کد خبر: ۱۵۹۹۱۶
زمان انتشار: ۱۹:۱۴     ۰۲ شهريور ۱۳۹۲
بهتر است ترکیه از چنبره سیاست‌های منطقه‌ای غرب خارج شده و به جای آنکه در خدمت اهداف کشورهای فرامنطقه‌ای و دولت‌های مرتجع در ایجاد درگیری بین جهان اسلام باشد، در خدمت مردمش و منطقه باشد.
به گزارش 598 به نقل از فارس،‌ رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه طی اظهاراتی اعلام کرده که ترکیه همیشه در کنار ایران بوده و از ایران در مقابل دنیا دفاع کرده است. وی با اشاره به موضع ایران در قبال سوریه با بیان اینکه برای وی مسئله شیعه و سنی مطرح نیست، تلویحاً جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در درگیری‌های شیعه و سنی متهم کرده است.

اردوغان نمونه سیاستمداری فرصت طلب است. اردوغان خود بیش از دیگران می‌داند که نه تنها ترکیه هیچگاه در کنار ایران نبوده، بلکه حتی در موضوع هسته‌ای بنابر گفته وزیر خارجه این کشور، عامل تسهیل کننده اهداف غرب نیز بوده است. در فضایی که کشورمان با فشار استکبار جهانی مواجه شده بود، بنابر اظهارات راسموسن دبیرکل ناتو، ترکیه با داوطلبی در پذیرش سپر دفاع موشکی این پیمان عملاً جایگاه خود را در دوران حکومت حزب عدالت و توسعه به جبهه مقدم مقابله با ایران ارتقاء داده است. فارغ از سود کلان اقتصادی که ترکیه چون جنگ تحمیلی از شرایط ایران در موضوع هسته‌ای نصیبش شده، اردوغان با نزدیکی تاکتیکی به ایران از مشروعیت ایران در نزد بستر اجتماعی ترکیه و جهان اسلام برای خویش وام گرفت و امروز چون دیروز که او به اربکان استاد خود پشت کرد، با انتقاد از ایران و با حرمت شکنی نسبت به کشورمان سعی دارد شکست اشتباهات محاسباتی خود در سوریه را به گردن ایران بیندازد.

اردوغان نباید خود را فریب دهد. امروز آبستن فردایی است که نباید همچون دیروز باشد. باید از اشتباهات دیروز و امروز درس گرفت و با اصلاح رفتار به فردایی بهتر برای جهان اسلام دست یافت.

اردوغان بیش از بیرون، باید به درون و اطراف خود بنگرد. اردوغان نباید با باورهای داود اوغلو وزیر خارجه همراه می‌شد. باوری که سبب شده ترکیه در قبال سوریه، به کانون اعزام تروریست‌های سلفی به این کشور مبدل شود و بکیر بوزداغ معاون اردوغان، حزب الله که سمبل مقاومت و ایثار است، را حزب الشیطان بنامد.

امروز فتنه‌ای منطقه را فرا گرفته که منشاء آن در تفکر تنگ‌نظرانه مذهبی است. تفکری که مبنایش به جای بازی منطقی برد - برد، بر اساس «یا برد و یا باخت» بنا شده است که می‌تواند دستاوردش برای ترکیه هیچ باشد. تسلط این نگاه بر ترکیه امروز است که سبب شده این کشور با پناه دادن به طارق الهاشمی عملیات تروریستی علیه دولت عراق را از خاک ترکیه هدایت کند.

حمایت ایران از حماس سنی و آبرویی که حزب الله شیعی لبنان برای جهان اسلام خرید، تبلور نگاه فرامذهبی ایرانی است که همچنان هزینه مخالفت با صهیونیست‌هایی را می‌پردازد که ترکیه نه تنها در پی ترمیم روابط با آن است بلکه به دنبال ایفای نقش میانجی بین تل آویو و طرف‌های درگیر در موضوع فلسطین است.

توقع ما از ترکیه زیاد نیست، چرا که نه ظرفیت استقلال سیاسی که ایران در سه دهه پس از انقلاب از خود به نمایش گذاشته است را دارد و نه می‌تواند اندکی از هزینه‌های ایران برای جهان اسلام را بپردازد.

توقع ما از ترکیه این است که از گرفتاری به ذهنیت بسته مذهبی و چنبره سیاست‌های منطقه‌ای غرب خارج شده و به جای آنکه در خدمت اهداف کشورهای فرامنطقه‌ای و دولت‌های مرتجع در ایجاد درگیری بین جهان اسلام باشد، در خدمت مردم خود و منطقه باشد. نباید ترکیه تجربه عثمانی را تکرار کند و با شعله ور کردن اختلافات قومی و مذهبی، عامل تجزیه‌ای شود که قربانی اصلی آن بیش از دیگران، خود خواهد بود.

نویسنده: سینا آزاد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها