کد خبر: ۱۶۱۸۷۱
زمان انتشار: ۲۱:۳۸     ۱۱ شهريور ۱۳۹۲
محمد رويانيان اعلام کرده پول رضايت‌نامه خلعتبري به عجمان را با دلار مبادله‌اي پرداخت کرده‌اند.
قياس مع الفارق است، اما انتقال گرت بيل به رئال مادريد و محمدرضا خلعتبري به پرسپوليس شباهت‌هايي داشت. اول اينکه هر دو در يک روز اتفاق افتاد. صبح يکشنبه خلعتبري رسما پرسپوليسي شد و شب همان روز، گرت بيل رسما بازيکن رئال مادريد شد. شباهت دوم در مورد رقم قرارداد آن‌ها بود؛ گرت بيل رکورد تاريخ نقل و انتقالات دنيا را شکست و خلعتبري رکورد نقل و انتقالات ايران را جابجا کرد. اما مهم‌تر از شباهت‌هاي قراردادهاي اين دو بازيکن، تفاوت‌هاي آن‌ها بود. گرت بيل با قراردادي که با يک باشگاه خصوصي بست، رکورد نقل و انتقالات فوتبال دنيا را شکست؛ باشگاهي که تراز مالي‌اش مشخص است. اما خلعتبري با يک باشگاه دولتي قرارداد بسته؛ باشگاهي که غير از بدهي‌هايش که آن هم توسط کميته انضباطي فدراسيون اعلام مي‌شود، تراز مالي مشخصي ندارد.

به گزارش خبرآنلاين ، اتفاقا حساسيت‌ها از همين جا شروع مي‌شود. اگر پرسپوليس يک باشگاه خصوصي بود و هزينه‌هايش از جيب مردم پرداخت نمي‌شد، کسي حساسيتي نداشت. اما حالا که اين تيم دستش در جيب مردم است، حساسيت‌هايي در مورد رقم قرارداد بازيکنان آن - و البته تمام باشگاه‌هاي دولتي - وجود دارد. بخش اعظمي از هزينه انتقال خلعتبري به پرسپوليس، رقمي بود که باشگاه تهراني بايد به عجمان مي‌داد. اين پول هم توسط حسين هدايتي پرداخت شد تا حساسيت‌هاي موجود به حداقل برسد چراکه ديگر اين پول از بيت‌المال پرداخت نمي‌شد. اما ماجرا از آنجا دوباره حساس شد که محمد رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس در مصاحبه‌اش حرف از تهيه دلار مبادله‌اي زد؛ دلاري با قيمت کمتر از بازار آزاد. رويانيان يک روز قبل از انتقال خلعتبري به پرسپوليس گفت: «امشب پول قرارداد خلعتبري و فسخ‌نامه را به باشگاه عجمان پرداخت مي‌‌کنيم. فسخ‌نامه رسمي قبلا امضا شده است. پرداخت پول کمي دير شد، مي‌خواستيم روز پنج‌شنبه پول را پرداخت کنيم، براي گرفتن پول تأييديه اتاق مبادله لازم بود اما چون پنج‌شنبه بود ساعت 11 تعطيل شد. دلار نداشتيم، جمعه از جايي اين پول را تهيه کرديم. پولي که تهيه کرديم معادل دلار مبادله‌اي است که امروز طي پروسه‌اي از ايران به چين مي‌رود بعد به حساب تيم اماراتي مي رسد.»

صحبت‌هاي رويانيان نشان مي‌داد رقم رضايتنامه خلعتبري که چيزي حدود يک ميليون دلار بود و بعدا به آن تخفيف هم خورد، نه از بازار آزاد، بلکه از طريق اتاق مبادلات ارزي تهيه شده است تا هزينه کمتري براي باشگاه و حسين هدايتي داشته باشد. اما مابه‌التفاوت دلار مبادله‌اي و دلار آزاد از کجا تامين مي‌شود؟ آيا نام محمدرضا خلعتبري در ليست کالاهاي اولويت‌هاي ده گانه وجود دارد که به او ارز مبادله‌اي تعلق گرفته است؟

در شرايطي که ايران به خاطر تحريم‌ها مشکل تامين دلار دارد و به بسياري از کالاها دلار مبادله‌اي داده نمي‌شود، باشگاه پرسپوليس توانست براي خلعتبري دلار مبادله‌اي بگيرد. اين در حالي است که روساي فدراسيون‌ها براي تامين دستمزد مربيان خارجي خود به مشکل خورده‌اند و از اينکه ديگر به فدراسيون‌ها سهميه دلار داده نمي‌شود ناراحت هستند. سازمان توسعه تجارت ايران کالاهايي که نيازمند دريافت ارز هستند را به 10 گروه تقسيم کرده و هر چيزي که خارج از اين 10 گروه باشد، اصولا نبايد ارز مبادله‌اي بگيرد. اولويت اول، کالاهاي اساسي نظير گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سويا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شيرخشک صنعتي هستند. اولويت دوم کالاهايي نظير داروهاي ساخته شده، مواد اوليه دارو و تجهيزات پزشکي که در داخل کشور توليد نمي‌شود هستند. اين اولويت‌ها در نهايت در دسته دهم به مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ ديواري، موبايل، خودروي سواري، سيگار برگ، کيف، چمدان و لباس مي‌رسد و در هيچ کجاي اين اولويت‌هاي ده گانه نه نامي از خلعتبري برده شده، نه نامي از بازيکنان و مربيان فوتبال. در چنين شرايطي اهالي فوتبال دوست دارند بدانند رويانيان چگونه توانسته براي انتقال خلعتبري از عجمان به پرسپوليس، دلار مبادله‌اي بگيرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها