کد خبر: ۱۷۰۶۲۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۱۰ مهر ۱۳۹۲
وزیر خارجه یمن در ادعایی جدید پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش گفت که حمایت تهران از حوثی‌ها به «علی سالم البیض» رئیس‌جمهور سابق یمن جنوبی منتقل شده اشت.

فارس، «ابوبکر القربی» وزیر خارجه یمن که برای نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات»، بر اهمیت موفقیت گفت‌وگوهای ملی در کشورش و توافق بر سر مسئله اقلیم‌ها و تقسیم‌های اداری تاکید کرد و در عین حال به تاخیر چند ماهه به حاصل نشستن این گفت‌وگو‌ها اشاره کرد.

وی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از نقش «علی سالم البیض» رئیس‌جمهور سابق یمن جنوبی انتقاد کرد و مدعی شد که بیض به حمایت «حزب‌الله» لبنان ایمان دارد و ایران نیز از نظر مالی از وی پشتیبانی می‌کند.

قربی اظهار داشت: در شرایط کنونی علی سالم البیض نقشی منفی در یمن ایفا می‌کند زیرا من معتقدم که باب گفت‌‌وگو و مشارکت امروز برای هر شخصیت سیاسی در یمن باز است تا اختلافات حل‌وفصل شود اما وی در دستیابی به توافق در یمن نقشی منفی ایفا می‌کند. در هرگونه گفت‌وگو نشان می‌دهد که مقاصد مسالمت آمیزی برای آینده یمن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که نوع روابط بیض با حزب‌الله لبنان چگونه است، ادعا کرد: تا آنجایی که من می‌دانم، وی در بیروت زندگی می‌کند و حزب‌الله لبنان از او حمایت می‌کند. این تمام چیزی است که من می‌دانم.

وزیر خارجه یمن در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌اش این مسئله را با تهران درمیان گذاشته است، گفت: نه ما درباره حزب‌الله صحبت نکردیم زیرا معتقد بودیم که این گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران  بسیار مهم است و در ضمن با حزب‌الله  مستقیم سخن گفته بودیم. با این حال به وزیر خارجه ایران گفتیم که ما از رئیس‌جمهور جدید ایران انتظار داریم که به مصالحه فراخواند و درباره سیاست‌های خارجه ایران تجدید نظر کند و ما شاهد موضع جدید درباره روابط ایران و یمن باشیم.

وی در ادامه گفت که پیام خود را به حزب‌الله لبنان از طریق واسطه ابلاغ کرده است زیرا معتقد است که برای «سید حسن‌نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان و سایر رهبران این جنبش یک اشاره کفایت می‌کند و ما از سازوکارهای دیپلماتیک برای این گفت‌وگو استفاده می‌کنیم.

قربی تصریح کرد که چند ماه پیش این موضع یمن به حزب‌الله لبنان ابلاغ شده است.

وی از پاسخ به این سوال که واکنش و پاسخ حزب‌الله چه بوده است، طفره رفت و گفت اکنون زمان آن نرسیده که درباره آن سخن بگویم.

وزیر خارجه یمن در ادامه ادعا کرد که حمایت ایران از حوثی‌ها در شمال کشورش به شخص علی سالم البیض منتقل شده است

وی در پاسخ به این سوال که رابطه ایران و حوثی‌ها در شرایط کنونی چگونه است گفت: ابتدا به من اجازه دهید تا بگویم که نقش برادران حوثی در گفت‌وگوهای محلی مثبت است و آنها نیز با امتیازدهی خواستار پیشبرد رود گفت‌وگوها تا حل‌وفصل مشکلات یمن هستند. اما درباره روابط ایران و حوثی‌ها، همان‌طور که می‌دانید صنعا بارها از ایرانی‌ها خواست که در امور یمن دخالت نکند و اگر می‌خواهند که در روند کنونی یمن مشارکتی کنند باید در مسیر گفت‌وگوهای داخلی این کشور باشد نه منحرف کردن روند کنونی.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها