کد خبر: ۱۴۵۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۰۱ تير ۱۳۹۰
یک رسانه غربی در مقاله ای با نام "تونس: انقلابی که هنوز به نتیجه نرسیده" آورده است: انقلاب تونسی ها که زین العابدین بن علی را از کشور بیرون راند، به نتیجه مطلوب نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماهنامه فرانسوی لوموند دیپلماتیک در توضیح این عواقب آورده است: اعتراضات ضد دولت به این دلیل به راه افتاد که مردم می خواستند به برخی از اهداف دست پیدا کنند. در این راه بسیاری از جوانان در تونس از سوی پلیس مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

اما متاسفانه هزینه هایی که مردم تونس برای انقلاب خود پرداختند، بی نتیجه مانده است و حالا چند ماه پس از رفتن ظاهری بن علی، تغییراتی که مورد نظر بوده، اعمال نشده است. آنچه تا به امروز ثابت شده، برای دولتهای  دیکتاتور، یک الگوی اصلی وجود دارد: مردم عصبانی به خیابانها می ریزند و اعتراض می کنند، در مدت کوتاهی پلیس گاز اشک آور می ریزد و در طول چند ثانیه خیابانها خالی می شوند.

یکی از انقلابیون تونس می گوید که برای اعتراض به ارزشهای ضد انسانی دولت بن علی به خیابانها آمد، اما متاسفانه وفاداران به بن علی با او و دیگر جوانان در خیابانها کاری کردند که وی هرگز در طول عمرش ندیده بود؛ حتی در دوره استعمار فرانسوی ها.

یک فیلم ویدئویی که در 4 می در فیسبوک قرار داده شده، وزیر کشور سابق تونس را که چهره ای قابل قبول برای عموم در این کشور است، نشان می دهد که  توضیح می دهد وفاداران بن علی هنوز در این کشور فعال هستند و هم اکنون در انتظار نتیجه انتخابات ماه جولای بوده و ممکن است به زودی دست به کودتا بزنند. این برای تونسی ها خبر بسیار بدی است. زیرا این شخصیت پیش از این نیز بسیاری از اتفاقات سیاسی در تونس را پیش بینی کرده و درست از آب درآمده بود.

یکی از تحلیلگران سیاسی در تونس نیز می گوید: "درست است که شخص بن علی از کشور تونس رفته است، اما رژیم بن علی به طور واقعی در این کشور هنوز حضور دارد. این در حالی است که مردم تونس خواهان آن هستند که هرگونه آثار رهبر سابقشان و رژیم دیکتاتور وی از بین برود."

به نوشته لوموند دیپلماتیک، جوانان در تونس هنوز نتوانسته اند به خواسته هایی برسند که برای آن قیام کردند. خواسته اصلی این افراد در تونس نوعی دموکراسی اسلامی بود که در آن همه افراد بتوانند به راحتی به ارزشهای اسلامی خود عمل کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: در تونس هنوز آثار دیکتاتوری زین العابدین بن علی وجود دارد و این کشور از آزادی لازم بهره مند نشده است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که مقامات کنونی تونس در پی راه حلی باشند تا از خلال آن، هرگونه بقایای حکومت بن علی را از این کشور پاک کنند و در راه رسیدن به دموکراسی قرار گیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها