کد خبر: ۱۲۴۵۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۲ فروردين ۱۳۹۲
فشارخون به عنوان قاتل چراغ خاموش تلقی می‌شود و علائم آن در بدن طوری پیش می‌رود تا منجر به سکته قلبی، نارسایی کلیه و سکته مغزی شود.
به گزارش 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ فشار خون به عنوان قاتل چراغ خاموش تلقی می شود و علائم آن در بدن طوری پیش می رود تا منجر به سکته قلبی، نارسایی کلیه و سکته مغزی شود.

 

کارشناسان علمی در پاسخ به اینکه فشار خون یعنی چه و چه حالاتی در بدن به وجود می آورد، می گویند که در علم پزشکی امروز هنوز جواب این سوال معلوم نیست؛ این در حالی است که می دانیم در سیستم گردش خون، قلب که نقش محرک و موتور را ایفا می کند خون را به گردش در می آورد تا همراه با گردش خون، اکسیژن و تک تک مواد غذایی را به اعضای بدن برساند.

 

فشار خون تابع شرایطی است که انسان دارد؛ اگر فشار خون کسی که بدون دغدغه و فشار روحی و بدون فعالیت جسمانی حداقل پنج دقیقه تا یک ربع استراحت کرده، اندازه گیری کنیم، چنانچه 12 روی 8 یا پایین‌تر باشد، فشار خون مطلوب دارد، در مقابل اگر فردی فعالیت ورزشی کند یا به هر شکلی بازی‌های گروهی که بیشتر به منزله ایجاد نشاط درونی است، انجام دهد، باید فشار خونش در حین بازی 14 روی 8 یا 9 باشد، در این صورت افزایش فشار خون یک امر فیزیولوژیک و طبیعی است؛ البته زمانی که این فعالیت ورزشی متوقف می شود و فرد به مرحله استراحت می رود، باید فشارش به 12 برگردد.

 

در این خصوص محمدعلی بابایی، فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو» در شیراز، گفت: متاسفانه فشار خون در بیشتر موارد به عنوان یک بیماری بدون علائم عوارض خود را پیش می برد و تنها در نقطه بروز عوارض است که ما متوجه فشار خون می شویم.

 

وی افزود: فشار خون یک معضل شایع اجتماع است و در برخی از جوامع بشری حدود 20 درصد و در برخی از جوامع نزدیک به 30 درصد فشار خون بالا دارند.

 

این پزشک متخصص ادامه داد: فشارخون مطلوب 12 روی 8 است؛ فشار خون باید با دو رقم خوانده شود، یک رقم اول زمانی که انقباض عضله قلب است و زمان پمپ کردن خون است که فشار خون ماکزیمم تلقی می شود و عدد دوم نیز زمانی است که قلب در استراحت است و پمپ نمی کند و خون جمع می کند و برای پمپاژ بعدی آماده می شود، این فشار خون حداقل است؛ در حالی که بیشتر مردم از فشار خون غافل هستند.

 

بابایی با بیان اینکه این روزها ثابت شده که در بیشتر موارد مردم از فشار خون خود غافل هستند، خاطرنشان کرد: در مبحث قلب و عروق، هیچ بیماری قلبی نداریم که بعد از تشخیص نتوانیم درمان کنیم و همه مشکلات ما پزشکان قلب و عروق مربوط به مراجعه دیر بیماران است.

 

وی با بیان اینکه فشار خون یک پدیده ارثی به شمار می آید، افزود:  برخی مردم به دلیل ترسی که در رابطه با موضوع فشار خون دارند دیر مراجعه می کنند که متاسفانه در پی آن تمام عوارض قلبی و عروقی نیز پیش می آید.

 

این فوق تخصص قلب و عروق تاکید کرد: از مردم درخواست داریم که بموقع به مراکز درمانی مراجعه کرده و نسبت به تست در زمینه فشار خون اقدام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
هالو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
پر فشاری خون ! پرفسور
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
واقعا توهم عجب نخبه ای هستی ها!!!!!!
مرتضي ام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
همه چيز درباره فشار خون:
http://85ohm.ir/thread4597.html
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها