کد خبر: ۱۳۸۵۴۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
رویترز در تازه ترین گزارش خود به نقل از منابع آگاه صنعت نفت ادعا کرد که تحریم های غرب موجب کاهش صادرات نفت ایران در ماه می و رسیدن آن به پایین ترین حد در دهه های اخیر شده است.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، رویترز به نقل از منابع آگاه که نخواسته نامشان فاش شود، مدعی است که میزان صادرات نفت ایران در ماه می به کمتر از 700 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم معادل یک سوم صادرات نفت ایران پیش از اعمال دور کنونی تحریم های غرب بوده است.

تحریم های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا و اروپا بر ضد ایران با هدف متوقف کردن برنامه هسته ای تهران بوده و تا کنون موجب کاهش میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی این کشور شده است.

در حالی که ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است، کشورهای غربی مدعی هستند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است.

آمریکا اکنون قصد دارد با اعمال تحریم های جدید میزان صادرات نفت ایران را به کمتر از 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد. بر اساس ادعای رویترز؛ میزان واردات نفت کشورهای بزرگ آسیایی از ایران طی ماه می 12 درصد کمتر از ماه آوریل بوده است. صادرات نفت ایران در ماه آوریل نیز تحت تاثیر کاهش خرید ژاپن قرار داشته است.

با توجه به قیمت 100 دلاری برای هر بشکه نفت، کاهش صادرات نفت ایران در ماه می نسبت به آوریل موجب افت 300 میلیون دلاری درآمدهای ارزی شده است. آمریکا در تازه ترین اقدام خود همچنین معافیت چین، هند و چند کشور دیگر را از تحریم های نفتی بر ضد ایران تمدید کرده است.

پیش از اعمال تحریم های جدید، ایران روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می کرده است. میزان واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل به کمتر از 7549 بشکه رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبال 96 درصد کاهش داشته است.

میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز طی ماه می نسبت به رقم 139400 بشکه در روز در ماه آوریل کاهش داشته است. این رقم نسبت به آوریل 2012 میلادی نیز بیش از 45 درصد کاهش نشان می دهد. از دو پالایشگاه بزرگ نفت کره جنوبی یعنی اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک، که از ایران نفت خریداری می کنند، به نظر می رسد شرکت هیوندای در ماه می هیچ محموله نفتی از ایران خریداری نکرده است.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران نیز در ماه آوریل 371500 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.3 درصد کاهش داشته است. پیش بینی می شود این رقم در ماه های می و ژوئن نیز ثابت باقی بماند.

بر اساس آمارهای منابع آگاه میزان واردات نفت هند از ایران نیز در ماه های آوریل و می به طور میانگین به 190 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم در سه ماه نخست امسال به بیش از 250 هزار بشکه در روز رسیده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها