کد خبر: ۱۲۷۸۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
نخست وزیر اتیوپی با اشاره به عدم پیشرفت امنیت در سومالی در سایه جنگ با گروه الشباب اعلام کرد که این کشور به زودی نیروهای خود را از سومالی خارج خواهد کرد.

به گزارش 598، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایلا ماریام دسالگن، نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد که این کشور به زودی نیروهای خود را از سومالی خارج خواهد کرد.

اتیوپی بین سال‌های 2006 تا 2009 نیز در سومالی حضور داشت اما در جنگ با گروه‌های شورشی به خصوص الشباب ناموفق بود و با این وجود بار دیگر به خواست دولت سومالی در سال 2011 به این کشور واقع در شاخ آفریقا نیرو فرستاد تا در کنار نیروهای کنیایی و نیروهای اتحادیه آفریقا با شورشیان مقابله کنند.

در آن زمان اتیوپی وعده داد که تا زمانی که دولت سومالی قانون اساسی جدید را تدوین و تصویب کند و بتواند ارتش قدرتمند برای مقابله با شورشیان تشکیل دهد در سومالی می‌ماند.

اما نیروهای اتیوپیایی ماه گذشته به طور غیرمنتظره شروع به عقب نشینی از  هدور مرکز استان بکول در نزدیکی مرز اتیوپی کردند و این امر منجر شد که نیروهای الشباب بار دیگر کنترل این شهر را به دست بگیرند.

دسالگن که ماه سپتامبر قدرت را از ملس زناوی نخست وزیر فقید این کشور به دست گرفت از اعلام خروج کامل نیروهای اتیوپیایی از سومالی خودداری و درخصوص روند پیشرفت در سومالی ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: طی یک سال گذشته دولت سومالی و نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا بارها به ما تاکید کردند که نیروهایی آفریقایی را جایگزین نیروهای اتیوپیایی می کنند اما به وعده خود عمل نکردند بنابراین ما عقب نشینی می‌کنیم.

دسالگن به پارلمان اتیوپی نیز اعلام کرد: موضوع اساسی اکنون سرعت بخشیدن به عقب نشینی کامل از سومالی به سوی مرزهایمان است این چیزی است که ما اجرا می‌کنیم.

وی افزود: آدیس آبابا مخارج و هزینه‌های حضور نیروهای نظامی خود در سومالی را از خزانه خود پرداخت می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها