کد خبر: ۱۶۹۷۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز همیشه یک کاریزمای ثابت داشته و برای رسیدن به محبوبیت حاضر به تغییر روش نیست.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، مجید جلالی با حضور در تیم تراکتورسازی تبریز تجربه جدید را در عرصه مربیگری آغاز کرد. جلالی کمتر پیش آمده بود که در تیم‌های پرطرفدار حضور داشته باشد. هر چند او تجربه حضور در تیم فولاد خوزستان برخورد با هواداران پرشور اهوازی را داشت اما قطعا حضور در تبریز و اتفاقات فوتبالی در تراکتورسازی تجربه متفاوتی است.

جلالی از ابتدای فصل تاکنون روزهای خوب و بد مختلفی در تبریز داشته است. شاید خیلی از هواداران تراکتورسازی انتظار داشته باشند که اکنون تیم آنها صدرنشین باشد اما فعلا آنها در جایگاه چهارم قرار دارند. ولی جلالی امیدوار است در ادامه این رقابت‌ها و رفته رفته به هدف شان برسد.

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با مجید جلالی گفت‌وگوی زیر را انجام داده است.

فارس: اوضاع در تراکتورسازی خوب است یا مشکلات وجود دارد؟

از اوضاع تیم راضی هستم البته مشکلات زیاد است اما ما بالاخره باید مرد مبارزه و مشکل باشیم.

فارس: جنس مشکل‌تان در تراکتورسازی با سایر تیم‌هایی که بوده‌اید فرق می‌کند؟

مشکلات، مشکلات همیشگی فوتبال است و هر جا که باشی به شکلی خود را نشان می‌دهد. یک جا کمتر و یک جا بیشتر.

فارس: حضور در تیم پرطرفداری مثل تراکتورسازی به نظر می‌رسد اولین تجربه شما باشد و شاید تا به حال با این انبوه هوادار روبه‌رو نبودید؟

شاید این طور باشد اما شرایط سختی نیست. اصلا موضوع پرهوادار بودن نیست. در اهواز هم که بودم هواداران پرشوری حضور داشتند. اصلا مشکلات خیلی به هواداران بازنمی‌گردد بلکه باید در مسائلی دیگری آن را جستجو کرد. من دوست ندارم راجع به جزئیات و مشکلات حرف بزنم. فقط این را بگویم خیلی از مشکلات ما صرف برطرف کردن این مشکلات می‌شود.

فارس: به نظر می‌رسد به خاطر همین مسائل نتوانید به اندازه کافی به مشکلات فنی تیم برسید.

واقعا همین طور است. البته من از بازیکنان کمک خواستم و با هواداران هم همیشه صحبت می‌کنم همه باید به همه کمک کنیم. این چیزی نیست که فقط از عهده یک نفر بربیاید. وقتی هجمه سراغ آدم می‌آید و یک دفعه روی یک موضوع خاص این هجمه وارد می‌شود نشان می‌دهد که همه چیز طراحی شده است. و البته این هجمه‌ها هم برای تیم‌های تهران هم وجود دارد.

فارس: یادم می‌اید یک زمانی مطرح شده بود که  شما می خواهید سرمربی پرسپولیس شوید‌ و گفته بودید بهتر است که هوادار سر تمرین این تیم نیاید و حالا در شهری حضور دارید که هواداران پرشوری دارد و حتی در تمرینات هم آنها دیده می‌شود. نظرتان را نسبت به حضور هواداران در تمرین تغییر داده‌اید؟

هوادار رکن کار است، به خصوص برای تیم‌ها بزرگ. به نظر من باید نوع ارتباطات تعریف شود اعتقادم این است که محیط تمرین آموزشی است و هر چه آرام‌تر باشد بهتر است. من فکر می‌کنم که باید نوع ارتباط تماشاگر با تیم تعریف شود که متاسفانه این نوع ارتباط در کشور ما تعریف شده نیست. هوادار یک حامی است و یک رکن خیلی مهم از موفقیت باشگاه است و ما باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. آنها هواداران حساسی هستند و فکر می‌کنم که باید کانال‌های اطلاع رسانی برای این هواداران قوی‌تر باشد.

فارس: قبول دارید که هواداران تراکتورسازی نسبت به سایر هواداران در تیم‌های دیگر حساس‌ترند؟

هر چقدر هر هواداری به تیمش علاقه بیشتری داشته باشد حساسیت بالاتری هم وجود دارد. تراکتورسازی بخشی از زندگی و وجود مردم آذربایجان است و این طبیعی است که حساس باشند و شاید به خاطر همین حساسیت بالای آنها من احساس مسئولیت مضاعفی در درون خودم به وجود آمده و سعی می‌کنم بتوانم به این حساسیت‌های به جا پاسخگو باشم.

فارس: هواداران تراکتورسازی فصل گذشته به دلیل رفتارهای خاص اولیویرا او را دوست داشتند. این مسئله برای شما پیش نیامده که برای نفوذ در دل هواداران تراکتورسازی تغییر روش دهید؟

فوتبال در این زمینه رهنمون‌های زیادی دارد در تمام دوران کلاس مربیگری این راهکار شناسایی شده است. مثلا اینکه در کوتاه مدت چه جنبه‌هایی از کار را در نظر گرفت تا به محبوبیت رسید. در واقع در فوتبال آمده که بر اساس شناخت اقلیمی، فرهنگی، جغرافیایی چه طور رفتار شود. اما همین فوتبال می‌گوید که اگر می‌خواهید در نهایت به منزلت برسی صداقت بالاترین ترفند است. به خاطر همین من به همین کاریزمای خودم اعتقاد دارم و هیچ وقت هم دوست ندارم آن را تغییر دهم و البته آن عده‌ای که سبک اولیویرا را دوست دارند، حق می‌دهم و اصلا هم ناراحت نمی‌شوم. چون هوادار را درک می‌کنم و معتقدم سلایق آدم‌ها با هم متفاوت است و در نتیجه شخصیت آدم‌ها نیز با هم متفاوت است.

فارس: پیش از فصل زمانی که علی کریمی به تیم تراکتورسازی پیوست  خیلی از فوتبالی‌ها معتقد بودند کم کاری کریمی با جلالی نمی‌تواند مدت طولانی ادامه داشته باشد و یا معتقد بودند فوتبال او تمام شده است.

خدا را شکر که در این 4 ماه به گونه‌ای فعالیت کردیم که آینه برای جواب دادن به این شایعات است. علی کریمی در 9 هفته‌ای که بازی کرد نشان داد که چندین سال بود چنین کیفیتی نداشته است و واقعا عملکرد خوبی داشت یا می‌توانم کریم انصاری‌فرد را مثال بزنم. وقتی او را با اول سال مقایسه می‌کنم کاملا متوجه می‌شوم که کم کم چقدر متفاوت شده است و با اطمینان می‌گویم جامعه فوتبال این چیزی که اکنون از کریم انصاری‌فرد می‌بینند فقط 30 درصد از توانایی‌هایش است و هنوز خیلی جا دارد که بهتر شود. این مسئله برای همه بچه‌های ما است من می‌توانم مهدی کیانی را هم مثال بزنم که در حال پیشرفت است یا نصرتی بازی‌هایی که می‌کند ثابت می‌کند می‌تواند شایسته‌تر از کسانی باشد که اکنون پیراهن تیم ملی را بر تن دارند. حتی ایرانپوریان. سعید دقیقی هم می‌تواند همین طور باشد البته او مدتی است که تحت فشار است.

فارس: چرا؟

او نگران بازی می‌کند. چند موقعیت خراب کرده است و به همین دلیل احساس می‌کند که تحت فشار است. ولی معتقدم او در سطح بهترین‌های لیگ کار می‌کند.

فارس: چرا تراکتورسازی هنوز موفق نشده صدرنشین باشد؟

این بیشتر یک بحث ذهنی و روانی است. ما چند بازی که در تبریز داشتیم واقعا شایسته بردن بودیم مثل بازی با ملوان، گسترش فولاد و یا مس کرمان. در همین بازی با مس بیشتراز 18 موقعیت از دست دادیم من حتی وقتی با اساتید مشورت می‌کنم آنها هم می‌گویند مشکل ما تکنیکی نیست که بخواهم از طریق تمرین بیشتر آن را حل کنم ولی با این حال باز من این کار رامی‌کنم و همه هدفم این است که هر هفته تیم را به آرامش برسانم و شاید سخت‌ترین بخش کار من همین کم کردن اضطراب از تیم و به آرامش رسیدن باشد.

فارس: به نظر می‌رسد شما در این زمینه تنها هستید؟

به هر حال این کار من است. شما الان گسترش فولاد را نگاه کنید آنها تیم خوبی هستند که در آرامش به کار می‌پردازند کسی به آنها کاری ندارد البته تیمی که می‌خواهد در لیگ برتر بماند و عملکرد خوبی داشته باشد، مشخص است که کسی به آن کار نداشته باشد اما تیمی که می‌خواهد قهرمان شود در معرض آسیب‌های زیادی است و خیلی‌ها می‌خواهند که آن را اذیت کنند.

 

فارس: شما هم به مافیای داوری معتقدید؟

خیلی وقت‌ها به این چیزها فکر می‌کنم من در زندگی‌ام از خیلی چیزها می‌توانم بگذرم ولی مطمئن هستم که هیچ وقت از داوری که آگاهانه در یک بازی حتی اگر مربوط به سال‌های گذشته باشد به ضرر تیم ما سوت زده، نمی‌توانم بگذرم. اگر هر ظلمی به من وارد شده باشد می‌گذرم به جز این یکی.

فارس: شما تا به حال مسئله‌ای را در داوری‌ها دیده‌اید؟

در طول سال‌هایی که کار کردم کمتر سراغ داریم که در مورد داوری‌ها اعتراضی کرده باشم اما من دوبار برای اعتراض به داوری به وسط زمین رفتم و آن هم موقع‌هایی بوده که می‌دانستم چه خبر است.

فارس: پس چرا هیچ وقت در مورد این مسئله صحبت نکرده‌اید؟

چون اگر حرفی زده می‌شود باید مدرک داشته باشی و من چون مدرک مستندی نداشتم مجبور به سکوت شدم. مثلا در مورد دوپینگ چیزهایی می‌دانستم و گفتم یا در خصوص دلالی در فوتبال ما که همه کار می‌کند اما در مورد برخی موضوعات نمی‌شود حرف زد و شاید خیلی از افرادی که در جامعه فوتبال هستند حاضر نباشند در این زمینه صحبت کنند.

فارس: آقای جلالی شما هم به عدم حضور کی‌روش در ورزشگاه‌ها نقد دارید؟

فکر می‌کنم ما اینقدر در فوتبال‌مان مشکلات عمیق‌تر داریم که نگوییم چرا مربی تیم ملی به ورزشگاه‌ها می‌آید در واقع این مسئله برگی از یک درخت است. ما باید برویم سراغ مسائل بزرگ‌تر و نمی‌توانیم آن را کتمان کرد. ما در حال لمس این هستیم که گردش فوتبال در ایران چه طور است. مشکلات خیلی عمیق‌تر از اینها است و هزینه‌ها و انرژی که برای این فوتبال می‌شود و رسانه‌هایی که تمرکز خود را روی آن گذاشتند اگر همه اینها را کنار بگذاریم و به آینده فکر کنیم زجرآور است و حتی گریه‌آور. مثلا شما همین تیمی که اکنون به عنوان نماینده ایران مقابل تیم‌های باشگاهی تایلند و کره جنوبی بازی کرد را در نظر بگیرید. کاملا متوجه اختلاف کلاس می‌شوید آیا واقعا باید بگوییم مربی مقصر است اگر این طوری نگاه کنیم ساده‌انگاری کرده‌ایم. ما همیشه افراط و تفریط می‌کنیم. مثلا می‌گوییم ایرانی خوب نیست و مربی خارجی بیاوریم. در حالی که این مسئله با حضور مربی خارجی حل نمی‌شود و مشکل عمیق‌تر از این حرف‌هاست.

فارس: به نظرم وضعیت مالی باشگاه تراکتورسازی خوب نیست.

خیلی هم وضعیت مالی بدی نداریم البته هفته گذشته واقعا بازیکنان قصد تمرین نداشتند و گاهی اوقات از این مشکلات به وجود می‌آید ولی مسئله حل‌شدنی بود.

فارس: شما برای جذب آرش برهانی اقدام رسمی‌ کرده‌اید؟

ما هنوز هیچ تماسی با همدیگر نگرفته‌ایم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها