کد خبر: ۱۳۱۵۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
سیاستمداران آمریکایی چندین دهه است که در مورد نقض حقوق بشر در کوبا صحبت می‌کنند و رهبران این کشور را به حبس زندانیان بدون اینکه اتهامی علیه‌شان مطرح باشد، متهم کرده‌اند؛ اما اکنون سیاستمداران آمریکایی خود بزرگترین ناقض حقوق بشر در گوانتانامو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت آمریکا نزدیک به 12 سال است در یک پایگاه دریایی در کوبا زندانی را اداره می‌کند که به عنوان یکی از مخوف‌ترین زندان‌های دنیا شناخته شده است و اکنون آن را پرهزینه‌ترین زندان روی زمین می‌نامند.

بطور یقین هیچ راهی برای دفاع از عملکرد دولت پیشین و البته دولت کنونی آمریکا برای فعالیت زندان گوانتانامو وجود ندارد. اکنون 86 تن از 166 زندانی این مرکز می‌توانند آزاد باشند. دولت آمریکا تاکید کرده که آن‌ها هیچ ارتباطی با تروریست‌ها ندارند؛ اما هنوز بدون اتهام و به مدت نامعلوم در بازداشت هستند.80 نفر باقیمانده نیز تقریبا 12 سال است که در حبس به‌سر می‌برند؛ در حالی که اتهامی علیه‌شان مطرح نشده و حتی شانس دفاع از خود را پیدا نکرده‌اند.

طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر وضعیت زندانیان گوانتانامو وخیم‌تر شده، 130 نفر از زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند که از اوایل فوریه شروع شده است، چیزی که پنتاگون درابتدا آن را انکار می‌کرد. به 23 نفر از آن‌ها به اجبار غذا داده می‌شود که اقدامی خشونت‌آمیز و خلاف قوانین بین‌المللی است. پنتاگون تاکنون 40 پزشک را به این زندان آورده تا بتوانند از جان اعتصاب‌کنندگان محافظت و مانع از مرگ آن‌ها شود.

حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر معتقدند اگر آمریکا تصمیم مناسب را در این زمینه اتخاذ نکند، از دست رفتن جان زندانیان اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است.

روزنامه‌ هافینگتن‌پست در گزارشی نوشت که به نظر می‌آید گوانتانامو پرهزینه‌ترین زندان روی زمین باشد و هزینه‌های بالا یکی از دلایلی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به خاطر آن قصد تعطیلی گوانتانامو را دارد. سالانه نگهداری هر زندانی حدود 900 هزار دلار هزینه دربردارد.

پنتاگون تخمین می‌زند که هر ساله حدود 150 میلیون دلار برای اداره این زندان و دادگاه‌های نظامی مستقر در پایگاه نیروی دریایی در کوبا هزینه می‌کند که برای هر زندانی بیش از 900 هزار دلار می‌شود.

این در حالیست که زندان‌های داخل خاک آمریکا که از بالاترین میزان امنیت برخوردارند، سالیانه بین 60 تا 70 هزار دلار هزینه دارند که این مبلغ برای زندان‌های فدرال و سراسر این کشور 30 هزار دلار اعلام شده است.

یکی از دلایل اصلی بالا بودن هزینه‌های اداره گوانتانامو فاصله زیاد آن با آمریکاست. این زندان در جنوب شرق کوبا واقع شده است و همه نیازهای این‌ زندان باید از بیرون تامین شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکنون اغلب زندانیان گوانتانامو در حبس انفرادی و در سلول‌هایی بدون پنجره و کوچک به‌سر می‌برند؛ در حالی که آب سالم جیره‌بندی و تهویه هوا نامطلبوع است.

زندانیان اغلب شکایت دارند که دمای‌ سلول‌هایشان بسیار پایین است تا جایی که آن‌ها از سرما می‌لرزند و نگهبانان به عمد در ساعات نماز سکوت و نظم زندان را برهم می‌زنند، آن‌ها همچنین زندانیان را برای حمام کردن در نیمه‌های شب بیدار می‌کنند.

حبس بدون مدت معلوم، بدون هرگونه اقدام مشخص یا محاکمه در دادگاهی عادلانه سبب شده تا شمار زیادی از زندانیان در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا بزنند. اعتصاب غذا در واقع یک اعتراض سیاسی است به این مساله که نحوه برخورد با زندانیان خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. اکنون وضعیت چهار تن از اعتصاب‌کنندگان وخیم است و آن‌ها در بیمارستان بستری هستند.

در جایی دیگر روزنامه تلگراف گزارش داد که مسوولان گوانتانامو روزانه دو بار، 23 تن از اعتصاب‌کنندگان را مجبور به غذا خوردن می‌کنند، البته آن‌ها این کار را به اختیار خود انجام نمی‌دهند. مسوولان آن‌ها را با طناب به یک صندلی می‌بندند و بوسیله یک لوله از راه بینی به آنها غذا می‌دهند. این کار سبب درد زیادی در دستگاه گوارش و تنفسی این زندانیان می‌شود و آنها اغلب غذا را بالا می‌آورند.

فائز الکنداری اهل کویت 11 سال بدون اتهام در این مرکز زندانی است. وی در تماس تلفنی به وکیل خود گفته بود که آن‌ها نگذاشتند در آسایش زندگی کنیم و اکنون نیز نمی‌گذارند در آسایش بمیریم.

بلاتکلیفی و نامشخص بودن وضعیت حقوقی زندانیان موجب افزایش یاس و افسردگی در میان آن‌ها شده است تا جایی که برخی از آن‌ها دست به خودکشی می‌زنند. بر اساس گزارش‌ها تاکنون حداقل شش زندانی در گوانتانامو در نتیجه خودکشی جان خود را از دست داده‌اند که خبر این حوادث ماه‌ها بعد منتشر شده است.

اوباما بار دیگر پس از گذشت سکوتی طولانی صحبت از تعطیلی گوانتانامو به میان آورده است. او پیش از این نیز قبل از اینکه به عنوان رییس‌جمهور سر کار بیاید وعده داد که این زندان را تعطیل می‌کند، اما اکنون با وجود گذشت پنج سال و علی‌رغم وعده‌های دوباره و سخنان اوباما در این مورد، عملکرد او هیچ نشانی از توقف فعالیت این مرکز ندارد.

طی دو سال اول دوره ریاست‌جمهوری اوباما، وی تعداد این زندانیان را از 242 نفر به 713 نفر کاهش داد، اما از آن پس تقریبا هیچ کس از این زندان بیرون نیامده است. در حقیقت فقط 9 تن از این زندانیان به جرمی مشخص متهم یا محاکمه شده‌اند. 24 نفرشان نیز قرار است به‌زودی محاکمه شوند و دولت آمریکا تشخیص داده که آزادی 47 نفر از این زندانیان خطرناک است. البته آن‌ها آزادی 86 نفر را که اغلب یمنی هستند مسجل می‌دانند، اما این کار تاکنون به دلیل مسائل امنیتی و موانع زیادی که کنگره بر سر آن قرار می‌دهد، صورت نگرفته است.

اوباما دلیل اصلی ادامه فعالیت گوانتانامو را کنگره می‌داند و آن‌ها را برای این مانع‌تراشی‌ها سرزنش می‌کند، اما گروه‌های حقوق بشری و منتقدان اوباما می‌گویند که او اختیارات لازم برای این کار را دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها