کد خبر: ۱۲۳۹۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
وقتی که تحریم های غرب جواب نمی دهد:
آمریکا دستگاه های نسل جدید لیزری الکترون آزاد را به کار می گیرد. این فناوری نوین که هزینه ای در حدود 32 میلیون دلار از بودجه نظامی امریکا را به خود اختصاص داده است، بر کشتی های مخصوص حمل و نقل و وسایط نقلیه آبی-خاکی نصب می شود و به اعتراف نیویورک تایمز انگیزه ابداع آن، مواجهه با قایق های تندروی ایران در خلیج فارس است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، امریکا دستگاه های نسل جدید لیزری الکترون آزاد را به کار می گیرد. این فناوری نوین که هزینه ای در حدود 32 میلیون دلار از بودجه نظامی امریکا را به خود اختصاص داده است، بر کشتی های مخصوص حمل و نقل و وسایط نقلیه آبی-خاکی نصب می شود و به اعتراف نیویورک تایمز انگیزه ابداع آن، مواجهه با قایق های تندروی ایران در خلیج فارس است.

بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی امریکا، این فناوری تا سال آینده عملیاتی نخواهد شد اما علت رونمایی از آن، هشدار به ایران بوده است تا اگر مذاکرات هسته ای و همچنین تحریم های اقتصادی بی اثر ماندند و کار به گزینه نظامی کشیده شد، برگ برنده در دستان دولت مستکبر امریکا باشد.

طبق ادعای این خبرگزاری ایالات متحده در هشداری ضمنی، به ایران اعلام کرده است که در ماه های آینده مراقب تحرکات خود درخلیج فارس باشد.



البته این فناوری محدودیت های زیادی دارد که نقاط ضعف فراوانی را برای آن لحاظ می کند. امواج و پالس های پرانرژی این تکنولوژی در دود، غبار، بخار آب و خاک قدرت خود را از دست می دهند و عملا از کار می افتند. همچنین این ابزار جدید قابل نصب روی جت های فوق سریع نخواهد بود.

همچنین خبرگزاری فارس در این خصوص نوشت: نیروی دریایی آمریکا مدعی شده است که دلیل استقرار چنین سامانه‌ای در خلیج فارس این است که این منطقه جزء قوی‌ترین محیط‌های موجود برای آزمایش است اما در اصل هدف آمریکا القای این پیام به ایران است: ایران بنا بر گزارش‌ها، به شدت در بخش ناوگان فناوری پایین و ارزان سرمایه‌گذاری می‌کند اما هواپیماهای بدون سرنشین چند بعدی و قایق‌های سرعتی، حمل و نقل در تنگه هرمز را تهدید می‌کند و چنین لیزری می‌تواند این هواپیماها و قایق‌ها را ناکارآمد کند.

دریادار «جاناتان گرینرت» رئیس عملیات نیروی دریایی اعلام کرد که «LaWS» با بخش کوچکی از هزینه سلاح‌های دیگر، می‌تواند هدف‌های مورد نظر را پاکسازی کند.

وی افزود که این لیزر حدود 1 دلار از ارزش برق را برای تخریب یک هواپیمای بدون سرنشین به کار می‌گیرد و این در حالی است که هزینه یک موشک رهگیر حدود 1.5 میلیون دلار است.

با اینحال، گرینرت ادامه داد که این لیزر حداقل تا یک دهه دیگر، قادر به هدف گیری اهداف بزرگتر چون هواپیما نیست و معایبی دارد و آزمایشات نشان می‌دهد که شرایط جوی نامناسب چون بارندگی و همچنین ابرها می‌تواند اشعه‌های نور را از یکدیگر جدا کند و وجود دود، شن و غبار نیز می‌تواند بر عملکرد این سامانه تأثیر بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سردار سابق
MALAYSIA
۱۲:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
۶۳
۱۲۴
کارمون تمومه حاجی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
کار تو شاید.
اما از دید استراتژیک باز کردن پهنه نبرد یک اقدام غیر متقارنه.
اقدام عیر متقارن برای کشور های بزرگ مشکل سازه.
مثلا میگم:
1- استقرار این سامانه روی اولین کشتی غیر نظامی عملا این اجازه رو به ایران میده که برای حفظ امنیت دریاییش از ورود و خروج تمام کشتیها جلوگیری کنه.
این چیزی هست که ما اصلا بدمون نمیاد ازش.
لیبیک یا خامنه ای
UNITED STATES
۱۸:۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
۱۲۱
۱۵
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
امام خمینی (ره)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
۰
۳
ايران هم آنتي ليزر ساخته
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
۰
۳
قبل از اینکه امریکایها بتوانند از این صلاح در میدان نبرد واقعی استفاده بکنند فرزندان نخبه بسیجی مخلص این مرز و بوم یک پله بالا تر از ان را میسازند تا چشم هرانکس که نمی تواند ببیند کور شود انشا الله
پاسخ
110
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
امام علی ع میگه ارزش ملت ها به میزان دانایی و خرد ان هاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
۲
۲
بچه ها این سامانه از یک جهت به نفع ماست.
اونم این که به ما اجازه قانونی بستن دهانه و بازرسی فنی تمام کشتیها رو میده.
خب این کار زمان رفت و آمد کشتی ها رو خواهد گرفت و عملا برای ما ایجاد قدرت استراتژیک می کنه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها