کد خبر: ۱۴۶۵۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۶ تير ۱۳۹۲
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه روحانی نباید با بکارگیری افراد مارک‌دار و وابسته به کارگزاران و اصلاح‌طلبان، مجلس را مجبور به رای حداقلی ‌کند، ‌گفت: چینش کابینه یازدهم آزمون بزرگی برای اثبات فراجناحی‌ بودن روحانی است.

زهره طبیب‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در خصوص شاخصه‌های وزرای کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: انتخاب کابینه حق رئیس‌جمهور و نظارت بر آن نیز حق قانونی مجلس است اما چند معیار در این نظارت حائز اهمیت است که باید در رای اعتماد وزرا آنها را در نظر گرفت.

طبیب‌زاده اولین مسئله را تخصص وزرا برشمرد و تصریح کرد: یک وزیر باید از دل وزارتخانه جوشیده و با محیط کار و دستگاه مربوطه کاملا آشنا باشد.

* تخصص، تعهد و ‌سلامت مالی وزرا سه ویژگی تعیین کننده است

نماینده مردم تهران در مجلس معیار دیگر را ارزش‌گذاری بر اساس سیاست‌های کلی نظام و مقام معظم رهبری دانست و تاکید کرد: هر فردی که برای وزارت معرفی می‌شود باید تدین خود را به معیارهای نظام اثبات کرده و در عین برخورداری از تخصص از این ویژگی نیز برخوردار باشد.

وی پاک‌دستی و صرفه‌جویی در بیت‌المال را یکی دیگر از ویژگی‌های وزرای کابینه دانست که در رای اعتماد مجلس اثرگذار خواهد بود و بر همین اساس متذکر شد: چنانچه افراد از تخصص لازم برخوردار بوده و از نظر کلی نیز با سیاست‌های نظام هماهنگ باشند اما سلامت مالی نداشته و اهل اسراف و تبذیر در بیت‌المال باشند، افراد کارآمدی نخواهند بود.

طبیب‌زاده ویژگی چهارم را جوانگرایی برشمرد و خاطرنشان کرد: نسل اول و دوم انقلاب باید به عنوان افراد باتجربه در اتاق فکر فعالیت کنند و عرصه اجتماعی و پست‌های میانی نیز کم‌کم به نسل سوم انقلاب سپرده شود.

*‌دقت مجلس روی تک‌تک وزرا

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه دیگر دوران رای اعتماد به کابینه به صورت کلی و مصالح سیاسی گذشته است و نمایندگان در این زمینه دغدغه و حساسیت بسیار بالایی دارند، گفت: نمایندگان بر روی صلاحیت تک تک وزرا موشکافی کرده و فراکسیون‌ها نیز در ارزیابی وزرا فعال خواهند بود. چرا که نتیجه‌ای که از رای اعتماد حاصل می‌شود پیامدش متوجه مجلس نیز خواهد بود.

وی رای اعتماد به دولت یازدهم را یکی از حساس‌ترین برهه‌های مجلس نهم عنوان کرد که جسارت و ایستادگی آن را بر آرمان‌های انقلاب نشان خواهد داد و افزود: در حال حاضر گمانه‌زنی درباره کاندیداهای وزارتخانه‌ها درست نیست اما در عین حال نمی‌توان تفکر کارگزارانی و ارتباط تشکیلاتی آقای روحانی با این جریان را نادیده گرفت چرا که وی وامدار شخص هاشمی است لذا ممکن است اعمال نظر آقای هاشمی و تفکر کارگزاران باعث چرخش آشکار دولت یازدهم به سمت اصلاح‌طلبان و کارگزاران شود.

* رای حداقلی به کابینه روحانی در صورت معرفی وزرای کارگزارانی

وی مطرح کردن بحث فراجناحی از سوی روحانی را یک شوخی سیاسی دانست و با تاکید بر اینکه احتمالاً بسیاری از وزرای کابینه وی را اصلاح‌طلبان و کارگزاران تشکیل خواهند داد، یادآور شد: با توجه به اینکه این جریانات در سوابق خود کارنامه خوبی ندارند در صورتی که وی از بین اصلاح طلبان و کارگزاران دست به گزینش بزند رای به کابینه روحانی حداقلی خواهد بود.

طبیب‌زاده ادامه داد: در حالی که روحانی از چهره‌هایی استفاده کند که وابستگی شدید جناحی به اصلاح طلبان و کارگزاران نداشته باشد و در عین حال نیز از تخصص و تعهد برخوردار باشند مجلس به کابینه روحانی رای بالایی خواهد داد. از این رو آقای روحانی نباید با مهندسی افراد مارک‌دار و وابسته به این دو جریان که تاریخ مصرف آنها گذشته است، مجلس را مجبور به رای حداقلی ‌کند.

 وی در پایان با بیان اینکه هر چه رای به کابینه یازدهم بالاتر باشد کارکرد دولت آینده نیز بهتر خواهد بود و همکاری دو نهاد دولت و مجلس را افزایش خواهد داد، تاکید کرد: چینش وزرای دولت یازدهم آزمون بزرگی برای آقای روحانی است که نشان می‌دهد تا چه حد از جناح‌بندی‌های سیاسی مستقل و فراجناحی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها