کد خبر: ۱۵۵۶۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
رئیس سابق اتحادیه نویسندگان جهان عرب با اشاره به سفر اخیر نماینده کاخ سفید به قاهره گفت: آمریکا توطئه جدیدی علیه مصر تدارک دیده است.
دکتر "علی عقله عرسان" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به هشدارهای دولت مصر به اخوان المسلمین درباره برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز و نادیده گرفتن این هشدارها از سوی این جنبش گفت: طرفداران محمد مرسی معتقدند که وی از طریق صندوق‌های رأی و به‌صورت قانونی به سمت ریاست جمهوری صعود کرده است لذا باید به قانون پایبند بود و مرسی همچنان رئیس جمهور مصر است. اما معارضان معتقدند که مرسی در دوران زمامداری‌اش مرتکب اشتباهات زیادی شد. به همین دلیل به طرفداران خود دستور دادند که به خیابان‌ها بریزند. به‌نظرم این اقدام مخالفان با هماهنگی منابع قدرت در داخل مصر صورت گرفت چراکه آنان ماه‌هاست که برخی مناطق و خیابان‌های قاهره را در اختیار خود دارند.

اختلاف بین گروه‌های سیاسی
این کارشناس سوری مسائل خاورمیانه در ارتباط با رقابت و اختلاف احزاب و گروه‌های سیاسی مصر با یکدیگر گفت: اختلاف و رقابت بین اخوان المسلمین با سایر گروه‌های سیاسی لیبرال‌ها، کمونیست‌ها و لائیک‌ها ... به سالهای 1980 بازمی‌گردد. این رقابت‌ها و اختلافات تاکنون ادامه یافته است. باید به این مسئله دخالت برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در تحولات اخیر مصر را اضافه کنیم. به‌هرحال، این اختلاف‌ها بین احزاب و گروه‌های سیاسی مصر به‌ضرر این کشور و جهان اسلام است.

اشتباهات گروه‌های سیاسی
رئیس سابق اتحادیه نویسندگان جهان عرب تصریح کرد: بنده بر این باورم پس از پیروزی انقلاب مصر جنبش اخوان المسلمین و معارضان هر دو مرتکب اشتباهاتی شده‌اند، مثلاً معارضان می‌توانستند از طریق پارلمان، رأی عدم اعتماد به رئیس جمهور بدهند و با این اقدام می‌توانستند در روند سیاسی کشور تغییری به‌وجود بیاورند تا اختلافات سیاسی در مسیر خودش حرکت کند و این‌همه تنش و ناآرامی در این کشور به‌وجود نیاید.

تنها راه‌حل ناآرامی‌ها
این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه تنها راه پایان دادن به ناآرامی‌های مصر را انتخاب راهکارهای سیاسی دانست و گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی با توافق با یکدیگر و انتخاب  شیوه‌های مسالمت آمیز می‌توانند به  بحران سیاسی مصر پایان دهند. به‌اعتقاد بنده راه پایان دادن به این ناآرامی‌ها احترام به قانون، شیوه‌های تحقق دموکراسی و حقوق شهروندان مصر است. این حق ملت مصر است که در یک همه‌پرسی مشخص کند کدام حزب و گروه سیاسی صلاحیت دارد تا زمام امور آینده این کشور را به دست بگیرد و این یک روند عقلائی است.

بازنگری در عملکرد
وی درباره چشم‌انداز سیاسی اخوان المسلمین گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش با احزاب و گروه‌های سیاسی با گرایش‌های اسلامی چه معتدل و چه افراطی یک نوع برخورد می‌کنند. چنانچه این گروه‌ها از راهکارهای دموکراتیک به هرم قدرت صعود کنند، چه در الجزایر باشد یا در فلسطین، دشمنان با آنها  برخورد تخریبی دارند. به‌هرحال ازآن‌جایی که  مردم از اسلام حمایت می‌کنند، فکر می‌کنم اخوان المسلمین باید در عملکرد خود بازنگری کند تا بتواند بار دیگر با عقلانیت کامل در روند سیاسی مصر شرکت کند.

توطئه علیه مصر
عرسان در پایان به سفر اخیر نماینده کاخ سفید به قاهره اشاره کرد و گفت: تاریخ آمریکا سراسر سیاهی است، وقتی که نمایندگان واشنگتن وارد کشوری می‌شوند طرح و پروژه‌ای علیه آن کشور دارند. بنده معتقدم آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها توطئه جدید علیه مصر تدارک دیده‌اند. شما ملاحظه کنید که آمریکا رابرت فورد را به‌عنوان سفیر خود در قاهره منصوب کرده و این در حالی است که فورد قبلاً سفیر آمریکا در دمشق بوده است و ما اکنون شاهد جنگ داخلی در سوریه هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها