به گزارش 598، سیدمجتبی شفیعی در گفتگو با
مهر درباره
راهکارهای دولت به منظور مقابله با قاچاق سوخت و مدیریت مصرف گازوئیل به
ویژه در ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: در حال حاضر سناریوهای مختلف قیمتی و
غیر قیمتی برای مقابله با قاچاق سوخت در دستور کار قرار دارد.
رئیس
ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه در کنار اعمال سیاستهای
قیمتی باید اهرم های نظارتی و بازرسی هم برای مقابله با قاچاق گازوئیل
مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: هم اکنون مجموعه ای از پیشنهادها در حال
بررسی است.
این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال مهر که افزایش قیمت
گازوئیل به ویژه در مبادی مرزی تا چد حدی جدی است؟ اظهار داشت: در شرایط
فعلی پیشنهادهای افزایش احتمالی قیمت گازوئیل در ستاد مدیریت حمل و نقل و
سوخت، ستاد هدفمندی یارانه ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال
بررسی کارشناسی است.
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در کنار
بستههای قیمتی تاکنون راهکارهای مکانیزه همچون پایش و رصد مصرف گازوئیل
متناسب با پیمایش خودروها در حال اجرا است، تبیین کرد: به زودی کلیات جدیدی
برای مدیریت مصرف گازوئیل به ویژه در مبادی مرزی توسط ستاد مقابله با
قاچاق کالا و ارز و با مشارکت ستاد سوخت تدوین و اعلام می شود.
شفیعی
همچنین در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین و یا تغییر در سهمیه سوخت
خودروهای سواری، یادآور شد: فعلا بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین و یا
تغییر سهمیههای سوخت خودروها مطرح نشده است.
وی در پایان خاطرنشان
کرد: هر گونه تغییر در قیمت و یا سهمیه بنزین به طور گسترده توسط ستاد
مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اطلاع رسانی خواهد شد.
خبرگزاری مهر
شنبه ۱۷ فروردین ماه با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود:همزمان با افزایش
چشمگیری قاچاق فرآوردههای نفتی از ایران، حاشیه بالای قاچاق سوخت در حالی
که قاچاق مواد مخدر را به حالت نیمه تعطیل درآورده که مجلس و دولت برای
افزایش قیمت گازوئیل در مرزها به توافقهای اولیه دست یافتهاند.
پس
از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه ها گازوئیل در داخل کشور به
صورت دو نرخی ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان به ناوگان حمل و نقل، صنایع و نیروگاه ها
تحویل داده می شود.
به عبارت دیگر، هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل
در ایران در مقایسه با بازار فوب خلیج فارس حدود ۱۶ سنت است اما در کشوری
همچون پاکستان قیمت هر لیتر گازوئیل حدود یک دلار و ۶ سنت تحویل مصرف
کنندگان می شود.
مسئولان دولتی هم با اشاره به ارزانی قیمت گازوئیل
در داخل کشور، معتقدند: بهای یک لیتر گازوئیل در ایران کمتر از لیتر آب
معدنی است و بر ضرورت افزایش قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تاکید می
کنند.
بر این اساس با توجه به مذاکرات دولت و مجلس و حتی اعزام برخی
از نمایندگان خانه ملت به شهرهای مرزی ایران و پاکستان، احتمال افزایش
قیمت گازوئیل در سالجاری به ویژه در مبادی مرزی وجود دارد.
از این
رو با توجه به روند رو به رشد قاچاق گازوئیل افزایش قیمت این فرآورده
پرطرفدار نفتی بیش از سایر حاملهای انرژی محتمل به نظر میرسد و در این
بین دولت و برخی از کمیسیون تخصصی مجلس به یک اتفاق نظر دست یافته اند.
مصطفی
کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم پیشتر با تاکید بر
اینکه اگر فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها آغاز نشود در سال ۹۲ شاهد جهش
مصرف بنزین و گازوئیل در کشور خواهیم بود از رشد ۶ تا ۷ میلیون لیتری مصرف
روزانه گازوئیل در سالجاری خبر داده است.