کد خبر: ۱۶۹۲۰۳
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۰۶ مهر ۱۳۹۲
مربی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران معتقد است نیازهای بسکتبال برای وزارت ورزش کاملا مشخص است و لازم نیست دوباره حرف‌ها تکرار شود، چرا که صالحی امیری نشان داده به جزییات نیازها و خواسته‌ها به خوبی واقف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسکتبال ایران در دهه گذشته به موفقیت‌های زیادی رسیده و حالا به عنوان قدرت بلامنازع آسیا شناخته می‌شود اما اهالی این رشته به خوبی می‌دانند که بسکتبال تنها از نظر فنی رشد کرده و از نظر امکاناتی در آسیا جایگاهی ندارد؛ مشکلی که در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند. حال این سوال مطرح است که بالاخره چه زمانی قرار است این مشکلات حل شود و شاهد باشیم تا سالنی خوب و امکاناتی استاندارد در اختیار این رشته قرار خواهد گرفت؟ آیا فدراسیون باید به تنهایی این مشکلات را حل کند یا اینکه نیاز است دولت نیز دست به کار شود. ایسنا در ادامه ارزیابی این وضعیت و پیدا کردن پرسش این سوال‌ها و ارزیابی سازمان لیگ بسکتبال با قاسم کیانی مربی تیم ملی بسکتبال جوانان به گفت و گو نشسته است. او معتقد است که وزیر ورزش به خوبی از وضعیت بسکتبال خبر دارد و نیازی نیست که دوباره حرف ها تکرار شود. سرمربی فصل قبل تکماش قزوین که با این تیم سهمیه لیگ برتر گرفت اما درباره سازمان لیگ نظرات دیگری مطرح کرد و این تشکل را به چالش کشید.

مشروح گفت و گوی ایسنا با قاسم کیانی را در ادامه می‌خوانید:

*بسکتبال در سال‌های اخیر به عناوین مختلفی رسیده اما همیشه با بی‌توجهی روبه شده است. شاید در این سال‌ها رییس سازمان و وزیر ورزش با فدارسیون بسکتبال خوب نبوداند اما حالا در دولت جدید باید در انتظار حمایت از بسکتبال بود یا اینکه دوباره باید خود این خانواده برای برنامه‌هایش تلاش کند و مستقل عمل کند؟

با این حرف که گفته می‌شود روسای سازمان‌ها یا وزیر ورزش با بسکتبال مهربان نیست مخالفم. این صحبت‌ها همیشه با انتقادهایی که از فدراسیون می‌شود به وجود می‌آمده و ادامه‌دار است. هر زمانی که رییس سازمان تغییر می‌کرد یا وزیر ورزش روی کار آمد منتقدانی که برخی منصفانه حرف می‌زدند و برخی غیرمنصفانه جوی را ایجاد می‌کردند که همه از احتمال نامهربانی با بسکتبال حرف می‌زدند. همیشه روسای سازمان‌ها با بسکتبال مهربان بودند. اینکه به ما زمین دادن یا نه ملاک مهربان بودن نیست. شما ببینید دو رشته قایقرانی و تیر و کمان در اوج خود بودند که روئسایشان برکنار شد و حالا در سراشیبی هستند. پس باید نگاهمان را تغییر دهیم چرا که سازمان و وزارت ورزش با بسکتبال مهربان بودند.

اما درباره وزیر جدید ورزش خوشحالم چراکه آقای صالحی امیری خیلی دقیق و نکته بین جلو رفته و نشان داده که می‌داند در ورزش چه خبر است. زمانی که اعلام کرد اعتبارهای لازم برای فدراسیون‌ها تا آذرماه پرداخت شده تاکید کرد که فدراسیون ها این اعتبارها را برای برنامه‌های خود در این مدت هزینه کنند نه اینکه بدهی‌هایشان را بپردازند. این یعنی که سرپرست وزارت ورزش به خوبی می‌داند در ورزش چه خبر است. پس مطمئن باشید چنین مدیری به خوبی از وضعیت رشته‌های ورزشی با خبر است و می‌داند نیازها چیست. پس نیاز نیست که ما به وزارت ورزش بگوییم بسکتبال این نیازها را دارد و باید تامین شود. خودشان به خوبی واقف هستند.

*مدیران قبلی هم واقف بودند!؟

همیشه مدیرانی که وارد می شدند غیر ورزشی بودند و به طور کلی حرف می‌زدند اما در این مدت من دیده‌ام که صالحی امیری کاملا جزئی در ورزش اظهار نظر می‌کند. به تمام موارد ورزش اشراف دارد و از کلی گویی دور شده است. شاید کارشناسان صادقی دارد که به خوبی در ورزش کار می‌کنند و این اطلاعات را به او می‌دهند اما مطمئنم دیگر سر او کلاه نمی‌رود. به نظر من چنین مدیری کسی نیست که بخواهیم به او بگوییم زمین و سالن نداریم. ما بسکتبالی‌ها آرزوی یک سالن داریم اما خود وزیر به خوبی می داند که این نیاز ما است. زمانی که او می گوید اعتبارها را برای برنامه‌های پیش رو هزینه کنید یعنی می‌داند در ورزش چه خبر است. به طور مثال ما با جوانان که از مغولستان بازگشتیم در فرودگاه لباس‌های تیم را گرفتند چرا که یک تیم دیگر باید به اردو می‌رفت و لباس نداشت. صالحی امیری این مسائل را می‌داند و بر آنها اشراف دارد پس نیازی نیست ما بگوییم.

*یعنی به نظر شما بسکتبال برای توسعه خود نیاز ندارد به طور کاملا شفاف با وزیر ورزش گفت و گو کند؟

مطمئنا نیاز به ارتباط هست چرا که خود سرپرست وزارت ورزش نیز اعلام کرده همه باید طبق قانون و به طور شفاف کار کنند چرا که همه جوانب را در نظر می گیرد. با این حال او از تمام اتفاق ها در ورزش خبر دارد. به طور مثال می داند تیم ملی جوانان ایران با سه بازی تدارکاتی به جام جهانی رفت و همه گفتند اگر این تیم چند بازی دوستانه دیگر داشت به جمع شش تیم جهان می‌رسید. او می داند که تمام برنامه های بسکتبال برای تیم ملی بزرگسالان هزینه شد. من گلایه ندارم چرا که تیم ملی بزرگسالان ویترین فدراسیون است چراکه ورزش ایران نتیجه گرا است و صالحی امیری نیز به این موارد اشراف دارد. لازم نیست ما تاکید کنیم. او کمبودها را می‌بیند و اعلام می‌کند اعتبارها برای برنامه های فدراسیون ها تا آذرماه است و مطمئنا در کنارش کارشناس‌هایی دارد که اطلاع می‌دهد وضعیت فدراسیون ها چگونه است و آنها چطور عمل می کنند.

*بسکتبال در سال جاری برای خودش برنامه دارد و دچار تغییر و تحول شده است. به طور مثال سازمان لیگ پایه‌ای بود برای اتفاق های جدید در بسکتبال. شما تشکیل این سازمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهمترین رویدادهای لیگ این اتفاق است. لیگ هر کشور بزرگترین رویداد ورزشی داخلی است و هر چه ورزش داشته باشد از همین لیگ خواهد بود. اهمیت لیگ بر کسی پوشیده نیست و به نظر من نیز سازمان لیگ نیازی بود که چندین سال همه رسانه‌ها و کارشناسان درباره آن صحبت می‌کردند اما اینکه امسال این اتفاق افتاده است نمی‌دانم باید خوشبین باشیم یا بدبین. اگر سازمان لیگ خوب است که نباید اینچنین تشکیل می‌شد. یک سازمان لیگ فاکتورهای زیادی دارد که نادیده گرفته شده و کسی به آنها که پایه یک سازمان هستند توجه نکرده است.

*چه فاکتورهایی؟

سازمان لیگ باید از طریق انتخابات صورت بگیرد. اگر الان درباره این موضوع سوال کنید می‌گویند وقت نبوده اما برعکس. زمان خوبی در اختیار بوده و می‌توانستند انتخابات برگزار کنند. زمان بوده و باید درست ایجاد می‌شد. از طرف دیگر سازمان لیگ حتما باید مستقل باشد اما زمانی که نفرات انتخاب نشده‌اند و انتصابی بوده‌اند آیا می‌توانند مستقل عمل کنند؟ من به این مساله خوشبین نیستم چرا که زمانی که استقلال نباشد نمی‌توانند روی حرف کسی حرف بزنند و تنها باید تایید کنند.

این موضوع در جاهای دیگر نیز دیده شده است. همه ساله قبل از آغاز لیگ‌ها جلسه‌هایی تشکیل شده که نشان داده تصمیم‌ها جمعی گرفته می‌شود اما در انتها دیده‌ایم که تصمیم فدراسیون بیان شده و باقی تنها تایید کننده بوده‌اند. فدراسیون به گونه ای نظرش را عنوان کرده که مشروعیت بدست بیاورد. نمونه دیگر این موضوع لیگ دسته یک ایران است که در دو سال اخیر بسیار بی‌نظم و بی‌برنامه طی شد. هدف‌هایی طرح شد که به آن نرسیدیم. آخر هم هر کس گلایه کند می گویند خود تیم ها تصمیم گرفته اند اما هیچ وقت این جلسه ها مستقل نبوده یا افرادی که هیچ دانشی نداشتند رای داده‌اند. برای سازمان لیگ باید همه مستقل باشند نه اینکه توسط یک نفر انتخاب شده باشند. آیا کسانی که انتخاب شده اند می توانند با نظر فدراسیون مخالفت کنند؟!

نکته دیگر اینکه آیا سازمان لیگ ما اساسنامه دارد؟ اساسنامه ای طراحی شده که در اختیار همه قرار بگیرد؟ چند مورد را بیان کرده‌اند که آنها هر لحظه می‌تواند تغییر کند.

*برخی نیز به چارت سازمان گله دارند.

بله. چرا نباید مربیان در سازمان لیگ نماینده نداشته باشند؟ این مساله مطرح شده و گفته‌اند که یک مربی بدون تیم عضو شود تا ذی‌نفع نباشد. مگر آن مربی که تیم ندارد می تواند شرایط مربیان داخل لیگ را درک کند. چطور باشگاه‌های ذی‌نفع عضو سازمان هستند! مربیان لیگ برتری نباید عضو داشته باشند؟ هم اکنون سخنگوی سازمان کیست و رسانه‌ها باید اطلاعات را از چه کسی بگیرند؟

*هم اکنون بهمن سلیمانی نیز به عنوان رییس سازمان لیگ منتصب شد. این موضوع را چطور می‌بینید؟

آقای سلیمانی کسی است که طرح رده سنی را در لیگ دسته یک ایران ایجاد کرده که به نظر من تنها به یکسری از بازیکنان ظلم شده است که بیرون از بسکتبال مانده‌اند. لیگ دسته یک به هیچ کدام از اهدافش نرسیده چون بی نظم است. او همچنین طرح 8 منطقه‌ای کردن بسکتبال را اجرا کرده که من با کلیت طرح موافقم اما این طرح خروجی نداشته چرا که اگر داشت فدراسیون تا امروز چندین بار دستاوردهایش را اعلام می‌کرد. آقای سلیمانی مدیر فعالی است و می‌دانم کارش را می داند. او با تعاملی که با فدراسیون های اروپایی به خصوص آلمان داشته سعی کرده برخی برنامه‌ها را وارد ایران کند اما باید بداند نمی‌تواند جز به جز این کار ها را انجام دهد. اولا که فدراسیون ایران مثل آلمان نیست و دوم اینکه بسکتبال آسیا همانند اروپا نیست. با این حال باید سوال پرسید که آیا رییس سازمان لیگ باید انتخابی باشد یا انتصابی؟

*به نظر می‌رسد با کلیت طرح سازمان لیگ موافق نیستید؟

خیر، بنده موافق هستم. تغییر موضع فدراسیون از منفی به مثبت خوب است اما چرا امروز و امسال؟ این تغییرات را باید بپذیریم چون نیاز لیگ بوده اما چرا این‌قدر عجولانه؟ زمان در اختیار داشتیم اما چرا فاکتورهای سازمان لیگ رعایت نشده است؟ فکر می کنم این سازمان لیگ به گونه ای مشروعیت دادن به تصمیم ها و برنامه ها است مگر اینکه خلاف حرف من ثابت شود. اگر تمام این نگاه ها عوض شود و سازمان لیگ به خوبی کارش را آغاز کند بازهم من زمانی متقاعد می شوم که این تشکیلات در تمام کمیته‌های فدراسیون فعال شود.

*یعنی کمیته‌های دیگر فدراسیون نیز با همین طرح کار کنند؟

بله. ما کمیته‌های زیادی داریم که باید با این تشکیلات برنامه ریزی و کار کنند. کمیته داوران،‌ آموزش،‌ استان‌ها، مربیان و بسیاری دیگر در این مدت چه کارهایی انجام داده‌اند؟ سازمان تیم های ملی ما خوب کار کرده که آنها هم تنها برای تیم های ملی بوده و اقدام های دیگری انجام نداده است. این کمیته ها هدفمند کار نکرده اند. به نظر من زمانی می توانیم بگوییم که سازمان لیگ ایجاد شده تا خرد جمعی حاکم باشد که متقاعد شویم همه چیز به طور نمادین نیست. حال که اساسنامه نداریم و هیچ چیز انتخاباتی نیست و انتصابی انجام شده نمی توان به این اعتقاد رسید.

*در دو جلسه نخست سازمان لیگ نیز یک سری به دنبال افزایش زمان لیگ بودند تا بازیکنانشان به پلی‌آف برسند و یکسری چون پول ندارند می خواهند لیگ را زود تمام کنند. یعنی سازمان لیگ تبدیل به جایی شده که همه به دنبال منافع خود هستند.

بله. زمانی که انتخابات نباشد همه از جایگاه خود استفاده می کنند تا به نفع تیمشان کار کنند. یک سازمان لیگ باید اهداف عالیه داشته باشد نه اینکه همه به دنبال منافعشان باشند. از برخی از همین اعضا اگر بپرسید اهداف و برنامه های سازمان چیست نمی داند. مدیرعامل و رییس هیاتی که انتخاب نشده‌اند چطور می‌توانند مستقلانه کار کنند؟

با این حال معتقدم سازمان لیگ در ابتدا اساسنامه می‌خواهد و کسی چون عنایت آتشی توانایی انجام این کار را دارد البته اگر از او بخواهند.

*هم اکنون دو مساله درباره سازمان لیگ مطرح شده است. برخی می گویند چون از ابتدا کمبودهایی وجود دارد تا انتها این مشکلات از بین نخواهد رفت. برخی دیگر نیز معتقدند که همین سازمان گام مثبتی است و در آینده مشکلاتش اندک اندک از بین خواهد رفت. نظر شما چیست؟

من وارد این دو بحث نمی‌شوم. کسی که طرح سازمان لیگ را اجرایی کرده یا خودش تصمیم گرفته یا مشورت کرده است که اگر مشورتی بوده شرایط این چنین نمی شد. امروز درگیر نیستیم شرایط این چنین است اگر فردا یک درگیری در جریان مسابقات ایجاد شد و همه سعی کردند از اهرم های خود در سازمان لیگ استفاده کنند چه کسی می تواند این وضعیت را جمع کند؟ مطمئنا همه در لیگ برای خود کانالی در سازمان لیگ ایجاد خواهند کرد. در ورزش هرکس زورش زیادتر باشد بهره می‌برد. دادگان را چه کسی برکنار کرد؟ مگر ورزشی‌ها از او حمایت نکردند؟ یک رییس سازمان تربیت بدنی که ورزشی هم نبود او را برکنار کرد چون زورش زیاد بود. برخی می گویند سازمان لیگ تکامل پیدا می کند اما مواردی که من گفتم فاکتورهای بدیهی و ابتدایی سازمان است. پایه است و دیگر موارد باید روی آنها ساخته شود. در هر حال امیدوارم خوب باشد و فعالیت ها حرف های من را نقض کند. خوشحال می شوم خلاف حرف های من ثابت شود.

هم اکنون در این جلسه های سازمان به این موضوع اشاره شده که لیگ تا چه زمانی باشد. اما کسی صحبت نکرده که بحث سقوط و صعود تیم ها عملی شود تا انگیزه ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر باید تصویب شود که باشگاه ها برای ورود به لیگ برتر می توانند سهمیه لیگ برتر را بخرند. تیمی که از زیر گروه تلاش کرده و سهیمه لیگ برتر گرفته چون پول ندارد نمی تواند وارد لیگ برتر شود پس بتواند سهمیه اش را بفروشد. به نظر من نباید افراد در سازمان لیگ به دنبال منافع خود باشند.

*با این حال می‌توان امید داشت که این سازمان مسیر راه توسعه بسکتبال را هموارتر کند؟

بسکتبال پتانسیل بالایی دارد. این موضوع نیز نیاز بسکتبال بود اما اگر می‌خواهیم توسعه یابیم باید قانونی کار کنیم. همانطور که آقای صالحی امیری گفته که همه فدراسیون ها در چهارچوب قانون گام بردارند. هم اکنون نیز به نظر من برای توسعه بسکتبال باید سازمان لیگ فاکتورهای اصلی‌اش را داشته باشد تا خروجی بدهد. این مساله بسیار مهم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها