کد خبر: ۱۷۱۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
امام صادق (عليه السلام) می فرمايند:

«بى ‏گمان روزه، تنها دست كشيدن از طعام و آشاميدنى نيست و براى آن شرطى است كه تنها با رعايت آن، روزه متحقق مي گردد و آن نگاهبانى معنوى و درونى است. پس هنگامى كه روزه داريد زبان خود را از دروغ نگهداريد و ديدگانتان را از ناروا فرو پوشيد.

با يك ديگر نزاع مكنيد و بر هم حسد مبريد و غيبت يك ديگر مكنيد و به هم خشم نورزيد و سوگند دروغ مخوريد و با زن خود مياميزيد. و از اختلاف با يك ديگر بپرهيزيد و نسبت به هم خشمگين نشويد و دشنام و ناسزا مگوئيد و القاب زشت بر يك ديگر مگذاريد و با هم دشمنى و جنگ مكنيد و بر يك ديگر ستم مورزيد و بى‏ خردى مكنيد و از هم دلگير مشويد.

از ياد خدا و نماز غفلت مكنيد و سكوت و خاموشى و بردبارى، پايدارى و راستى و دورى از بدكاران را ملازم باشید. و از سخن ناروا و دروغ و افتراء و دشمنى و گمان بد و غيبت و سخن چينى اجتناب ورزيد و چنان باشيد كه گوئى قيامت و آخرت را در منظر خود و مرگ را در پيش روى داريد و چشم به راه تحقق وعده‏هاى الهى باشيد و براى لقاء خدا توشه بر گيريد و بر شماست مراعات آرايش و وقار و خضوع و خشوع، و چونان بنده‏اى كه از كيفر مولايش مى‏هراسد براى خدا شكستگى پيشه كنيد در حالى كه از عقوبت او در هراس و اضطراب و به رحمت او اميدوار و مشتاقيد و بايد كه دلهايتان را از عيب ها پيراسته و باطنهايتان از حيله‏ها پاك و جسمتان از پليدي ها پرداخته باشد.

اى روزه ‏دار! چنان باش كه در راه خدا از آنچه غير اوست بيزارى جسته‏اى و با روزه‏اى كامل از آنچه خدايت نهى كرده، در آشكار و نهان پيشه ساخته و جانت را در روزه ‏داريت تماما به پيشگاه خداوند تقديم داشته‏اى. و ذلت را براى او از هر چيز فارغ كرده و بر آنچه خدايت فرمان داده و به انجام آن فراخوانده برگمارده‏اى.

پس چون اين اعمال را بتمامه بجاى آورى،حقيقتا براى خدا روزه‏دار خواهى بود و آنچه را كه خدايت فرموده بنا ساخته‏اى اما اگر از اين اعمال كه برايت بيان داشتم بكاهى، به همان مقدار از فضل و ثواب روزه‏ات كاسته خواهد شد. به راستى روزه، تنها دست كشيدن از طعام و آشاميدنى نيست بلكه خداوند آن را مانعى در برابر رفتار و گفتارى كه روزه را باطل مى‏ كند قرار داده است. چه كم‏اند روزه‏ داران و چه بسيارند آنان كه بر خورد گرسنگى روا مي دارند».

منبع: شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ج ۱۰، ص ۱۶۶
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها