کد خبر: ۱۴۴۹۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۰ تير ۱۳۹۲
رسانه‌های دولتی چین، غرب و معارضان مسلح سوری را مسئول ناآرامی‌های اخیر در استان سین کیانگ در غرب چین معرفی کردند.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک رسانه دولتی چین امروز دوشنبه در گزارشی نوشت که مخالفان مسلح سوریه در نا‌آرامی‌های منطقه سین کیانگ در غرب چین نقش دارند.

روزنامه «گلوبال تایمز» که دیدگاه حزب کمونیست چین را منتشر می‌کند تاکید کرد که شورشیان مسلح سوری به مسلمانان تندرویی که در منطقه سین کیانگ با ارتش چین مبارزه می‌کنند آموزش نظامی می‌دهند.

گلوبال تایمز در گزارش خود همچنین تاکید کرد که برخی از اعضای فرقه ترکستان شرقی از خاک ترکیه وارد سوریه شده‌اند و در عملیات تروریستی شورشان مسلح سوریه شرکت کرده و علیه ارتش بشار اسد می‌جنگند.

درگیری در منطقه اویغور در استان سین‌کیانگ که از سالها قبل جریان دارد منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه شده است. در شدیدترین این درگیری‌ها در سال 2009 حدود 200 نفر کشته شدند.

در تازه ترین درگیری میان نیروهای امنیتی چین با اویغورها طی هفته گذشته حداقل 35 نفر از جمله 10 شهروند عادی کشته و چندین نفر بازداشت شدند.

دولت چین این حملات را حمله تروریستی خوانده است.

رسانه های دولتی چین امروز دوشنبه همچنین غرب را متهم کردند که تروریست‌های منطقه سین کیانگ را تشویق به درگیری با پلیس برای ایجاد ناآرامی در این کشور کردند.

سرمقاله نویس روزنامه گلوبال تایمز چین در همین ارتباط نوشت؛ افکار عمومی غربیها و رسانه‌هایشان این تندروها و تروریست‌های نادان را با هزینه ارزان فریب می‌دهند تا در برابر حقایق و احساسات مردم چین قرار بگیرند.

سین کیانگ یک استان با اکثریت مسلمان است و مردم این منطقه به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

اویغورها خواستار آزادی بیشتر قومی، زبانی و مذهبی و کاهش اعمال محدودیت‌های دولت چین هستند. دولت مرکزی پکن نیز در مقابل معتقد است که اویغورها از آزادی کافی برخوردارند اما آنها را متهم به جدایی طلبی می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها