کد خبر: ۱۵۲۲۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
وزارت دفاع آمریکا طرح فروش 12 فروند بالگرد نظامی و 50 دستگاه خودروی ویژه مقابله با تسلیحات شیمیایی به عراق را به کنگره ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور طرحی را ابلاغ کرد که بر اساس آن دولت آمریکا به عراق 12 فروند بالگرد و 50 دستگاه تجهیزات ویژه مقابله با سلاح‌های شیمیایی می‌فروشد.

وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد: قیمت کلی این طرح بالغ بر یک میلیارد دلار است.

بنا به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کنگره 15 روز مهلت دارد تا هرگونه اعتراض احتمالی‌اش به این قرارداد را اعلام کند و در غیر این صورت این قرارداد سه بندی امضا خواهد شد.

قرارداد مذکور شامل سه بند است که بر اساس بند اول آن دولت آمریکا به عراق 12 بالگرد نوع بل 412 ای پی به همراه لوازم یدکی و آموزش‌هایی به نیروهای عراقی ارائه می‌دهد که این بالگردها از مشتقات بالگردهای مشهوری هستند که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از آنها استفاده کرده بود.

آژانس همکاری‌های دفاعی و امنیتی آمریکا که مسئول فروش سلاح به کشورهای خارجی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تجهیزات قدرت نیروی هوایی عراق برای توسعه بیشتر را تامین می‌کند.

بند دوم این قرارداد که بالغ بر 900 میلیون دلار ارزش دارد، شامل فروش 50 خودروی زرهی ویژه مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی به عراق است که این تجهیزات به دولت عراق اجازه می‌دهد تا ابزار لازم برای شناسایی عوامل شیمیایی، میکروبی، هسته‌ای و بیولوژیکی را فراهم کند.

بند سوم این قرارداد که بالغ بر 750 میلیون دلار ارزش دارد نیز شامل ارائه خدمات پس از فروش از جمله حفاظت از این تجهیزات به مدت پنج سال است.

آژانس همکاری‌های دفاعی و امنیتی مسئول در این زمینه اعلام کرد: کمک به عراق در استفاده از تجهیزاتی که آنها را خریده و محافظت از آنها اولویت اصلی آمریکا است.

این آژانس همچنین اعلام کرد که توافقنامه مذکور توازن نظامی در منطقه را بر هم نمی‌زند.

در دسامبر 2011 دولت آمریکا با فروش 36 جنگنده نوع اف- 16 به عراق در قراردادی به ارزش چند میلیارد دلار موافقت کرده بود.

اکتبر 2012 نیز نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق از آمریکا که نیروهایش را تا اواخر 2011 از خاک عراق خارج کرد، خواست تا عملیات تحویل سلاح به ارتش عراق را سرعت ببخشد.

عراق اخیرا قراردادی تسلیحاتی بالغ بر 4.2 میلیارد دلار را با مسکو به دلیل وجود شبهاتی در خصوص فساد مالی لغو کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها