کد خبر: ۱۴۹۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۰۸ تير ۱۳۹۰
صراط- در پی انتشار خبر برکناری سردبیر اصول‌گرای «خبرگزاری شبستان» چهار پیشنهاد «دپارتمان مجازی پژوهشهای راهبردی ایران» به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعامل با منتقدان «جریان انحرافی دولت» متشر شد.

روز گذشته 6 تیر 1390، رسانه‌های اصول‌گرا خبر داده‌اند که پس از انتشار یادداشتی انتقادی با تیتر «وزیر ارشاد؛ بوریابافی در کارگاه حریر» و موضوع «وزارت ارشاد؛ حیاط خلوت جریان انحرافی» در خبرگزاری شبستان، علیرضا معاف سردبیر این رسانه شب گذشته و دقایقی بعد از انتشار این یادداشت سمت خود برکنار شد.

این یادداشت که عصر دیروز از طریق سیستم پیامکی خبرگزاری برای مخاطبان اس.ام.اس شده بود، ساعاتی پس از انتشار از خروجی مطبوعاتی خبرگزاری شبستان حذف گشت! هنوز مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون انتشار خبر برکناری علیرضا معاف از سردبیری خبرگزاری شبستان توضیح مستند و مستدلی را ارائه نکرده‌اند، اما گفته می‌شود که روابط عمومی این وزارتخانه در حال تهیه بیانیه‌ای مطبوعاتی برای ارائه دلایل عزل شبانه یکی از مسئولان رسانه‌ای خود است که [دپارتمان] این بیانیه را به محض انتشار، منتشر خواهد کرد.

علیرضا معاف از دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان بود که پس از دوره‌ای طولانی (1379- 1383) فعالیت دانشجویی در تشکل‌های ارزشی و عضویت در شورای مرکزی «جامعه اسلامی دانشجویان»، از سال 1384 به طور حرفه‌ای وارد عرصه فرهنگ و سیاست شد. وی را به عنوان یکی از اعضاء ارشد «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» می‌شناسند که از ابتدای دولت نهم در کنار چهره‌های مطبوعاتی سرشناس اصول‌گرایان مانند «میثم نیلی» و با دعوت دکتر «محمدحسین صفارهرندی» (وزیر ارشاد کابینه اول دکتر احمدی‌نژاد) به این وزارتخانه پیوست و در گروه مشاوران جوان وزیر مشغول به کار گشت.
وی مسئول «کارگروه قرآن و عترت» مشاوران جوان وزیر ارشاد بود و از سال 1384 تا 1389 عضویت در «شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم» و مسئولیت‌هایی مانند قائم مقامی این نمایشگاه را برعهده داشت؛ نمایشگاهی که کارنامه ارزشمند آن برای مسئولان وزارت ارشاد مایه اعتباری ویژه شد. علیرضا معاف در کنار سردبیری خبرگزاری «شبستان» و حضور در رسانه‌های برجسته اصولگرا مانند «رجانیوز»، اکنون از تحلیلگران موثر «قرارگاه عمار» برای پیگیری مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری به شمار می‌رود و در طول 6 سال گذشته خدمات برجسته‌ای را در حوزه فرهنگ از خود به جا گذاشته، اما علیرغم مسئولیت‌های مختلف و اندوخته هیچ‌گاه وارد جنجال‌های کاذب سیاسی- مطبوعاتی نشده است.
معاف پس از این برکناری خود در گفتگویی گفت که خوشحالم که توسط وزیر ارشادی که وزارتخانه را تبدیل به حیاط خلوت جریان انحرافی کرده است عزل شدم...

پیش از این مسئولین ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا معاف را به سبب انتشار بیانات آیت‌الله نوری همدانی پیرامون شباهت پادشاه اردن و بحرین و نیز انعکاس دیدگاههای علامه مصباح یزدی، حسین شریعتمداری و... توبیخ شفاهی کرده بودند و خواستار حذف این مطالب از شبستان شده بودند.

گفته می‌شود چندی پیش یکی از مسئولان عالی وزارتخانه به علیرضا معاف توصیه جدی کرده بود تا از انتشار یادداشتهای حسین شریعتمداری (نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان) در این رسانه خودداری کند. سردبیر این خبرگزاری همچنین در سالروز انتخابات 22 خرداد 1388 رساله‌ای پژوهشی از «پیام فضلی‌نژاد» را با عنوان «چگونه 2 خرداد در 22 خرداد به پایان رسید؟» منتشر کرده بود.

به این فشارها در یادداشت انتقادی خبرگزاری شبستان که منجر به عزل سردبیر آن شد، اشاره شده است و در آن آمده است: «آیا تقاضاهای مکرر حذف مواضع مرجع انقلابی آیت الله نوری همدانی، آیت الله مصباح یزدی، حسین شریعتمداری و ... از اخبار خبرگزاری شبستان مورد تأیید وزیر است؟ (ایشان طی گفت وگویی غیر رسمی با نگارنده، این موضوع را تأیید کرده است!) آیا شایسته است که تمام رسانه های مرتبط با وزارت ارشاد حق انتشار سخنان عالمی که رهبر انقلاب مکررا ایشان را تأیید فرموده اند نداشته باشند؟»

همچنین نویسنده این یادداشت با اشاره به نفوذ «جریان انحرافی» در وزارت ارشاد می‌نویسد: «تجلیل های مکرر از عناصری چون مسعود کیمیایی و فیلم ضعیف و لمپنیستی جرم، تجلیل پی در پی از بازیگرانی چون مهناز افشار، ویشکا آسایش، روانه کردن سیل جوایز به سمت فیلم ضد خانواده و اسلام ستیز جدایی نادر از سیمین نمونه های اندکی از این رویکرد است.
مدیران ارشاد معاونت سینمایی به صراحت بر تأکید شخص جناب مشایی بر تجلیل از کیمیایی صحه میگذارند. هیچ کس از وزیر ارشاد هیچ جمله ای و سخنی در محکومیت سیاستهای نادرست فرهنگی کمیسیون فرهنگی دولت و مواضع ضد اسلامی و پلورالیستی و لیبرالیستی جناب مشایی نشنیده است و البته ایشان در مصاحبه ای، مشایی را عنصری فرهنگی و فرهیخته نامید که حرفهایش فهمیده نمیشود!»

انتقادات خبرگزاری شبستان پیش از این در زمره مطالبات جدی اصول‌گرایان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و بارها در نوشتارها و گفتارهای فعالان جبهه اصول‌گرایی به آن پرداخته شده بود، اما آنچه این یادداشت را متمایز می‌کند نقد درون سازمانی خبرگزاری شبستان به وزارت ارشاد است که از موضعی خیرخواهانه نوشته شده و در آن آمده است: «هنوز علت تغییر معاون فرهنگی وزارت ارشاد روشن نیست و با وجود گذشت بیش از یک سال از این تغییر، تمام مدیران ارشد و میانی معاونت به فعالیت خود ادامه داده اند (در آن زمان علت تغییر، نارضایتی از عملکرد بدنه عنوان می شد) و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عینا با همین تیم سابق اداره شد، هر چند تأخیر شدید در صدور حکم مدیران نمایشگاه فقط پوسته ای از نمایشگاه را به نمایش گذاشت و هزینه های نمایشگاه را افزایش داد. (نمایشگاه جانبی نمایشگاه کتاب که مورد بازدید رهبر عظیم الشأن انقلاب قرار گرفت با طراحی، پیشنهاد و همت جمعی از عناصر خارج از تیم مدیریتی فعلی وزارت ارشاد برپا شده بود). پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حالت نیمه تعطیل قرار گرفته و فریاد بسیاری از کارشناسان و مدیران آنجا درآمده است تا جایی که در هفته گذشته مجبور به برکناری رییس پژوهشگاه شدند. در کمتر از 2 سال حوزه وزارتی ارشاد و روابط عمومی هر کدام 4 مدیر کل به خود دیده است.»

در ادامه یادداشت انتقادی سردبیر خبرگزاری شبستان می‌خوانیم: «فلسفه وجودی قائم مقام شعر و ادب مشخص نیست و هیچ خروجی از آن دیده نشده است. بیش از یک سال برنامه تغییر ساختار و ادغام معاونتهای وزارتخانه بلاتکلیف مانده است و همه مدیران و کارمندان منتظر تصمیم نهایی هستند. در وزارتخانه ای که قرار است سکاندار هدایت فرهنگ کشور باشد تزلزل ساختاری در کنار فقدان استراتژی به شدت آسیب زاست. عدم انتصاب معاون برنامه ریزی و بلاتکلیفی چند ماهه اداره کل امور استانها که میبایست به تدبیر امور فرهنگی، برنامه ای و بودجه استانها مشغول باشد و وضعیت آشفته و پریشان مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی نشانه هایی از این ضعف مدیریتی است.»

نویسنده یادداشت می‌افزاید: «مرکز قرآن وزارت ارشاد که در دولت نهم از افتخارات دولت تلقی میشد و در گزارشهای سالانه رییس جمهور به رهبر معظم انقلاب در صدر گزارشها قرار میگرفت تا امروز از ناکارآمدترین بخشهای وزارت ارشاد بوده است.
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم – که در سال گذشته به اذعان مکرر وزیر و مدیران ارشاد- به صورت کامل توسط تیم سابق اداره گشت، در سال جاری با نابسامانی شدید مواجه است و اکثر مدیران سابق نمایشگاه که از عناصر شاخص قرآنی و فرهنگی کشور بوده اند به علت سوء مدیریت و گرایشات مدیران ارشاد به جریان انحرافی، از سمتهای خود کناره گیری کرده اند و بدیهیات اجرایی نمایشگاه با مشکل مواجه شده است. برنامه های حمایتی منظم وزارت ارشاد از مؤسسات و کانونهای فعال قرآنی کشور به شکل سلیقه ای و حتی در کارهای غیر قرآنی صرف میشود، موضوعی که مورد اعتراض اعضای فراکسیون قرآن مجلس نیز قرار گرفته و اسناد آن بزودی منتشر خواهد شد. افتضاح جشنواره به اصطلاح قرآنی آیات که قرار بود وزارت ارشاد را قرآنی کند خود حکایت دردناکی است.»

خبرگزاری شبستان وابسته به موسسه شبستان نور از موسسات اغماری وزارت ارشاد است که مدیر آن با حکم وزیر ارشاد منصوب می‌شود.

* پیشنهادات به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

اول؛ دپارتمان مجازی پژوهش‌های راهبردی ایران از آقای دکتر «سیدمحمد حسینی» وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارد تا به سرعت موضعی شفاف و انقلابی در برابر حذف نیروهای اصول‌گرا از مجموعه تحت مدیریت خود اتخاذ کند و به مدیران خویش توصیه کنند تا نقد ناقدان خیرخواه و نصح ناصحان دغدغه‌مند را برتابند و به سادگی سرمایه‌های اجتماعی و معرفتی انقلاب اسلامی را طرد نکنند؛ هرچند که این سرمایه‌های اجتماعی و نخبگان فرهنگی به آنان نقدهای جدی داشته باشند. گرچه [دپارتمان] معتقد است که برکناری مدیران منتقد «جریان انحرافی دولت» جز خسران برای دولت دهم، فایده دیگری نخواهد داشت و مجموعه عظیم فرهنگی انقلاب اسلامی به سرعت این نیروهای ارزشمند را جذب خواهد کرد؛ چنانکه هم‌اکنون رسانه‌های اصولگرا برای جذب مدیران توانمندی مانند «علیرضا معاف» با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دوم؛ دپارتمان مجازی پژوهش‌های راهبردی ایران بر این باور است که مجموعه «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به عنوان مسئول دستگاه فرهنگی کشور نباید با منتقدان «جریان انحرافی» از موضع طرد و تکفیر روبرو گردد، بلکه باید فضای فعالیت این متفکران و تحلیلگران و نویسندگان انقلابی را بسط دهد و از تحلیل‌ها و توان و پتانسیل آنان برای تحقق آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بهره گیرد.

سوم؛ دپارتمان مجازی پژوهش‌های راهبردی ایران به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از منظری مومنانه و خیرخواهانه یادآوری می‌کند که وجود نیروهای منتقد «جریان انحرافی» در آن وزارتخانه بر استحکام معرفتی- نظری راهبردهای فرهنگی مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد افزود و وجود نیروهای معتقد به مکتب اسلام ناب محمدی(ص) جز خیر و برکت نصیب مدیران فرهنگی کشور نخواهد کرد.

چهارم؛ دپارتمان مجازی پژوهش‌های راهبردی ایران پیشنهاد می‌کند که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروهی از نویسندگان و تحلیلگران اصولگرا و منتقدان جریان‌های انحرافی را تشکیل دهد و به همان میزان که بازیگران سینما و برخی هنرمندان سکولار از تسامح و تساهل ویژه آن وزارتخانه برخوردار هستند، منتقدان ارزشی و انقلابی آن وزارتخانه نیز بتوانند در گفتگوهای مستقیم خود با وزیر محترم به طرح دغدغه‌هایشان بپردازند؛ نه آنکه هزینه نقد جریان انحرافی برکناری و عزل آنان باشد. انشاءالله.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها