کد خبر: ۱۶۷۷۰۸
زمان انتشار: ۰۱:۱۱     ۰۱ مهر ۱۳۹۲
سفر امروز رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه به نیویورک و گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدارهای احتمالی روحانی با مقامات غربی و بخصوص اوباما و موضوع مذاکرات هسته‌ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی همچنان جزو تحلیل‌ها و گزارش‌های متعدد رسانه‌های غربی است.
در همین رابطه، اکثر رسانه‌های غربی با اشاره به رویکرد صادقانه ایران در سیاست خارجی خود و عصبانیت صهیونیست‌ها از برنامه هسته‌ای کشورمان به اوباما توصیه کردند که از فرصت حضور روحانی در نیویورک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل بحران سوریه استفاده کند.
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد در تعامل با ایران کوچکترین اعتنایی به جنگ‌طلب‌هایی مثل نخست‌وزیر اسرائیل نداشته باشد و برای دستیابی به توافق تلاش کند.
استفان والت‌ تئوریسین برجسته آمریکایی در یادداشت روز شنبه خود در فارین پالیسی نوشته است: تمام نشانه‌ها مبنی بر آن است که رئیس جمهور جدید ایران به دنبال توافقی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور با ایالات متحده بوده و اختیار کافی برای مذاکره را نیز دارد. مثل روز روشن بود که تندروها در آمریکا و اسرائیل، احتمال رسیدن به چنین توافقی را به دلایل مختلف رد می‌کنند.
نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره به اینکه اوباما نباید به امثال نتانیاهو کوچکترین اعتنایی بکند به میزان صداقت طرف ایرانی برای دستیابی به توافق می‌پردازد. وی در این مورد در پاسخ به این سؤال که آیا باید تلاش‌های روحانی برای دستیابی به توافق را جدی تلقی کرد یا خیر، می‌گوید به عقیده‌اش باید این تلاش‌ها و پالس‌های ارسال شده را جدی گرفت. به عقیده وی، مواضع مقامات و سران ایرانی و همچنین انتصاب‌های جدید در تیم دیپلماسی ایران، نشان می‌دهد که ایران در رویکرد خود برای دستیابی به توافق جدی و صادق است.
وی در پایان یادداشت خود می‌نویسد: رهبران کنونی ایران در رویکرد خود برای دستیابی به توافق صادق هستند، و به دنبال فریب دادن ما نیستند. البته آن‌ها در عین حال به سادگی هم تسلیم نمی‌شوند، ضمناً عزم صادقانه داشتن به این معنی نیست که آن‌ها برای امتیاز دادن مقاومتی هم نمی‌کنند. این امکان هم وجود دارد که ایران و آمریکا مذاکرات را آغاز کنند، گزینه‌های متعددی را هم بررسی کنند، اما نهایتاً به توافقی دست نیابند. این تلاش‌ها قطعاً با اقدامات تندروهایی که از هر فرصتی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات استفاده می‌کنند نیز همراه خواهد شد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با اشاره به نقش ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گزارش کرد از آنجایی که ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی عراق بوده، بهتر است در ابتکار عمل‌هایی که برای سوریه در نظر گرفته می‌شود، مشارکت داده شود.
نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشت که تمام نگاه‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل که این هفته تشکیل می‌شود به «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران است. روحانی از زمانی که در ماه آگوست صدارت را برعهده گرفته است، سیگنال‌های ترغیب کننده‌ای درباره تمایل خود برای تعامل سازنده با غرب نشان داده است.
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این هفته سازمان ملل متحد در نیویورک شاهد رویداد هیجانی از حضور و نطق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است. هرچند سخنرانی اوباما و روحانی خطاب به رهبران و شخصیت‌های سیاسی از کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل متحد است اما نطق آنها می‌تواند آزمایشی برای گشودن راه حل دیپلماتیک برای دو موضوع مهم جهان یعنی سوریه و برنامه هسته‌ای ایران باشد.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، اوباما رئیس جمهور آمریکا احتمالاً از لحن ملایم مقامات ایران در حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران استقبال خواهد کرد و حتی در نطق خود شاید به ایجاد شدن عصر جدیدی از همکاری و روابط بین آمریکا و ایران اشاره کند.
روزنامه گاردین انگلیس نیز در یادداشتی با جسارت‌آمیز خواندن اقدامات رئیس جمهور کشورمان نوشت: اوباما باید با تدبیر و حسن‌نیت از فرصت به وجود آمده برای حل و فصل مسائل دوجانبه استفاده کند.
این نشریه ابراز تمایل روحانی برای گفت‌وگوهای دوجانبه با دولت آمریکا اشاره کرده و نوشت: روحانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در پایان یک رشته تحرکات غافلگیر کننده سخنرانی خواهد کرد.
گاردین مدعی شد: طی این سفر دو پرونده ویژه در رأس کار روحانی خواهد بود، موضوع مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیز بحران سوریه. روحانی می‌خواهد نشان دهد که حمایت یکپارچه ایران پشت سر وی قرار دارد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نیز علیرغم بدبینی به آمریکا،‌ حمایت خود را از رئیس جمهور ایران و حتی گویا مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کرده است.
نیویورک تایمز در مطلب دیگری با اشاره به اهمیت فوق‌العاده حضور روحانی در نیویورک نوشت: اکنون زمان آزمون ژست‌های سیاسی تهران-واشنگتن فرا رسیده است.
این روزنامه به ابراز تمایل حسن روحانی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و نیز تعامل سازنده با جامعه بین‌الملل تأکید کرد. نیویورک تایمز هفته‌های پیش‌رو را برای عملی شدن ژست‌های سیاسی اخیر و نیز پیام‌ها و نامه‌های رد و بدل شده بین مقامات دو کشور را بسیار مهم خواند.
به نوشته این روزنامه مقامات ایران خواستار حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه هستند و همراهی ایران در توافق اخیر به دست آمده برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه به استقرار امنیت در منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد.
گاردین همچنین در مورد دیدار احتمالی روحانی و اوباما در نیویورک به نقل از بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت: واقعیت این است ما برنامه‌ای برای دیدار با روحانی تنظیم نکرده‌ایم اما همواره درهای ما به سوی دیپلماسی باز است اگر باور کنیم که چنین دیداری می‌تواند باعث پیشرفت اهداف ما شود. در مورد ایران هدف ما مشاهده ایرانی است که تعهدات بین‌المللی خود را در نظر گرفته باشد. وی ادامه داد: مسائل موجود میان ایران و آمریکا یک موضوع نیست که تنها در یک بحث و گفت‌وگو به پایان برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها