کد خبر: ۱۲۷۹۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
وزارت خارجه سوریه در واکنش به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای خرید نفت از مخالفان سوری این تصمیم را اقدامی خصمانه علیه سوریه توصیف کرد.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در واکنش به تصمیم وزیران خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر خرید نفت از مناطق شمال سوریه و مخالفان این کشور با ارسال دو نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: این تصمیم اتحادیه اروپا و موافقت کشورهای عضو این اتحادیه با انجام معاملات با مخالفان و خرید مشتقات نفتی از ائتلاف ملی مخالفان اقدامی خصمانه است.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست‌شان در لوکزامبورگ تصمیم گرفتند نفت و مشتقات نفتی مناطق تحت سلطه مخالفان سوریه را از آنها خریداری کرده و در مقابل تجهیزات اساسی و تکنولوژی‌های مربوط به صنعت نفت و گاز را به سوریه وارد کنند.

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد: هدف از این اقدام کمک به قدرتمندتر شدن مخالفان و حمایت از آنها برای براندازی نظام سوریه است.

وزارت خارجه سوریه در دو نامه خود آورده است: این اقدام بی‌سابقه در حقیقت با قوانین بین‌المللی و اصول و منشور سازمان ملل تناقض دارد. اقدام وزیران خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ 22 آوریل 2013 در حقیقت تصمیمی است که بر اساس آن کشورهای عضو این اتحادیه قادر خواهند بود معاملات نفتی با مخالفان داشته و به بهانه کمک به ساکنان غیرنظامی و حمایت از مخالفان در سوریه و صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کنند.

این وزارتخانه اعلام کرد: اتحادیه اروپا با صدور این مجوز برای کشورهای عضو در حقیقت تعامل محدودی با گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان که نماینده هیچ یک از مردم سوریه نیست، آغاز می‌کند.

وزارت خارجه سوریه در ادامه دو نامه‌اش عنوان داشت: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا به طرح‌های سیاسی و اقتصادی خود که اقتصاد ملی و زندگی روزمره شهروندان سوری را هدف قرار داده ادامه می‌دهد و به تحریم‌های اقتصادی یک جانبه که در نشست‌های اخیرش آنها را اعمال کرده بود اکتفا نکرده بلکه گام جدیدی برداشته که با قوانین بین‌المللی و اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها که در ماده دوم منشور سازمان ملل به آن اشاره شده و نیز با اصل تمامیت ارضی و حق ملت‌ها در انتخاب نظام سیاسی و اقتصادی‌شان بدون دخالت کشورهای خارجی تناقض دارد.

دولت سوریه همچنین اعلام کرد: تصمیم جدید اتحادیه اروپا با ابلاغیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1962 مبنی بر حاکمیت تمام بر ثروت‌های طبیعی و اینکه هر کشوری حق کامل دخل و تصرف در ثروت‌های خود و درآمدهای طبیعی‌اش را دارد در تناقض تمام است.

اتحادیه اروپا پیشتر 16 دور تحریم اقتصادی و دیپلماتیک علیه مسئولان، سرمایه‌گذاران، بخش‌های نفتی و موسسات دولتی و خصوصی سوریه اعمال کرده بود که این تحریم‌ها از سوی دولت سوریه محکوم و از آنها به عنوان اقدامی یک جانبه که در وهله اول ملت سوریه را هدف قرار داده، یاد شده بود.

وزارت خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: اقدام اخیر اتحادیه اروپا برای انجام معاملات نفتی با مخالفان با ابلاغیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1981 مبنی بر ممنوعیت دخالت کشورها در امور داخلی کشورهای دیگر و نیز ممنوعیت اقدام مستقیم یا غیرمستقیم برای تقویت یا حمایت فعالیت‌های شورشیان در داخل این کشور به هر بهانه‌ای که باشد یا اتخاذ تدابیری که وحدت این کشورها را هدف قرار داده و به نظام سیاسی آنها ضربه بزند نیز در تناقض است.

دولت سوریه در ادامه تصمیم اخیر اتحادیه اروپا را با اصول قوانین بین‌المللی مربوط به روابط دوستانه و همکاری میان کشورهایی که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1970 آنها را به رسمیت شناخته در تضاد کامل است.

مقامات سوریه مکررا کشورهای غربی و عربی را به حمایت از گروهک‌های تروریستی با هدف بر هم زدن ثبات و آرامش در سوریه متهم می‌کنند.

این در حالی است که برخی از کشورهای حامی مخالفان سوریه مدعی‌اند که از مخالفان مردم سوریه حمایت می‌کنند.

وزارت خارجه سوریه در واکنش به تصمیم اخیر مخالفان اعلام کرد: مشخص است تحریم‌هایی که از طرف اتحادیه اروپا از آغاز درگیری‌ها تاکنون علیه سوریه اعمال شده غیرقانونی است و هیچ نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات ملت سوریه به خاطر حملات گروه‌های تروریستی مسلح و تخریب زیرساخت‌های اصلی و ضربه زدن به اقتصاد ملی به دنبال نداشته است.

دولت سوریه تاکید کرد: اتحادیه اروپا یا هیچ گروه و کشور دیگری حق ندارد اقداماتی را اتخاذ کند که به حقوق سوریه در حاکمیت بر منابع و ثروت‌های ملی‌اش تعدی کند و کشورهای اتحادیه اروپا از این حد خود پیشروی کرده و به خود اجازه دادند که در خصوص منابع نفتی سوریه به نفع گروهی که ادعا می‌شود نماینده ملت سوریه هستند سرمایه‌گذاری کنند گروهی که نه تنها نماینده مردم نیستند بلکه نماینده کشورهای خارجی بوده و منافع‌شان نیز مرتبط به خارج از سوریه است.

وزارت خارجه سوریه در ادامه افزود: تصمیم اتحادیه اروپا در حقیقت اقدامی غیرقانونی بوده و بر اساس تعریف‌هایی که از دشمنی در قطعنامه 3314 مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1974 صادر شده این اقدام اقدامی خصمانه و دشمنی علیه سوریه است و در حقیقت مشارکت در سرقت ثروت‌های ملی سوریه که حق مردم سوریه است، به شمار می‌رود.

وزارت خارجه سوریه عنوان داشت: بر این اساس دولت سوریه که بر حق طبیعی‌اش در اتخاذ اقدامات ضروری برای حفظ حاکمیت خود بر منابع طبیعی پافشاری می‌کند از شورای امنیت می‌خواهد که اقداماتی را جهت ممانعت از این تصمیم غیرقانونی و متناقض با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و نیز تعهدات کشورها در عدم حمایت از گروه‌های تروریستی اتخاذ کند چرا که این تصمیم اتحادیه اروپا در حقیقت حمایت گروه‌های مسلح مرتبط با جبهه النصره به عنوان یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه را هدف قرار داده است.

وزارت خارجه سوریه تاکنون در مناسبت‌های مختلف چندین نامه به شورای امنیت و سازمان ملل ارسال کرده و در آن ضمن شرح آخرین تحولات سوریه دخالت کشورها در امور داخلی سوریه را محکوم کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها