کد خبر: ۱۲۹۳۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۹     ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
رييس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي گفت: آزادي خرمشهر انعكاسي از تجلي وحدت ملي مردم ايران در برابر تجاوز صدام بود كه از سوي كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي مورد حمايت قرار مي‌گرفت.

به گزارش ايسنا امير دريابان علي شمخاني در همايش "خرمشهر را خدا آزاد كرد " با گراميداشت سوم خرداد و حماسه آزادي خرمشهر با تاكيد بر اين‌كه «بايد به واقعيت‌هاي جنگ اشاره كرد» اظهار كرد: وقتي كه جنگ با بزرگ‌نمايي، ‌كم‌نمايي يا زياد‌ه‌گويي يا كم‌گويي منعكس نشود و به شكل هنرمندانه منعكس شود و واقعيت‌هاي جنگ گفته شود اين امر مي‌تواند حتي عناصر غيرمخاطب جنگ را نيز تحت تاثير قرار دهد، ولي وقتي كه جنگ به صورت هنرمندانه و به شكل حقيقي خود بيان نشود مخاطب حقيقي خود را از دست مي‌دهد.

شمخاني با اشاره به تاريخ كوتاهي از خرمشهر و با بيان اين‌كه خرمشهر سه بار قبل از انقلاب و يك بار بعد از انقلاب اشغال شد، گفت: تنها زماني كه خرمشهر اشغال شد و ايران توانست آن را بدون اين‌كه هيچ‌ قسمتي از خاكش را از دست بدهد آزاد كند در اشغال چهارم و بعد از انقلاب بود.

وي گفت: در واقع يكي از اهداف اصلي ايجاد جنگ از سوي متجاوزان جلوگيري از نفوذ انقلاب اسلامي بود و در آن موقع مردم با درك درست از تهديد، ‌بسيج شدند و با تبعيت از رهبر انقلاب امام خميني(ره) در راستاي آزادي خرمشهر حركت كردند و خرمشهر با خون بچه‌هاي اين سرزمين آزاد شد.

شمخاني با اشاره به اهميت استراتژيك، ژئوپولتيك و تاريخي خرمشهر گفت: در واقع آزادي خرمشهر حماسه بزرگي بود كه توسط ملت ايران رقم زده شد و در واقع نقش ملت ايران در جنگ و آزادي خرمشهر بسيار موثر بود.

وي با بيان اين‌كه سرداران گمنام زيادي در جنگ و آزادي‌ خرمشهر نقش‌آفريني كردند، گفت: جنگ را فقط سرداران سرداري نكردند سرداران معروف امروز فقط سرداران واقعي جنگ نيستند سرداران زيادي هستند كه گمنام هستند و ما بايد ياد آن‌ها را گرامي بداريم.

وي با بيان اين‌كه در طول جنگ مردم از اقشار مختلف حضور داشتند و اين حضور باعث شد كه استعدادهاي فراواني در جنگ ظهور پيدا كند و با اشاره به اهميت دفاع مقدس گفت: مقدس كردن جنگ منجر به محدود كردن آن در كتابخانه‌ها مي‌شود جنگ را بايد از راه منطقي به نقد كشيد.

شمخاني با اشاره به ويژگي‌هاي عمليات فتح‌المبين و پس از آن بيت‌المقدس و آزادي خرمشهر گفت: خرمشهر 575 روز در اختيار عراقي‌ها و محصور در آب بود و در واقع آزاد‌سازي اين شهر كار سختي بود عراقي‌ها نيز براي خرمشهر اهميت زيادي قائل بودند و در واقع آن را بالش بصره مي‌دانستند و معتقد بودند كه اگر خرمشهر را از دست بدهند آرامش از بصره گرفته مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه در عمليات بيت‌المقدس عراقي‌ها نمي‌دانستند كه در واقع ما مي‌خواهيم عمليات را كي و چگونه صورت بدهيم، گفت: فاصله بين عمليات فتح‌المبين و عمليات بيت المقدس 30روز بود و ما با بيش از 150 گردان در اين عمليات حضور پيدا كرديم.

وي با بيان اين‌كه عمليات بيت‌المقدس و پيروزي صورت گرفته در آن ناشي از وحدت ملت ايران در برابر دشمن بود، گفت: دشمن حدس مي‌زد كه در كجا عمليات قرار است صورت بگيرد اما نمي‌دانست كه چگونه و كي انجام خواهد شد.

وزير اسبق دفاع با بيان اين‌كه عمليات بيت المقدس در چهار مرحله طرح‌ريزي شده بود، گفت: ما در مرحله اول با مشكلاتي روبرو بوديم و امام(ره) به بچه‌ها پيغام دادند كه مقاومت كنيد و اين سخنان امام باعث انگيزه هرچه بيشتر بچه‌ها شد و آن‌ها قدرت دفاعي دشمن را شكستند.

شمخاني بابيان اين‌كه به سبك شير و خطي محل عمليات مشخص نمي‌شد، گفت: عراق در عمليات بيت المقدس علي‌رغم اهميتي كه خرمشهر براي آن داشت مجبور شد كه 19 هزار اسير بدهد و در واقع عراق با چنگ و دندان و با تمام توانمندي‌ نظامي خود مايل نبود كه خرمشهر را از دست بدهد.

وي با بيان اين‌كه بعد از اين‌كه خرمشهر فتح شد و عمليات به پيروزي انجاميد هيچ گروه سياسي و هيچ كسي در ايران اعلام نكرد كه چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پيدا كرد، گفت: اين سوال كه چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پيدا كرد سوالي است كه بعد از خاتمه جنگ مطرح شد و امروز با هر جواني كه روبرو مي‌شويم آن جوان پيش از آن‌كه به چگونگي و آزادي خرمشهر اشاره كند اولين سوالي كه مطرح مي‌كند اين است كه چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پيدا كرد.

وي با بيان اين‌كه نقد جنگ به طور قطع مثبت است اما اين‌كه ما پيروزي خرمشهر را در چنبره اين سوال قرار دهيم غلط و خطاست، ادامه داد: جنگ امروز ما اين گونه نيست جنگ امروز ما بدون هيچ گونه تيراندازي و صداي توپخانه است ولي بسياري در آن شهيد مي‌شوند.

شمخاني با بيان اين‌كه آنچه كه باعث پيروزي ما در عمليات بيت‌المقدس شد وحدت ملي مردم بود، گفت: آنچه كه امروز در برابر تهديدات داخلي و خارجي با آن روبرو هستيم وحدت ملي است.

وي ادامه داد: از جمله درس‌هايي كه مي‌توانيم از فتح خرمشهر بگيريم اين است كه از قدرت پنهان خود قدرت آشكاري را برخلاف تصورات دشمن بسازيم و اين موضوع رخ داده و شدني است.

شمخاني با بيان اين‌كه آيا تضميني وجود داشت اگر ما در آن زمان (بعد از عمليات بيت المقدس) جنگ را متوقف مي‌كرديم عراق دوباره به ما حمله نمي‌كرد؟ ادامه داد: وقتي قطعنامه 1598 را پذيرفتيم عراق حمله كرد و در واقع پذيرش قطعنامه منجر به اتمام جنگ نشد. بعد از پذيرش قطعنامه از سوي ايران عراق به كمك منافقين به غرب ايران حمله كرد و در واقع عمليات مرصاد شكل گرفت و در جنگ مستقيمي كه صورت گرفت عراق مجبور به عقب‌نشيني شد و بعد از عمليات بيت‌المقدس نيز ضمانتي نبود كه عراق دوباره حمله نكند و هنوز قسمت‌هايي از خاك ايران در دست عراق بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه بعد از فتح خرمشهر جنگ بايد ادامه پيدا مي‌كرد، با ارائه ديدگاه‌هايش در اين زمينه گفت: از درخشان‌ترين صفحه‌هاي تاريخ ملت ايران دفاع مقدس بود.

شمخاني با اشاره به اهميت دفاع مقدس گفت: مقدس‌ بودن آن به معناي آسماني شدن و ملائك شدن آن نيست البته تاكيد مي‌كنم دفاع مقدس حماسه بود ولي نه آنقدر آسماني بود و نه آنقدر زميني. جنگ نه توبه نستوه است و نه اخراجي‌ها. واقعيت اين است آدم‌هايي كه در جنگ بودند زميني بودند؛ از اقشار مختلف و به نظر من بهترين راه ضربه زدن به جنگ اين است كه بگوييم كه تمام كساني كه در جنگ بودند ملائك‌الله بودند.

وي با بيان اين‌كه صدور قطعنامه 1598، پذيرش قطعنامه و خاتمه جنگ سه مرحله زماني متفاوت دارد به برخي از سخنان كه برخي مي‌زنند مبني بر اين‌كه چه كسي جام زهر را به امام (ره) نوشاند، اشاره كرد و گفت:‌ من فكر مي‌كنم براي اين‌كه يكديگر را حذف كنيم در واقع اين سخن را مطرح مي‌كنيم.

وي در بخش پاياني سخنان خود گفت: مثل كوه در دفاع از انقلاب، امام و رهبري ايستاده‌ام.

در اين مراسم سه كتاب در ارتباط با دفاع مقدس از جمله تاريخ دفاع مقدس در استان خوزستان، بررسي ابعاد حقوقي جنگ عراق عليه ايران و بررسي مباني نظري در روند سياسي و بين المللي دفاع مقدس كه از سوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي منتشر شده بود با حضور شمخاني، حجت‌الاسلام و المسلمين هاشم‌زاده هريسي عضو مجلس خبرگان رهبري، سردار احمد سوداگر رييس پژوهشكده‌ علوم و معارف دفاع مقدس و اسماعيلي مديركل بنياد شهيد تهران بزرگ رونمايي شد.

در اين مراسم اسماعيلي مديركل بنياد شهيد تهران بزرگ نيز به سخنراني كوتاهي پرداخت. همچنين پيام جاسبي، رييس دانشگاه آزاد به اين همايش نيز قرائت شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها