رویدادهای روز، خواسته یا ناخواسته دچار افراط و تفریط‌هایی می‌شوند که نتیجه‌ای جز ایجاد التهاب کاذب در جامعه و گسترش کدورت‌ها میان تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، مجریان و ناظران نخواهد داشت.
 
رویدادهای چند ماه اخیر بویژه نحوه پوشش اخبار مربوط به برخی ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی نشان داد که برخی از فعالان رسانه‌ای توجه شایانی به امنیت روانی جامعه ندارند. هم‌چنین در موضوع برخی اختلاف نظرها میان مجلس و دولت، شیوه پوشش اخبار و ارائه تحلیل‌ها در برخی رسانه‌ها به‌قدری آمیخته با جانبداری‌های گروهی و حزبی بود که منافع، مصالح و ملاحظات ملی اصولا به فراموشی سپرده شد.

چنین اجماعی هم‌چنین باعث می‌شود که نه تنها در پوشش برخی رویدادهای خبری تلخ، منافع و مصلحت‌های ملی در اولویت قرار گیرد، بلکه زمینه‌های لازم برای اقدام مشترک و هدفمند رسانه‌های وفادار به نظام در رد و افشاء منطقی توطئه‌های رسانه‌های معاند و لو دادن شگردهای تبلیغی آنان علیه جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

سایت بولتن، همزمان با ایام گرامیداشت حرفه خبرنگاری و در پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، از همه فعالان، مدیران و تصمیم‌سازان رسانه‌‌ای وفادار به نظام جمهوری اسلامی دعوت می‌کند، فارغ از دیدگاه‌های گروهی، جناحی و حزبی، ضمن گفت‌وگو و بحث پیرامون "مدل رسانه مطلوب و کارآ"، زمینه را برای اجماع فعالان رسانه‌ای در مسائل کلان جامعه ایران فراهم کنند؛ اجماعی که بی‌شک کمک می‌کند این رسانه‌ها، در پوشش رویدادهای روز همواره اولویت‌های مذکور را مورد توجه قرار داده و از لغزیدن به ورطه افراط و تفریط دوری جویند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها