کد خبر: ۱۳۰۸۳۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
در این مقاله سعی شده است از زاویه دید مربیان دو تیم سپاهان و پرسپولیس به فینال جام حذفی پرداخته شود. در این مطلب جذاب با ما باشید

به گزارش 598 به نقل از سایت گل كرانچار يك مربي بينالمللي و سرد و گرم چشيده است، براي اين‌كه در كارنامه خود تجربيات گرانبهايي از بازي‌هاي باشگاهي و ملي در سطوح مختلف دارد و با فشار اين مسابقات آشناست:

1- خط دفاعي قطعاً از مهم‌ترین دغدغه‌هاي فكري كرانچار محسوب مي‌شود. جایي كه تیم او حداقل دو غايب خواهد داشت؛ فرشيد طالبي كه نقش رهبر اين خط را دارد و اروين بولكو مدافع راست خارجي و باتجربه سپاهان در اين بازي حضور نخواهند داشت. بنابراين در مركز خط دفاع كرانچار انتخابي غير از احمدي نخواهد داشت كه در بازي‌هاي گذشته تركيب او و مدافع استراليايي سپاهان بسيار ناهماهنگ و شكننده بوده‌ است. كندي مدافعان، عدم هماهنگي آن‌ها، ضعف كلي خط دفاعي در بازي‌هاي اخير و خستگي كلي تيم از يك سو و از سويي ديگر وجود بازيكنان سرعتی و مهارت در ضدحملات شايد كرانچار را به سمت استراتژي ضدحمله ببرد.


http://u.goal.com/222200/222218hp2.jpg

2- به قول مورينيو «دستاوردها گوياي همه چيز هستند». سپاهان هم تا اين لحظه دستاوردي نداشته، از مسابقات آسيایي حذف شده و در ليگ هم شانس كمتري براي قهرماني دارد. پس جام‌حذفي مي‌تواند آن‌ها را از كابوس سال بدون جام خارج كند و قطعاً كرانچار دوست ندارد با اين سپاهان بدون جام بماند.

3- بازي در استاديوم آزادي يحيي را وادار مي‌كند تا بدون هيچ بهانه‌اي به يك بازي هجومي بيانديشد و كرانچار باتجربه يقيناً از اين مسئله غافل نيست و مترصد استفاده از موقعيت‌هاي به‌دست‌آمده است. مسئله بزرگ اين است كه كدام تيم و چگونه بازي را در دست خواهند گرفت؟ در طول بازي هر دو مربي با چالش‌هاي متفاوتي روبه‌رو خواهند شد و بايد ديد در اين لحظات پر از استرس كدام يك مي‌توانند موفق‌تر باشند؟ آيا در صورت جلو افتادن و يا عقب افتادن مي‌توانند با تصميمات صحيح خود بازي را هدايت كنند؟ آيا مي‌توانند از نيمكت‌شان درست استفاده كنند؟ به‌خصوص نگاه‌ها به گل‌محمدي خواهد بود که شايد در اين بازي بتواند بر تمام ترديدها غلبه كند. شايد در صورت نتيجه نگرفتن آينده خود را در پرسپوليس به خطر بياندازد، اما نمي‌توان كتمان كرد که با برد همه چيز بهتر پيش مي‌رود.

4- گل‌محمدي تا اينجا به‌عنوان يك مربي جوان كارنامه قابل قبولي داشته و ليكن تيم بزرگ نيازمند ولي بزرگ در ميدان‌هاي بزرگ است و اين ميدان بهترين فرصت براي سنجش توانايي‌ها خواهد بود. منتظر خواهيم ماند تا ببينيم كرانچي كه خود زماني سرمربي پرسپوليس بوده و انگيزه‌هاي شخصي فراواني دارد از ابتدا ابتكار عمل را در دست خواهد گرفت و يا منتظر اشتباه رقيب جوان خود خواهد نشست؟

5- كرانچار بهتر از هركس ديگر متوجه ضعف دفاعي خود هست. واقعيت اين است که سپاهان با اين دفاع عيار قهرماني ندارد. بايد ديد آيا کرانچار براي پوشش ضعف دفاعي خود و كم كردن حملات حريف دست به حمله خواهد زد؟ در اين صورت فضاي پشت مدافعين و كندي آن‌ها را چه خواهد كرد؟ آيا با دفاع چندلايه و فشرده (Com pact) سعي مي‌كند فضاها را كوچك و قابل كنترل كند؟ نقطه درگيري و خط آفسايد را در كجا در نظر خواهد گرفت؟ آيا با توجه به هافبك‌هاي باتكنيك خود مي‌رود كه مالكيت توپ را در اختيار بگيرد؟

تمام اين سوال‌ها بازي را جذاب‌تر مي‌كند. آيا بازي را به وقت اضافه و پنالتي هدايت خواهد كرد؟ با توجه به خستگي سپاهان و مقايسه دروازه‌بان‌ها پنالتي به نفع کدام تيم خواهد بود؟

به هر حال مي‌توان پيش‌بيني كرد گل‌محمدي اين‌گونه بازي كند:

http://fc-perspolis.com/ImageGen/ImageGen.ashx?image=/media/236779/F2F_2388_resize.jpg&text=www.fc-perspolis.com&fontsize=10&fontcolor=red&align=left&valign=bottom


1- ارتباط مدافعین را با امید ابراهیمی قطع کند، این باعث می‌شود هافبک‌های دیگر به عقب بیایند تا بتوانند با دریافت توپ از مدافعین بازی‌سازی کنند که همین باعث دور شدن آن‌ها از دروازه و ایجاد مشکل در ارسال پاس‌های خطرناک می‌شود؛ یعنی یک جنگ تن‌به‌تن در میانه میدان.

2- با یک بازی فیزیکی هم از خستگی آن‌ها بهره ببرد و هم از ناهماهنگی خط دفاع ‌‌نهایت استفاده را بکند. بدین ترتیب باید با پرس زودهنگام سعی کند توپ را در نیمه زمین حریف دریافت کند و با حملات سریع (Fast break Attack)  اجازه ندهد خط هافبک سپاهان به کمک مدافعین ناهماهنگش بیاید.

3- در کناره‌ها و در زمانی که سپاهان صاحب توپ و میدان است حتماً باید از دفاع دوبل استفاده کند تا شانس نفوذ خلعتبری و سوکای کمتر شود.

4- سرعت دادن به بازی و بالا بردن ضرباهنگ (tempo) با توجه به حضور تماشاچیان و خستگی سپاهان می‌تواند بازی را در اختیار پرسپولیس قرار دهد.

5- دو مدافع وسط و هافبک دفاعی پرسپولیس در تمامی لحظات و کل تیم باید مراقب ضدحملات سریع سپاهان باشند. بهتر است در‌‌ همان ابتدا اجازه ندهند تا این حملات شکل بگیرد، زیرا بازیکنان سپاهان در ضدحملات و عبور از مدافعین در شرایط «یک مقابل یک» بسیار توانا هستند.

6- تیمی که به گل اول برسد حاکم بر شرایط بازی خواهد بود اما برای رسیدن به گل نباید عجله کرد زیرا بازی حذفی است و حتی با کشیده شدن به وقت اضافه شرایط برای حریف دشوار‌تر خواهد شد.

7- سپاهان تیم باشخصیتی است و از بازیکنان باتجربه‌ای بهره می‌برد، پس هر لحظه باید مراقب واکنش‌های قوی آن‌ها بود.

 

این‌ها همه احتمالات یک بازی هستند. اما احتمالات فقط تا پیش از وقوع ارزش دارند و پس از واقعه تنها حقیقت پابرجا خواهد بود. جدال این دو تیم جدال دو سرمربی با شرایط متفاوت از دو سبک کاملاً متفاوت است، شاید مشورت با وینکو بگوویچ بتواند گل‌محمدی را بیشتر با سبک بازی کرانچار آشنا کند.


http://fc-perspolis.com/ImageGen/ImageGen.ashx?image=/media/234391/IMG_1565.jpg&text=www.fc-perspolis.com&fontsize=10&fontcolor=red&align=left&valign=bottom


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها