به گزارش خبرنگار مهر، روزهای انتهایی هر ماه، روزهایی سختی برای مصرفکنندگان به شمار میرود. منابع مالی حقوق و دستمزد در ماه گذشته به اتمام رسیده و تا موعد پرداخت حقوق بعدی هم چند روزی باقی مانده است، در عین حال هنوز هم خبری از یارانههای نقدی که هر ماه از سوی دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود، نیست. بنابراین مردم هم تلاش دارند تا در خریدهای خود محتاطانهتر عمل کنند تا این چند روز هم سپری شده و منابع مالی تازهای به جیب آنها تزریق شود.
بازار هم در واکنش به این تغییر رفتار مصرفکنندگان در روزهای پایانی ماه، گویا به سمت رکود گرایش بیشتری داشته و تلاش دارد تا بر حسب تقاضای مصرفکنندگان و کالاهای عرضه شده در بازار، خود را تنظیم کند.
اما امسال موضوع دیگری که شاید نوعی تفاوت با بازار سنوات گذشته به خصوص در اردیبهشت ماه مشاهده میشود، نوعی حکایت از فراوانی طیف وسیعی از کالاها در بازار است، فراوانیای که اگرچه ممکن است با برخی قیمتهای بالا هم همراه باشد، اما همه نوع کالا در اختیار مردم هست و این خود نکته مهمی در بازار به شمار میرود.
از سوی دیگر، کم کم فرهنگ تغییر رفتار مصرفکنندگان در میزان خرید هم ظاهر شده است و دقتنظر مردم در خرید کالاها نیز به نوعی این نکته را تایید میکند که مصرفکنندگان دیگر تمایلی به خرید حجم زیادی از کالاهایی ندارند که مجبور باشند بخشی از آن را نیز به صورت ضایعات دور بریزند، بلکه آنها تلاش دارند اگر شده قیمت بالاتری هم بپردازند؛ ولی کالا را به اندازه و بدون ضایعات دریافت کنند.
این رفتار را به خصوص در بازارهای میوه و ترهبار به خوبی میتوان مشاهده کرد. سبد کنار دست ترازو در غرف خرید میوه، مملو از میوه و صیفیجاتی است که به دلیل اینکه مورد اقبال و دلخواه مشتری نیستند، از کیسه خرید آنها بیرون انداخته شدهاند.
به هرحال هم اکنون، مردم دیگر به این نتیجه رسیدهاند که باید کم ولی خوب خرید کنند و فروشندگان نیز به این نتیجه رسیدهاند که باید کالای با کیفیت را به دست مردم بدهند، این همان انتظاری است که از اجرای قانون هدفمندی یارانهها میتوان داشت.