کد خبر: ۱۲۶۴۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به انفجارهای شهر بوستون آمریکا اظهار داشت: تروریسم آفتی است که آمریکایی‌ها بوجود آورده‌اند و سعی در کنترل آن دارند اما متاسفانه این پدیده شوم قابل کنترل نیست و بار دیگر دامان خود آمریکا را گرفت.

«دکتر سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، با اشاره به حوادث تروریستی در شهر بوستون آمریکا اظهار داشت: آمریکا سعی می‌کند به نحوی کشورها را از پدیده تروریسم بترساند، این در حالی است که از طریق برنامه‌های تروریستی با مخالفانش مقابله می‌کند.

ظهوری حسینی با انتقاد از برخورد چندگانه امریکا با گروه‌های القاعده و طالبان به موضوع بن لادن اشاره کرد و افزود: بن لادن تا زمانی که از آمریکا تبعیت می‌کرد و مسائل 11 سپتامبر به وجود نیامده بود، کاملا تحت کنترل آمریکا بود اما زمانی که خواست از تحت حاکمیت آمریکا خارج شود و بصورت مستقل در افغانستان و پاکستان برنامه‌های خود را انجام دهد، آمریکایی‌ها نیز در صدد از بین بردن آن برآمدند و به نحوی تاریخ مصرف بن لادن به پایان رسید.

وی خاطر نشان کرد: هیلاری کلینتون در سال 2011 با ارائه گزارشی در کنگره امریکا اعتراف کرد که این کشور گذشته مشترکی با القاعده دارد و حتی 20 سال قبل آن را بوجود آورده است.

مقامات امریکا در واقع اکنون فکر می‌کنند که این گروه‌ها قابل مهار نیستند. حرف شنوی آنها غیر ممکن شده و از مهار این قضیه عاجز مانده‌اند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر با بیان اینکه انفجارهای بوستون یک بحث ساده امنیتی نیست و جریانی بسیارعمیق و گسترده محسوب می‌شود، تاکید کرد: نمی‌توان به روشنی اظهار داشت که چه جریاناتی در این انفجارها دست دارند. بسیاری بخاطر منافع‌شان حداقل در مراحل اولیه خود را از این اتهام دور نگه می‌دارند اما این مهم است که انفجارهای بوستون دستکم 150 کشته و زخمی برجای گذاشته و موجی از وحشت سراسر آمریکا و اروپا را فرا گرفته است.

ظهوری حسینی افزود: القاعده و طالبان دست داشتن در این انفجارها را رد کرده‌اند، این در حالی است که آنان خود را مخالف آمریکا می‌دانند. از سوی دیگر این اتفاق‌ها در روز «وطن پرستی» در این کشور رخ داده و وطن‌پرستان ناسیونالیست در معرض اتهام قرار دارند. همچنین تعدادی از نیروهای القاعده و طالبان که پس از کشته شدن بن لادن سرکش شده و از آمریکا تبعیت نمی‌کنند نیز ممکن است در این انفجارها دخالت داشته باشند.

وی در رابطه با احتمال طراحی پیچیده انفجارهای بوستون در سوی گروه‌هایی خاص اظهار داشت: پس از حوادث 11 سپتامبر آمریکا بجای اینکه بدنبال تروریست‌ها در داخل این کشور یا بعضی کشورهای منطقه باشد؛ بصورت مستقیم به دخالت در افغانستان و عراق پرداخت.

اشغال این دو کشور توسط آمریکا توانست دست آنان را باز نگه دارد، اکنون نیز این مسئله دوباره مطرح است که با تدابیر شدید امنیتی در داخل آمریکا و به بهانه امنیتی ساختن و تامین امنیت در کشورشان بازهم حمله گسترده‌ای را در مناطق آسیایی انجام دهند و حداقل این است که حضور دراز مدت خود را در آسیای مرکزی و خاورمیانه تثبیت نمایند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در پایان، انفجارهای بوستون را در برنامه مبارزه با تروریسم امریکا در افغانستان تاثیرگذار دانست و گفت: آمریکا با خروج از افغانستان در واقع حاکمیت خود را در منطقه از دست می‌دهد، حتی با وجود اینکه تعدادی از نیروهای‌شان باقی می‌مانند. همچنین خروج نیروهای نظامی از افغانستان و انتقال امکانات نظامی هزینه بسیار گزافی را برای امریکا دارد. از طرفی امضای قرارداد امنیتی که تقریبا یک ماه به امضای مقامات دو کشور باقی است، چالش بسیار بزرگی برای آمریکایی‌ها بوجود آورده و سعی دارند با دستاویزهای مختلف این پیمان را به نتیجه مطلوب خودشان برسانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها