بعد از آنكه اعلام شد دو شرکت انگليسي شل و برتيش پتروليوم با ارسال نامه اي به وزارت نفت پيشنهاد جديدي براي ساخت و توسعه جايگاههاي زنجيره اي بنزين، گازوئيل و سي.ان.جي در ايران را مطرح کردهاند، رييس انجمن جايگاهداران اظهار كرد كه با توجه به شرايط بد درآمدي جايگاهداران، تقاضاي اين دو شركت يا به دليل ديوانگي بوده يا اهدافي ديگر در ميان است.
بيژن حاج محمدرضا ايسنا، با اشاره به اين كه بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها تعداد زيادي از جايگاهداران به دليل افزايش قيمت و كاهش فروش در حال ورشكستگي هستند، گفت: در اين شرايط مشخص نيست كه چرا اين دو شركت تقاضاي ساخت جايگاههاي عرضه سوخت در ايران را دادهاند.
وي ادامه داد: يكي از دلايلي درخواست آنها براي اين كار اين است كه در كنار فروش سوخت - حتي اگر در آمدي هم نداشته باشد - به فروش كالاهاي جانبي خود و تبليغات بپردازند.
او افزود: شايد دليل ديگر حضور دو شركت شرکت انگليسي شل و برتيش پتروليوم در ايران براي ساخت جايگاههاي عرضه سوخت اين باشد كه آنها جايگاهها را ساخته و بعد در اختيار بخش خصوصي ايران قرار دهند، كه اين كار نيز به نفع ايرانيها نخواهد بود.
حاج محمدرضا با تاكيد بر اينكه اگر جايگاهداري در شرايط فعلي با صرفه بوده، بخش خصوصي ايران از اين موضوع استقبال ميكرد، گفت: بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها و افزايش هزينهها، حضور اين دو شركت ديوانگي است، مگر اين كه شرايط جايگاهداران بهبود يابد.
رييس انجمن جايگاهداران كشور تصريح كرد: در اين شرايط تنها شركت پالايش و پخش است كه سود ميكند، نه جايگاهداران؛ چرا كه در حال حاضر با تمام صرفهجويي صورت گرفته در هزينهها از طرف جايگاهداران باز هم در پرداخت مزد كارگران مشكل وجود دارد. ضمن اين كه سودي هم نصيب جايگاه دار نميشود.
به گزارش ايسنا، اگر چه پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و اصلاح قيمت حاملهاي مختلف انرژي، دولت طرح جديدي براي توسعه فعاليت تجاري جايگاههاي سوخت و پرداخت حق العمل به جاي کارمزد را در دستور کار خود قرار داده است، اما پس از گذشت هفت ماه از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها، اين طرح اجرايي نشده است.