کد خبر: ۱۶۶۶۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
رئیس جمهور امریکا ماده‌ای از قانون فدرال که تجهیز گروه‌های تروریستی به «کمک‌های مرگبار» را منع می‌کند را نادیده گرفته است تا اعضای گروه‌های مخالف دولت سوریه را به صورت «گزینشی» مسلح کند.
شبکه خبر، نشریه واشنگتن اگزمینر گزار ش داده است، باراک اوباما روز سه‌شنبه (۲۶ شهریور) گفته است که وی این اختیار را دارد تا تحت قانون کنترل صادرات تسلیحات، «چنین معامله‌ای بر مبنای فصل‌ها ۴۰، ۴۰ ای و AECA انجام دهد.»

در عین حال روز یک‌شنبه، باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی و کارل لوین سناتور دموکرات از میشیگان با حضور در شبکه خبری CBS امریکا از این تصمیم اوباما حمایت کرده‌اند.

کورکر گفته است، «من فکر می‌کنم سازمان‌های جاسوسی ما درباره این که از چه کسی حمایت کنیم و یا حمایت نکنیم اطلاعات خوبی در اختیار دارند؛ اشتباهاتی در حال رخ دادن است. ما این را درک می‌کنیم که برخی گروه‌ها که نباید تسلیحات دریافت کنند هم‌اکنون سلاح دریافت می‌کنند با این وجود هم‌چنان باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا از از گروه مخالفان سوریه آزاد حمایت کنیم.»

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا طی نشستی با سناتورها در ماه سپتامبر که برای جلب حمایت کنگره از طرح نظامی اوباما علیه سوریه برگزار شد مدعی شده بود که مخالفان مسلح در سوریه «به طور فزاینده‌ای به خاطر اعتدال آن‌ها معرفی می‌شوند» و اشاره کرده بود که گروه‌های وابسته به القائده دیگر اکثریت شبه‌نظامیان در این کشور عربی را شامل نمی‌شوند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهارات کری را محکوم کرده و گفته است، «اعضای القائده از رده‌های اصلی شورشیان محسوب می‌شوند.»

پوتین اظهار داشت، «این گفته‌ها برای من بسیار تعجب برانگیز و تاسف‌بار است. فرض ما بر این است که مردم امریکا مردمی نجیب هستند اما کری دروغ می‌گوید و خود می‌داند که سخنانش کذب است.»

امریکا دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در حملات نزدیکی دمشق در ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) متهم کرده است. با این وجود روسیه گفته است که شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج این حملات را انجام داده‌اند تا بشار اسد، رییس جمهور سوریه را بدنام و جنایت‌کار جلوه دهند.

در عین حال، طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر تحت نظارت بین‌المللی قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه توقف طرح جنگ‌طلبانه را موجب شد.

گزارش ۳۸ صفحه‌‍‌ای سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در سوریه در ۲۱ آگوست استفاده از جنگ‌‌افزارهای شیمیایی را در این منطقه تایید کرد.

با این وجود بازرسان سازمان ملل اجازه نداشتند که از مظنونان این حمله نام ببرند و مدارک ارائه شده از سوی آنان با تفاسیر متناقضی روبرو شده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان سازمان ملل ماه گذشته بیش از ۳۰ نمونه را از قربانیان و خاک منطقه‌ای در حومه دمشق جمع آوری کردند.

این در حالی است که سامانتا پاور، نماینده امریکا در سازمان ملل مدعی شد که گزارش‌ها به روشنی نشان می‌دهد که دولت سوریه در پس این حملات قرار داشته است.

در این ضمن، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره یافته‌های «سیاسی شده» و «مغرضانه» بازرسان سازمان ملل در زمینه استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه ابراز ناامیدی کرده است.

سرگئی ریابکوف روز سه شنبه (۲۶ شهریور) پس از دیدار با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در دمشق گفت :«باید بگویم که ما دست‌کم با توجه به رویکرد اتخاذ شده از سوی سازمان ملل و بازرسان این سازمان که به سوریه سفر کردند ناامید شدیم، رویکردی که بسیار گزینشی و ناقص بود و بدون توجه به شرایط و بدون جمع آوری نمونه‌هایی از ۳ محل دیگر وقوع حمله شیمیایی در سوریه ارائه شد.»

این مقام روس در ادامه تاکید کرد مسکو با توجه به به ابتکار عمل روسیه هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را «بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل نخواهد پذیرفت.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها