کد خبر: ۱۲۱۲۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
دولت پاکستان در پایان دوره پنجم فعالیت خود استعفا کرده و زمینه را برای انتخابات سراسری که اواسط ماه مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیورک تایمز، استعفای دولت پاکستان در پایان دوره پنجم خود که نقطه عطف برای دموکراسی متزلزل این کشور محسوب می‌شود، برای نخستین بار است که در کشوری که ارتش قوی‌اش به طور منظم دولت‌های مدنی را خواه از طریق کودتا و خواه از طریق مانورهای نظامی قانونی برکنار کرده است، رخ می‌دهد. این اقدام نوید آن می‌دهد که سیستم پارلمان پاکستان به بلوغ رسیده است.

اما وجود اقتصاد متزلزل و خشونت‌های گسترده شبه نظامیان سبب می‌شود که بسیاری از مردم پاکستان همچنین از نبود دموکراسی مشخص و واقعی در این کشور شکایت کنند و حزب حاکم "مردم پاکستان" را که عملکردشان با انتقادات شدیدی همراه بوده با چالش شدیدی از سوی نواز شریف، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان مواجه کند.

راجه پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی از عملکرد دولتش دفاع کرد.

وی افزود که مذاکره با مخالفان در خصوص چارچوب یک دولت موقت که این کشور را تا زمان انتخابات اداره کند، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ما آنقدر چارچوب‌های دموکراسی را محکوم بنا کرده‌ایم که هیچ کس قادر نخواهد بود در آینده به دموکراسی این کشور خدشه وارد کند.

انتقال قدرت صلح آمیز به دولتی جدید به نوعی یک پیروزی سیاسی برای آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان محسوب می‌شود که پیش‌بینی‌هایش در خصوص انتقال دولتش، طی پنج سال اخیر همه را متعجب کرده است. حضور خوب حزبش در انتخابات احتمالا به وی کمک می‌کند تا هنگامی که در ماه سپتامبر دوره ریاست جمهوری‌اش به پایان برسد، بتواند دوباره در انتخابات مجدد پیروز شود.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که احتمال پیروزی حزب نواز شریف که در پی کودتای نظامی سال 1999 برکنار شد، در انتخابات بیشتر است. در نظرسنجی که در ماه فوریه انجام شد نواز شریف با کسب 27 درصد حمایت‌ها در رتبه اول و حزب مردم پاکستان در رتبه دوم قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها