کد خبر: ۱۴۱۷۳۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: وضعیت سلامت بوتفلیقه که از 50 روز پیش در پاریس بستری است در کنار وضعیت اجتماعی و اقتصادی بحرانی الجزایر نشان می‌دهد که زمان کناره گیری رئیس جمهور 76 ساله و سیاستمداران پیر این کشور فرا رسیده است.

به گزارش 598،  فارس به نقل از پایگاه خبری «وطن»، روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی آورده است: پنهان کاری مقامات الجزایری درباره توصیف وضعیت سلامت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور این کشور که در پاریس بستری است موجب شده که رسانه‌ها و احزاب معارض الجزایری این اقدام دولت را تقبیح و همچنان خواستار شفافیت درباره حال رئیس جمهور کشورشان شوند.

تعدادی از احزاب الجزایری به دلیل ناتوانی بوتفلیقه که از 27 آوریل گذشته برای درمان به فرانسه رفته است خواستار اجرای ماده 88 قانون اساسی کشورشان شدند که بر اساس آن در صورت ناتوانی رئیس جمهور برای اداره کشور انتقال قدرت صورت می‌گیرد.

لوموند ادامه داد: الجزایری‌ها امروز دیگر همچون روزهای نخست بیماری بوتفلیقه برای رئیس جمهور خود ابراز احساسات نمی‌کنند بلکه این احساس غریب را پیدا کرده‌اند که از مهمترین مساله کشورشان دور نگاه داشته شده‌اند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: انکار شایعات درباره وخامت حال بوتفلیقه در حالی که دولت الجزایر هرگز افکار عمومی کشورش را به طور شفاف در جریان وضعیت سلامت رئیس جمهورشان قرار نمی‌دهد نشان می‌دهد که دولت الجزایر توانایی آن را ندارد که با وضعیتی که در آینده این کشور تاثیر گذار است تعامل کند.

لوموند آورده است: بسیاری از الجزایری‌ها به خیابان‌ها آمدند تا شکست پی در پی نظام بهداشت کشورشان را محکوم کنند که قادر به فرصت برابر درمان برای صدها هزار تن از بیماران نیست و درمان مناسبی برای هزاران تن از بیماران سرطانی ارائه نمی‌دهد اما امتیازات گسترده‌ای برای مقامات الجزایری اختصاص داده می‌شود که می‌توانند از درمان بهتر در خارج از کشور از جمله فرانسه برخوردار شوند.

لوموند نوشت: بوتفلیقه از سال 1962 میلادی تاکنون قدرت را در قبضه خود دارد و در سال‌های اخیر اعتراضات و اعتصاب‌ها در این کشور شدت یافته است و از سوی دیگر شورش مسلحانه در جنوب الجزایر ادامه دارد و این کاملا نشان می‌دهد که الجزایر با بحران اجتماعی عمیقی روبه رو است و وضعیت اقتصادی این کشور که از جمله ثروتمندترین کشورهای مغرب عربی است نیز دشوار و در آستانه فروپاشی است و همه و همه این مسائل ثابت می کند که بوتفلیقه باید برود.

این روزنامه فرانسوی تاکید کرد: بسیاری معتقدند که پایان فرمانروایی بوتفلیقه پایان یک دوره کامل حکومتی در الجزایر است تا این کهنه کاران سیاسی که از دهه 60 قرن گذشته در راس قدرت در الجزایر هستند کنار بروند و عرصه را به نسل جوانی بسپارند که رویکرد تغییر فرهنگ الجزایر را در پیش بگیرد و اقتصادی را بنا کند که در مرحله پس از پایان نفت هم دوام داشته باشد و همه این‌ها در سیاق جمهوری جدید الجزایر محقق می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها