کد خبر: ۱۵۸۵۹
زمان انتشار: ۱۶:۴۶     ۲۳ تير ۱۳۹۰
عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران، مطرح ترین فردی است که بعد از شکل گیری انتقادها از مدیریت فاسد دانشگاه آزاد به انتقاد از آن در کنار دانشجویان پرداخت.حضور وی در جلسات مختلف نقد مدیریت دانشگاه آزاد که در دانشگاه های مختلف شکل می گرفت به گونه ای رقم خورد که به تهدید جانی وی نیز منجر شد. البته در کنار این نیز شکایت مدیریت دانشگاه آزاد از سلیمی نمین وی را مجبور به حضور در دادگاه و مقابله با چماق به دستان جاسبی نیز کرد.
 


به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران در مصاحبه با خبرنامه دانشجویان ایران به بررسی علل مسکوت ماندن پرونده دانشگاه آزاد و نیز برخی از اظهار نظرهای هاشمی در چند روز گذشته پرداخته است.

وی درمورد علل مسکوت ماندن موضوع دانشگاه آزاد بعد از آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرنگار ما گفت: دلیل اینکه مسئله دانشگاه آزاد یک مقداری در حاشیه قرار گرفته است به این موضوع برمی گردد که دولت تلاش داشته است که این مسئله را به نوعی رقم بزند که کاملا بر دانشگاه آزاد مسلط شود. این رفتار به حسب ظاهر تغییری در بافت گذشته می داد اما در اصل این مسئله را از چاله ای به چاله ای دیگر می انداخت.

سلیمی نمین ادامه داد: قبلا عده ای بر دانشگاه آزاد مسلط بودند و از دانشگاه آزاد بهره می گرفتند در جهت مطامع و خواسته های سیاسی گروهی خودشان و بعد این احتمال متصور بود که امکانات غیر قانونمند دانشگاه آزاد در خدمت اطرافیان آقای احمدی نژاد قرار بگیرد اما رهبری با این موضوع مخالفت کردند و گفتند که ما نمی خواهیم که دانشگاه آزاد را آقایان خصوصی کنند و همینطور نباید که دانشگاه را دولتی کنند یعنی در واقع که دولت کارهای دانشگاه را انجام دهند. با ترکیبی که آقای احمدی نژاد توانسته بود در شورای عالی انقلاب فرهنگی رقم بزند، با این ترکیب مخالفت کردند. وقتی که با این ترکیب مخالفت کردند آقای احمدی نژاد مدتی به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نرفتند و بعد هم که به جلسات بازگشتند خیلی مسئله دانشگاه آزاد را جدی پیگیری نکردند.

مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران با تأکید بر کم کاری در این زمینه گفت: در شرایط کنونی هم پیوند برخی عوامل همساز با اطرافیان آقای احمدی نژاد به نوعی مسئله را از این جهت باز کرد. با توجه به اینکه آقای احمدی نژاد رویکردی به استفاده از مجموعه دانشگاه آزاد دارد یعنی از بخشی از افرادی که در این مجموعه بوده اند استفاده می کند، این هم می تواند مزید بر علت بوده باشد.

وی در ادامه اشاره کرد؛ خوشبختانه مسئله دانشگاه آزاد تا حد زیادی، حل شد. یعنی هم از این جهت میگویم حل شده است که برای آحاد جامعه نوع تعاملات مفسده برانگیز در دانشگاه آزاد آشکار شده است، حالا درست است که شاید ابعادش و گستردگی این تعاملات برای همه آحاد جامعه مشخص نشده باشد، اما این که چگونه دانشگاه آزاد کانون های قدرت را در کشور آلوده به معامله گری می کرد این کاملا بر همه آحاد جامعه روشن شده است، بنابراین چهره این آقایان کاملا برای ملت روشن شد، منتها همین خطاهای آقای احمدی نژاد موجب شد که این تشخیص را مقداری مخدوش کرد یعنی استفاده از برخی نیروهای دانشگاه آزاد در دولت که شاهد بودیم که تحرکات دانشگاه آزاد از طرف همچنین افرادی شکل گرفته است.

سلیمی نمین انتقادها و روشنگری های ایجاد شده توسط منتقدین و جریان دانشجویی را موجب ایجاد سدی در برابر ادامه این روند مدیرتی دانشگاه آزاد دانست و گفت: این رفتارها باعث سردرگمی افراد جامعه شد اما شناخت افراد جامعه از این انحرافات دانشگاه آزاد صورت می گرفت این شناخت عاملی شده است که بسیاری از آن سازوکارهایی که شکل گرفته است نتواند کارایی لازم را داشته باشد. یعنی قبلا تصورشان این بود که با آلوده کردن چند وزیر، قاضی و افراد با نفوذ در ادارات و یا سازمان های نظارتی ، خبرگزاری ها، روزنامه ها، می توانند بر آنچه که مایل به آن هستند برسند. اما امروز بدلیل شناخت جامعه آن سازوکارها دیگر کارایی برایشان ندارد و نمی توانند به راحتی عمل کنند و بالا بروند، کما اینکه بعضی نمایندگان مجلس به نفع آقای جاسبی عمل کردند بلافاصله با واکنش شدید ملت مواجه شدند.

مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران در مورد نقش دانشجویان در روشنگری نسبت به مدیریت فاسد دانشگاه آزاد گفت: دانشجویان بخصوص در این زمینه وارد میدان  شدند و بشدت به نمایندگان مجلسی که در مقام دفاع و حمایت از مدیریت پرمسئله دانشگاه آزاد برآمده بودند انتقاد کردند، لذا چون این موضوع هزینه های زیادی را برای آنان به دنبال داشت اما آنان به این موضوع ادامه دادند البته در این بین فشارهای زیادی بر روی آنها نیز بود . با این حال برای ادامه باید یک مقداری اذهان از این مقاصدی که اینها دنبال می کردند پاک شود اما تا مادامی که جامعه بداند که این افراد چه کارهایی انجام داده اند، آنها براحتی نمی توانند به مقاصد خود برسند.

لذا من فکر می کنم که از این جهت مسئله مدیریت غیر قانونی دانشگاه آزاد حل شده می باشد ولی این آلودگی ها و این جریان حتی المقدور زمان را به نفع خود می‌خرد و تلاش می کند که یک ساعت هم برایش مغتنم است که در قدرت بماند .

سلیمی نمین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران در مورد اینکه برخی از جریان های دانشجویی اعلام کرده اند بدلیل عدم پیگیری، مسئله دانشگاه آزاد دارد به فراموشی سپرده می شود و جریان انحرافی نیز در این زمینه دست دارد، گفت: قطعا جریان انحرافی اطرافیان آقای احمدی نژاد، امروز دیگر تمایلی به اینکه فشاری به دانشگاه آزاد بیاورند برای اینکه قانون مند بشود ندارند. درواقع می خواهند از این امکان سوء استفاده کنند و چون می خواهند که سوء استفاده کنند پس تمایلی نسبت تغییر و سامان یافتن دانشگاه آزاد ندارند. بخصوص اینکه شما می بینید که در پس پرده یکسری داد و ستدهایی وجود دارد و آقای جاسبی تا حالا سه ملاقات محرمانه با آقای مشایی داشته است و این نشان دهنده این است که در پس پرده یکسری معامله گری هایی دارد انجام می شود.

سلیمی‌‌نمین گفت: خوب همواره باید این نگرانی را داشته باشیم که وقتی یک امکانات بسیار وسیع از نظر مادی، سیاسی در یک جایی قرار دارد که عاما هم نیست و بسهولت می توان به آن دست اندازی کرد، این طمع همه را بر می انگیزد . بنابراین تا همه امور دانشگاه آزاد قانونمند نشود همیشه باید نگران این باشیم که جریانات مختلف برای برنامه های خودشان چنین توهماتی برای آنها به وجود می آید و وسوسه می‌شوند تا از این ظرفیت به وجود آمده سو استفاده کنند. مثلا فرض کنید تا حالا اطرافیان آقای هاشمی از امکانات وسیع دانشگاه آزاد استفاده می‌کردند ، از این پس هم جریان انحرافی از آن استفاده می کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما هرچه سریع تر باید فشار بیاوریم و حالا بخصوص دانشجویان باید بیانیه بدهند و هرچه سریع تر شورای عالی انقلاب فرهنگی را مواخذه کنند که چرا دارد تعلل می‌شود،ما نباید بگذاریم که آقایان مشایی و جاسبی این زحماتی را که کشیده شده است را از بین ببرند، در این زمان افکار عمومی انتظار دارد که بعد از روشن شدن این موضوع ، سریع تر مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد قانون مند بشود.

سلیمی‌نمین در مورد اظهار نظر معاون جاسبی، مبنی بر اینکه بدون شک آقای جاسبی بر مدیریت مجموعه دانشگاه آزاد باقی می ماند، گفت:افرادی مثل آقای زارع، حیات و ممات شان به ادامه حاکمیت آن باند بستگی دارد این آرزوهای خودشان هست که این افراد دارند در قالب جملات بیان می کنند. آقای زارع از کسانی است که اگر دانشگاه آزاد قانون مند بشود ،  قطعا او هم کسی است که باید محاکمه شود و ایشان نیز در تخلفات آقای جاسبی نقش اساسی داشته است بنابراین تمام هم و غم این افراد این است که آقای جاسبی بر سر قدرت بماند، اما این اتفاق نخواهد افتاد حتی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این موضوع تعلل کند جنبش دانشجویی این موضوع را برنمی تابد. لذا آقای زارع و امثالهم خواسته های درونی خودشان را بیان می کنند نه یک قانون را.

مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران در مورد برخی از اظهار نظرهای هاشمی در چند روز گذشته و سیاه نمایی در مورد فضای کشور ضمن بیان اینکه هاشمی خود بنیانگذار خطاهای دولتی بوده است گفت: برخی از خطاهای آقای احمدی نژاد دارد مورد بهره برداری افرادی مثل آقای هاشمی واقع می شود، آقای هاشمی تصور می کند که اگر آقای احمدی نژاد دچار خطا شود، ملت به سوی او روی خواهند آورد و این تصور غلطی است، قطعا اگر آقای احمدی نژاد هم دچار خطاهای آقای هاشمی بشود ملت همچنان فراموش نخواهند کرد.در واقع آقای هاشمی در اینگونه مسائل پیشقدم بوده و او راه این مسائل را باز کرده است. از این جهت هیچ بهره ای متوجه آقای هاشمی نخواهد شد یعنی اینکه مردم متوجه هستند اشتباهاتی که امروز آقای احمدی نژاد دارند مرتکب می شوند، پیشرو قبلی این راه آقای هاشمی بوده است.

وی ادامه داد: اگر آقای احمدی نژاد امروز بدنبال این بود که در قدرت باقی بماند آقای هاشمی در این زمینه پیشرو بوده است و یا بعضی ار ضعف های اقتصادی اطرافیان آقای احمدی نژاد هم برمی گردد به آدم هایی که در دوره آقای هاشمی بودند و امروز نردیک دولت شده اند، اینها هستند که در واقع دولت را در مسیرهای غلط قرار می دهند.لذا هرگز پی بردن به ضعف های آقای احمدی نژاد باعث تطهیر آقای هاشمی نخواهد شد بلکه برعکس این احساس در جامعه تقویت خواهد شد که خب ای کاش افرادی مثل آقای هاشمی این نوع بدعت گذاری ها را نمی کردند کنه دیگران هم دنباله رو آنها باشند .این اظهاراتی که آقای هاشمی می کنند ناشی از این مسئله هست که تصور می کنند که بروز برخی از خطاها این موجب تطهیر وی خواهد شد. ملت نسبت به بعضی رفتارها در دولت آقای احمدی نژاد بسیار دلخور و دلگیر هستند اما هرگز این به سود کسانی که بنیان گذار این خطاهای دولتی بوده اند نمی شود. .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها