کد خبر: ۱۲۳۱۷۲
زمان انتشار: ۱۸:۳۸     ۱۷ فروردين ۱۳۹۲
ایسنا: محسن تنابنده پس از به پایان رسیدن پخش سری دوم «پایتخت»، در گفت‌وگویی حاضر شد و از سختی‌های که در حین ساخت این سریال متحمل شده بود، گفت.

تنابنده که از شنیدن خبر ساخت سری سوم «پایتخت» متعجب شده بود، نسبت به تحقق این مساله ابراز بی‌اطلاعی کرد. نویسنده «پایتخت» تاکید کرد که سریالی که او نوشته نجیب بوده و اینکه مردم پایتختی‌ها را مَحرَم خود دانستند.

او که به عنوان بازیگر، بازیگردان و نویسنده در سری اول و دوم سریال «پایتخت» همکاری داشت، درباره‌ی عملکرد موفق سری دوم سریال «پایتخت» به خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا اینگونه توضیح داد: طبق فرمولی که همیشه همه‌ی دوستان بر این باورند که سری دوم سریال‌ها معمولا خوب از آب درنمی‌آید، در زمینه «پایتخت» هم همه فکر می‌کردند که سری دوم آن نخواهد گرفت. اما اعتقاد من بر این است که هر قصه‌ای زمانی که قرار است سری دوم‌اش ساخته شود، یکسری محسنات دارد و در مقابل یک ضررهای هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: یکی از ضررهای ساخت سری دوم مجموعه‌های تلویزیونی این است که در سری اول تمامی اتفاقات ناب و نو است اما در سری دوم ما دیگر آن تازگی را نداریم. در مقابل حسن ساخت سری دوم مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند این باشد که یکسری شخصیت‌های طراحی شده که می‌شود با استناد به جذابیت‌های که داشته‌اند آنها را تقویت کرد و کارهای جدیدی را ارائه داد. در زمینه چنین کاری اولین اقدامی که من برای پایتخت 2 انجام دادم این بود که استیل قصه‌نویسی را تغییر دادم و فکر می‌کنم همین امر موجب موفقیت آن شد.

نویسنده و بازیگر نقش نقی در سریال پایتخت در ادامه‌ی گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، درباره قصه‌ی سری دوم «پایتخت» توضیح داد: ما در سری اول «پایتخت» شاهد یک قصه با چالش بیشتر بودیم در حالی که در سری دوم این مجموعه ما یک بیس کلی قصه داشتیم و در هر قسمت یک ماجرای متفاوتی را روایت می‌کردیم که فکر می‌کنم این اتفاق به قصه تنوع می‌دهد و منجر می‌شود به طور مسلسل‌وار وارد قصه نشویم. در این جا می‌توان یکی از دیگر محسنات «پایتخت 2» را قصه‌های متفاوت آن دانست چرا که در سری دوم اگر چند قسمت دنبال نمی‌شد مخاطب سردرگم نمی‌شد چرا که قصه‌ها نو می‌شد، اما در سری اول «پایتخت» اگر تنها یک قسمت از مجموعه دنبال نمی‌شد یک حلقه مفقوده به وجود می‌آمد.

تنابنده در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه پایان سریال و ازدواج نکردن ارسطو، نشان از ادامه داشتن ماجرا بود؛ آیا برای سری سوم فکری کرده‌اید؟ اینگونه پاسخ داد: قصه ارسطو یک قصه جانبی است و اصلی نیست. من به عنوان نویسنده در طراحی شخصیت‌ها در قصه تنها به این موضوع فکر می‌کردم که بتوانیم کاراکترها را به شکلی مطرح کنیم که طیف‌های مختلفی همچون افراد مجرد، زن و شوهری که بچه دارند و یا سالمند را دربربگیرد؛ بنابراین سعی کردیم تمامی این تیپ شخصیت‌ها را همچنان حفظ کنیم تا در قصه به ما کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ فکری برای ساخت سری سوم سریال «پایتخت» نکرده‌ایم، گفت: در رابطه با سری سوم این مجموعه، ابتدا باید به نتیجه برسیم، کمی از التهابات و داغ بودن خبرها دور شویم و در نهایت به طور معقول و منطقی فکرهایمان را روی هم جمع کنیم تا از ایرادات کارمان باخبر شویم و ببنیم که آیا منطقی است که سری سوم ساخته شود یا خیر. بنابراین همین جا باید بگویم ساخت سری سوم پایتخت فعلا واقعیت ندارد البته منظور من این نیست که قصد داریم سری سوم را بسازیم یا نسازیم اما پیش از آن باید توان در بازیگران و سایر عوامل را بسنجیم چرا که نگه‌ داشتن گروه در میدان، کار خیلی دشواری است و مهم‌تر از همه اینکه باید ببینیم آیا قصه برای ادامه داریم یا خیر.

نویسنده سریال «پایتخت» در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا نقش علیرضا خمسه به عنوان بابا پنجعلی قصه نسبت به سری اول پایتخت کم‌تر شده بود؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران شرایط کار شیرین کردن، بسیار دشوار است؛ به دلیل اینکه نه می‌توان با لهجه‌ها،‌ شهرستان‌ها و مشاغل شوخی کرد و نه آستانه‌ی تحمل‌ها بالاست؛ بنابراین هیچ حامی نداریم در حالی که خارج از مملکت راجع به بسیاری از مسائل می‌توانند صحبت کنند اما ما نه تنها همین مسائل را نداریم بلکه مسائل معمول و بدون عیب را هم نداریم به همین خاطر شخصیت بابا پنجعلی از نظر بسیاری‌ها مورد نقد قرار گرفت که شخص سالمند نباید تا این حد طنز باشد، بنابراین این اتفاقات، محدودیت‌هایی است که برایمان قائل می‌شوند.

وی اضافه کرد: قطع به یقین آقای خمسه استعدادهای و توانایی‌هایش در سریال «پایتخت» چندین برابر آن چیزی است که مقابل دوربین می‌رود و در این شکی نیست.

*** «پایتخت» نجیب بود

نویسنده سریال پایتخت(1) و (2) در ادامه گفت‌وگوی خود درباره‌ی طبیعی بودن فضاهای حاکم در مجموعه و شوخی‌های میان شخصیت‌ها، اینگونه گفت: در رابطه با این موضوع باید بگویم که برای من و آقای مقدم و همچنین کل تیم «پایتخت»، نجابت گروه خیلی مهم بود که در گروه پایتخت این نجیب بودن دیده شد و فکر می‌کنم راز موفقیت این سریال در سری اول و دوم همین نجابت بوده که افراد قصه این قابلیت را داشته باشند که از قاب تلویزیون بیرون بیایند و به نوعی محرم مردم شوند و در کنار سفرهایشان بنشینند. این احساس آنقدر باور پذیر شد که گروه زانو به زانوی مردم نشستند و مردم هم آنها را مَحرَم خود دانستند و موجب شد تا پایتختی‌ها را دوست داشته باشند به همین خاطر است که در نهایت ترکیب خوبی از بازیگران از آب درآمد.

بازیگر نقش نقی همچنین درباره تکیه‌کلام‌های به کار برده شده در سریال جدید «پایتخت» و استقبال مردم از آنها، اظهار کرد: این درست است که من در این مجموعه علاوه بر نویسندگی و بازیگری به عنوان بازیگردان فعالیت دارم اما باور کنید دیگر اعضای «پایتخت» هم مرا بازیگردانی می‌کنند و در واقع این کار جمعی است که موجب موفقیت گروه شده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تکیه کلام‌ها به ویژه تکیه کلام ارسطو، مربوط به خود آقای احمد مهران‌فر می‌شود که در تمرین‌ها تکیه کلام‌هایی پیدا می‌کرد که تمام ما به طور جمعی راجع به آن تکیه کلام‌ها تصمیم گیری می‌کردیم و در نهایت آنها را در قصه وارد می‌کردیم اما مهمتر از هرچیز دیگر در به کار بردن تکیه کلام‌ها رعایت ادب و احترام به تماشاگر است. همانطور که در جریان هستید در سریال پایتخت به هیچ عنوان نمی‌توانید هیچ بی‌تربیتی در قصه پیدا کنید و تمام این اتفاقات کار خیلی سخت است چرا که باید محترمانه با مردم رفتار کنیم.

*** ساخت «پایتخت 2 » خیلی مرارت داشت

تنابنده با اشاره به سختی‌های کار در پروژه پایتخت(2) یادآور شد: موفقیت پایتخت (2) یک کار جمعی است که گروه شبانه روز زحمات بسیار زیادی کشیده‌اند و کار در شرایط بسیار سختی گرفته شد یکی از سختی‌های کار این است که ما در اوج سرما به منطقه شیرگاه رفتیم و به خاطر همین 20 روز تمام شخصا مشکل ریه پیدا کردم و چند روزی در بیمارستان بستری شدم. به همین خاطر ساخت «پایتخت 2 » خیلی مرارت داشت اما منتی نیست چرا که مردم ارزش این همه سختی کشیدن را دارند.

وی ادامه داد: در سری دوم سریال «پایتخت» برغم اینکه بینندگان فکر می‌کنند از سری اول بیشتر هزینه برده است، هزینه‌های زیادی صرف پروژه نشد؛ اما در این جا باید بگویم هزینه انسانی بالایی صرف «پایتخت 2» شد و سختی زیادی را متحمل شدیم؛ به عنوان مثال حتی برای افتادن یک موبایل در آب باید یک نفر درون آب می‌رفت و یک پلان کوتاه می‌گرفت، بنابراین زحمات بسیار سنگینی کشیده شد اما در مقابل مردم ما واقعا قدرشناس هستند ضمن اینکه به نظر من متولیان در این باره باید کمی چشم‌هایشان را بشویند و به شکل دیگری نگاه کنند؛ البته منظورم از این حرف، مدیران شبکه نیست، چرا که مدیران به اندازه‌ی کافی در شرایط کمبود بودجه در تلویزیون به هر نحوی که شد کاری کردند که سریال شروع شود، اما رده‌های بالاتر باید کمی کمک کنند که این انگیزه و انرژی‌ها همچنان باقی بماند.

*** ازدواج نکردن ارسطو پیام داشت

همچنین تنابنده در پی گفت‌وگویی که با ایسنا داشت درباره بلاتکلیفی شخصیت «ارسطو» در سریال «پایتخت 2 » اینگونه توضیح داد: ازدواج نکردن ارسطو در قصه می‌تواند پیام داشته باشد چرا که همیشه در همه کارها قرار نیست دو طرف به زور به هم برسند، بنابراین این اتفاق افتاد تا روزنه‌های امید دیگری وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه من اصلا به عنوان نویسنده دلم نمی‌خواست از اول داستان ارسطو ازدواج کند. به دلیل اینکه سیاستی که داستان «پایتخت» دارد اگر ارسطو ازدواج می‌کرد مثل سایر افراد در قصه می‌شد بنابراین دیگر جذابیت سابق را نداشت به همین خاطر گاهی نرسیدن‌ها هم می‌ تواند شیرینی به همراه داشته باشد بدون اینکه تلخی داشته باشد.

*** هیچ چیزی معلوم نیست

همچنین او با اشاره کوتاهی به نگرانی‌های پیش از ساخت سری دوم «پایتخت» خاطرنشان کرد: شخصا اینگونه فکر می‌کردم که «پایتخت» خودم را راضی می‌کند؛ بنابراین اعتقادم بر این است که در رابطه با هر رابطه‌ای اگر خودت راضی شوی، احتمال اینکه دیگران را راضی نگه داری خیلی زیاد است.

محسن تنابنده در پایان گفت‌وگوی خود با  توضیح کوتاهی درباره ساخت سری سوم سریال پایتخت داد و خاطرنشان کرد: برای تمامی شخصیت‌ها و همچنین داستان «پایتخت» تلاش و هزینه شده است، بنابراین نگه داشتن گروه برای تولید «پایتخت 3» کار بسیار دشواری است و به خیلی از مسائل علی‌الخصوص مدیریت مربوط می‌شود، بنابراین اگر بشود و ما هم قصه خوبی داشته باشیم، شاید ساخته شود اما هیچ چیزی معلوم نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها